České firmy, které byly součástí mise předsedy Senátu ČR Miloše Vystrčila na Tchaj-wan, nebudou moci vstoupit na čínský trh. Informoval o tom čínský deník China Daily, který spadá přímo pod Komunistickou stranu Číny. Cesty na Tchaj-wan se mělo účastnit celkem 36 českých firem. Vystrčilova mise byla v očích Číny provokací, za kterou šéf Senátu „zaplatí vysokou cenu“, jak se nechal slyšet čínský ministr zahraničí Wang I.
„Čína neumožní společnostem, které byly součástí delegace předsedy Senátu ČR Miloše Vystrčila na Tchaj-wan, vstoupit na svůj trh,“ píše China Daily ve svém čtvrtečním článku. Dle svých slov vychází z neoficiálních vyjádření představitelů čínské vlády.
Médium, které je pod přímou kontrolou Komunistické strany Číny, dále uvádí, že kromě vstupu na trh budou mít všichni členové Vystrčilovy delegace zákaz vstoupit na čínskou půdu. „Čína je proti jakýmkoliv oficiálním jednáním v jakékoliv formě mezi jinými zeměmi a Tchaj-wanem, který je neoddělitelnou součástí Číny,“ zakončuje deník China Daily svůj text.
Čína versus Tchaj-wan v číslech. Jak Vystrčilova mise uškodí české ekonomice?
Šéf Senátu Miloš Vystrčil za svou cestu na Tchaj-wan zaplatí vysokou cenu, zaznělo z čínské strany před zahájením dlouho připravované mise. Platit za to mají také české firmy, které mají v Číně svůj byznys.Toho se podle svých slov v nedělní Partii v televizích Prima a CNN Prima NEWS obává i prezident Miloš Zeman. Skutečný dopad Vystrčilovy cesty však bude z makroekonomického pohledu spíše pozitivní, myslí si ekonomové. Připouštějí však, že některé společnosti na to mohou doplatit.
Čína již coby možnou odvetu za Vystrčilovu cestu zrušila již dohodnutý nákup 11 pián od české firmy Petrof. Zakázku za asi 5 milionů korun nakonec zachránil miliardář Karel Komárek, který piána koupil a daruje je školám. V pořadu Interview CNN Prima NEWS vystoupila majitelka a ředitelka Petrofu Zuzana Ceralová Petrofová. „Je potřeba aby se čínská vláda uklidnila. Pak se uklidní i obchod,“ uvedla mimo jiné Ceralová Petrofová.
36 firem, 280 schůzek a tisíc vizitek
Podnikatelské mise na Tchaj-wan se zúčastnilo celkem 36 českých firem. Jednalo se především o ty společnosti, které jsou zaměřené především na moderní a pokročilé technologie.
Organizační zajištění podnikatelské mise zařídila Česko-taiwanská obchodní komora. Podle jejího předsedy Pavla Diviše měly české firmy až 280 schůzek s tchajwanskými protějšky. „Nejeli jsme si tam pro sliby, ale pro příležitosti. Slib nám nepomůže. Teď je na českém byznysu, abychom příležitosti zpracovali a přínos z nich udělali,“ řekl Diviš po návratu z Tchaj-wanu s tím, že se během schůzek českých a tchajwanských firem vyměnilo na tisíc vizitek.
K některým dohodám mezi českými a tchajwanskými firmami již mělo dojít. Společnost Circular Energy si na ostrově našla přímého distributora. Firma Veracity Protocol se s tchajwanskými partnery podle něho dohodla, že jim vytvoří aplikaci pro mobilní telefony, která dokáže rozpoznat padělané roušky. Další z firem, TGS, uzavřela dohodu o vývoji obráběcích strojů.