Premiér Petr Fiala (ODS) na fóru Meltingpot na festivalu Colours of Ostrava prohlásil, že jsme nejúspěšnější z postkomunistických zemí a patříme mezi světovou špičku v dopravě či obraně. Experti ani obyčejní občané takový výrok nechápou a poukazují například na Polsko, které masivně staví dálnice a buduje mocnou armádu. Výrok vzbudil rozruch také mezi běžnou veřejnosti, která upozorňuje na velké nedostatky například v tuzemské vlakové dopravě.
„Jsme nejúspěšnější postkomunistická země. Patříme mezi světovou špičku v obraně nebo dopravě. Když se dívám do médií, vypadá to, že nic nefunguje, ale to není správné. Takoví nejsme, jsme mnohem dál a to musíme vidět,“ řekl Fiala na fóru Meltingpot na festivalu Colours of Ostrava.
ČTĚTE TAKÉ: Podzemní voda u dolu Turów stoupá, pochvalují si Poláci. Češi mají smůlu
Podle ekonoma Lukáše Kovandy se nejedná o úplnou pravdu. „Jestliže premiér říká, že patříme mezi světovou špičku v obraně či dopravě, jde o sporný výrok, protože zrovna právě Polsko učinilo jak v dopravě – třeba v kvalitě svých dálnic –, tak ve své obraně a bezpečnosti v uplynulých letech nesrovnatelně větší pokrok než Česko,“ sdělil ekonom pro CNN Prima NEWS.
Česko může patřit mezi nejúspěšnější státy světa, říká Fiala. Klíčem má být lithium
Česko se může stát jedním z nejvíce prosperujících států na světě. V souvislosti s nadcházející transformací spojenou s klimatickými změnami a Green Dealem to řekl premiér Petr Fiala (ODS) v letním speciálu 360° na CNN Prima NEWS. Pomoci by nám v tom podle něj mohly velké zásoby lithia a úspěšné dokončení strategického projektu na výstavbu továrny na baterie do elektromobilů.
Přestože podle něj sice zatím jsme nejúspěšnější postkomunistickou zemí, ztrácíme dech. „Česko zatím neumí najít způsob, jak se zařadit po bok opravdu nejvyspělejších ekonomik typu Dánska, Nizozemska či Německa. Politici tomu moc nepomáhají, ani ti současní, ani minulí. V posledních zhruba deseti, zvláště pak v posledních pěti letech, nás proto dotahují i země jako Polsko nebo Rumunsko. Česko by se rozhodně nemělo opájet svojí úspěšností, protože žije z minulosti,“ vysvětlil.
Naopak ekonom a poradce premiéra Štěpán Křeček výrok Fialy bránil. „Naše země je výrazně lepší, než jak vypadá její mediální obraz. Podobně lidé v naší zemi jsou výrazně lepší, než jak vypadá jejich komunikace na sociálních sítích. Řekl bych, že Česká republika je opakem Potěmkinovy vesnice. Asi se bojíme závisti, proto maskujeme naše úspěchy. I když jsme vlastně spokojení, děláme raději nespokojené, aby si ostatní nemysleli, že se máme moc dobře,“ uvedl pro CNN Prima NEWS.
Úřad vlády po zveřejnění článku uvedl, že byla premiérova slova vytržena z kontextu. Vedoucí oddělení komunikace Jakub Tomek tvrdí, že měl Fiala mluvit o dopravním či obraném průmyslu, nikoliv o stavu české dopravy a obrany.
Zkuste jet vlakem z Liberce do Prahy
Veřejnost však slova popudila. Především, že patříme mezi světovou špičku v dopravě. Nad tímto výrokem se pozastavil například dopravní expert a zakladatel webu Zdopravy Jan Sůra. Upozornil, že například železniční spojení mezi Prahou a Libercem není důstojné. „Světová špička v dopravě... hm. Jet 100 kilometrů vlakem z pátého největšího do hlavního města 2,5 hodiny, to je fakt špička,“ napsal ironicky na Twitter.
Další uživatelé reagovali například tím, jak vypadá nádraží v jednom z krajských měst ČR. „Nádraží krajského města Zlín střed. Rychlík z Prahy vždy s přepřahem,“ napsal bývalý novinář Martin Grmela. „Mohl bych tu špičku v dopravě prosím vidět?“ ptal se další z uživatelů.
Nádraží krajského města Zlín střed. Rychlík z Prahy vždy s přepřahem :) pic.twitter.com/dMnAFm5gL4
— Martin Grmela (@MartinGrmela) July 23, 2023
Fiala nemá pravdu, říkají exministři dopravy
S premiérovým výrokem však nesouhlasí ani bývalí ministři dopravy. „Pan premiér určitě nemá pravdu. Jsme uprostřed Evropy a nemáme silniční a železniční síť odpovídající tranzitu. Problém však není obsazení postu ministra, ale v zákonech této země. Stát má zodpovědnost, ale území plány jsou v gesci krajů. Pokud se nezmění zákony, bude tato země jen ztrácet na významu dopravy,“ uvedl pro CNN Prima NEWS exministr dopravy Antonín Prachař.
Rozkopané silnice, objížďky a kolony: Řidiče čeká pekelné léto. Podívejte se, kde se zdržíte
Také letošní léto bude ve znamení oprav silnic a dálnic. Řada omezení na řidiče čeká po celé délce dálnice D1 či například na hradecké D11 a plzeňské D5. Problémům se ale lidé nevyhnou ani na silnicích první třídy. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) sice po letech oprav zprovoznilo na páteřní silnici 1/35 Hřebečský tunel, problémy však čekají jen o pár desítek kilometrů dál při průjezdu Litomyšlí. Podívejte se, kde hrozí výrazné zdržení.
Nemyslí si to ani bývalý ministr Karel Havlíček (ANO). „Byl bych více při zemi, ve špičce ještě nejsme. Ale je pravda, že přes mnohé nářky rozhodně patříme k lepšímu průměru. A pokud udržíme tempo, které jsme nasadili v letech 2020–2022, kdy jsme zvýšili investice do dopravní infrastruktury o 50 procent, snížili jsme cenu stavby jednoho kilometru dálnice o desítky milionů a změnili jsme liniový zákon, tak se do té špičky můžeme dostat,“ sdělil pro CNN Prima NEWS.
„Vláda zatím drží námi rozjeté a připravené investice, což je dobře. Ministr dopravy ale musí prokázat větší odvahu bojovat o peníze z rozpočtu a nebrat si úvěry, jak činí dnes. Jinak se nám to zase otočí a v čase budeme místo investování jen splácet. Stále mám v paměti dobu temna české dopravy, roky 2011 až 2014. Mimo jiné v té době byli ve vládě Petr Fiala a Zbyněk Stanjura,“ doplnil předseda stínové vlády ANO.
Světová špička v obraně?
Podobně tomu je u otázky obrany. Vojenští experti totiž dlouhodobě upozorňují na nedostatečné schopnosti české armády. „Naše armáda je schopná bránit jeden ze 14 krajů po dobu jednoho týdne. To znamená, že pokud chceme mít armádu, která ubrání naši zem a bude efektivně spolupracovat se státy NATO, musíme do ní investovat,“ uvedl bezpečnostní analytik Jiří Vojáček počátkem roku ve vysílání CNN Prima NEWS.
Že není situace s obranyschopností příliš růžová, přiznala v nedávném rozhovoru pro CNN Prima NEWS také ministryně obrany Jana Černochová (ODS). „Dluh máme obrovský. Armáda byla ohlodaná kost. Posledních 20 let se rozpočty ministerstva obrany jen škrtaly. Nyní vláda Petra Fialy a kolegové ministři akceptovali, že musíme armádní deficit dohnat, musíme nakupovat,“ řekla.
MOHLO VÁM UNIKNOUT: Poslanci se ve studiu pohádali o důchody