Inflace v ČR dosáhla 16,6 %
Inflace těžce dopadá na peněženky českých občanů. Ze statistických dat je znatelné, že lidé začali kvůli rostoucím cenám výrazně šetřit, omezovat svoje nákupy nebo obědy v restauracích. Podle některých ekonomů však může snížená poptávka paradoxně přispět ke zlepšení situace. Nejlepším lékem na inflaci je podle nich totiž právě samotná inflace, jelikož vede k destrukci poptávky. Nemusí to však platit pokaždé.
Češi začali prudce šetřit na obědech. Mnozí lidé už totiž narážejí na svůj finanční strop, což dokládají i červnová data z plateb stravenkovými kartami. Kvůli zdražování klesá počet lidí, kteří v restauraci obědvají. Vyplývá to z dat ČSÚ a z Ticket Restaurant Card Indexu od společnosti Edenred.
„Restaurace mají v porovnání s předcovidovým obdobím aktuálně pouze 53 procent obědových hostů. Nezdá se, že by tato letní sezona restauratérům výrazně pomohla nahradit ztráty. Situaci navíc zhoršuje skutečnost, že lidé jsou kvůli probíhající inflaci nuceni stále více šetřit. Na obědy se proto chodí méně často, a pokud ano, pak si jídla vybíráme zejména podle ceny. Je to přesný opak toho, na co jsme si v posledních letech, když rostla kupní síla, zvykli,“ říká členka vedení společnosti Edenred Aneta Martišková.
Vliv na inflaci
Podle ekonomů to může mít vliv na dosavadní zrychlování inflace. „Myslím, že je velmi pravděpodobné, že vysoká inflace a pokles reálné hodnoty příjmů domácností povede k tomu, že lidé budou stále více šetřit a místo návštěvy restaurace budou častěji vařit doma, odkládat nákupy drahých věcí, zkrátka šetřit, aby měli jistotu, že pokryjí nezbytné výdaje na bydlení, energie, případně věci pro děti,“ sdělil pro CNN Prima NEWS ekonom David Marek z Deloitte.
Také ekonom Lukáš Kovanda očekává, že obchodníci začnou reagoval na sníženou poptávku. „Z výsledků červencového šetření ČSÚ k ekonomické náladě spotřebitelů a firem, které byly zveřejněny zrovna v pondělí, plyne, že očekávání dalšího růstu cen se snížilo ve všech sledovaných segmentech, nejvýrazněji však v maloobchodu. Obchodníci totiž už musí reflektovat slábnoucí poptávku domácností. Tu naznačil už květnový propad maloobchodních tržeb,“ uvedl ekonom pro CNN Prima NEWS.
Pesimismus českých spotřebitelů se dá krájet. Jejich ekonomická nálada klesla pod bod mrazu, je nejníže v celé historii měření. Níže než během finanční a dluhové krize i následné recese z doby před deseti lety, níže než během pandemie. Dosud nejdůraznější varování Fialově vládě. pic.twitter.com/Ke9g2UPGh2
— Lukáš Kovanda (@LukasKovanda) July 25, 2022
Slábnoucí poptávka domácností je podle něj projevem takzvané destrukce poptávky. „Ta potvrzuje známý fakt, že nejlepším lékem na inflaci je inflace samotná. Růst cen totiž připravuje lidi a firmy o kupní sílu jejich příjmů, úspor a obecně finančních zdrojů, což tlumí jejich poptávku. Destruuje ji. Slabší poptávka pak obchodníkům už nedovoluje tolik zdražovat. V jistém okamžiku poptávka může oslabit natolik, že už vůbec žádné zdražení není po nějaký čas možné. Pak záleží, jaké mají firmy marže. Pokud malé, pak je taková situace může položit. Přežijí jen ti silnější, s vyššími maržemi, případně s polštářem úspor z předchozí doby,“ vysvětlil Kovanda, co může nastat.
„Takže v příštích měsících dále ochabne zájem Čechů o stravování v restauracích. A projeví se i jejich šetření při nákupech. Oboje je projevem destrukce poptávky, jež doléhá na segment potravinářství či na gastrosegment. Prodejci v daných segmentech tak budou brzdit své zdražování. Někteří z nich ovšem tím pádem nepokryjí své náklady a zkrachují. Takový osud může potkat kolem 15 až 20 procent pekáren nebo kolem 15 procent restaurací,“ dodal pro CNN Prima NEWS.
Křeček: Někteří obchodníci mohou reagovat dalším zdražením
Podobně to vidí také hlavní ekonom BHS Štěpán Křeček, přesto mohou někteří obchodníci zareagovat opačně. „Jelikož někteří obchodníci zdražovali nad rámec růstu svých nákladů, mají prostor ke zlevňování svých produktů. K tomu je může donutit pokles zájmu spotřebitelů. Je však nutné upozornit, že obchodní strategie se mohou v různých případech lišit. Například někteří obchodníci mohou na pokles zájmu zákazníků reagovat dalším zdražením, aby realizovali ještě menší počet obchodů s ještě vyššími maržemi,“ varoval Křeček pro CNN Prima NEWS.
Důvodem může být například nedostatek personálu. „To může být případ některých restaurací, které mohou dojít k závěru, že raději toho prodají méně s vyšší marží, přičemž budou moci ušetřit na nákupu surovin a nebudou potřebovat tolik personálu, který se jim vzhledem k situaci na trhu práce nedaří sehnat,“ myslí si Křeček.
„Dalšímu zdražování může zabránit konkurenční boj. Například v lokalitách, kde se blízko sebe nachází několik podobných restaurací, bude další zdražování obtížné, protože lidé si budou moci snadno vybrat podobnou, ale levnější alternativu. V těchto případech dokonce může vzniknout tvrdý boj o zákazníky, který může ceny výrazně snížit, což může skončit zánikem provozů, které se nepřizpůsobí dynamicky se měnící situaci na trhu,“ doplnil.