Česko je zemí skla a bižuterie, připomíná soutěž Ploom Design Competition Curated by Vogue
Ocitnout se v záři reflektorů, vystavovat svá díla na mezinárodní scéně a k tomu získat respekt a podporu uznávaných umělců? To je snem nejednoho začínajícího designéra. A právě takovou šanci měla stovka návrhářů, kteří se zapojili do jedinečné soutěže Ploom Design Competition Curated by Vogue.
Ze všech návrhů bylo potřeba vybrat šest finalistů, kteří se utkají o mimořádnou příležitost. Kromě padesátitisícové odměny dva vyvolené umělce čeká účast na Milano Design Week, kde budou moct svá díla ukázat světu. Kdo to ale bude?
Kategorie móda a šperky
Čeká životní příležitost odvážnou Terezu Otáhalíkovou s pánskými šperky? „Teprve po šesti letech jsem dostala odvahu na tuhle disciplínu. Startovací můstek, jak prezentovat brože a jak je nosit jiným způsobem, na to by Miláno bylo úplně skvělé,“ měla mladá umělkyně jasno hned ze začátku finálového večera.
Další finalista, Vojtěch Lopour, se do soutěže přihlásil s originální bundou, kterou neváhal představit před kamerou. „Moje dílo se skládá z bundy, z funkčního materiálu obohaceného o futuristické prvky zhotovené z 3D tisku.“
A jak vznikla designová kabelka další nadějné návrhářky, Adély Mitrengové? „Inspirovala jsem se samotným přístrojem. Když jsem viděla soutěž, kde byla obrovská fotka přístroje Ploom X, říkala jsem si, že je to jasný tvar pro kabelku.“
ČTĚTE TAKÉ: Dvojice mladých talentů míří na Milano Design Week. Je co ukazovat, říká porota
Kategorie produktový design
I o dalších třech finalistech rozhodovala tříčlenná porota ve složení šéfredaktorka Vogue CS, Danica Kovářová, mezinárodní umělec Maxim Havlíček a módní návrhář Jan Černý. Jako jedno z nejlepších děl vyhodnotili hudbou inspirovaný lustr od Ondřeje Čižmaře. „Můj objekt se jmenuje Break the silence, je inspirovaný geniálním dílem od Antonína Dvořáka a slovanskými tanci.“
Mezi šesti finalisty byla i Karolína Jeřábková a její neotřelá váza. „Do Ploom výzvy jsem se přihlásila s objektem, který hledá rovnováhu mezi dvěma materiály, a to sklem a porcelánem. Váza je inspirovaná linkou lidského těla.“
Zabodovaly také skleněné stolky designéra Tomáše Kučery potvrzující rčení, že v jednoduchosti je krása. „Moje stolky jsou inspirované italským radikálním designem, jsou ručně foukané, z červeného skla. Jeden je lesklý a druhý má matnou úpravu s pomocí pískování.“
Jedinečná červená
Ostatně právě červená barva, konkrétně odstín Pantone 200 C byl pojicím prvkem všech návrhů. Je v ní vyvedena i nejnovější limitovaná edice zahřívače tabáku Ploom X, kterou navrhl francouzský návrhář Ora-ïto. „Značka Ploom je inovativní a design má ve svém DNA, a proto jsme se rozhodli dát možnost mladým talentovaným umělcům, aby vytvořili něco, co bude speciální, unikátní, jedinečné a bude odrážet filozofii, kterou Ora-ïto zhmotnil v limitované edici, kterou vytvořil pro Ploom,“ uvádí Communication&Engagement manažerka značky Ploom, Veronika Zajícová.
Že na jedinečnosti záleží, dosvědčuje i fakt, že ambasadorkou projektu se stala česká rapperka Sharlota. „Mě baví, že každý ten produkt je úplně jiný, takže každý člověk si v tom může najít to svoje. A moje oči nejvíce spadají na tu krásnou kabelku,“ netají se Sharlota obdivem k dílu Adély Mitrengové. Současně přiznává, že by si díla jednotlivých finalistů uměla představit třeba ve vlastním klipu. „Stoprocentně, ať už by to byl oděv nebo třeba váza do interiéru.“
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Maximální radost z vánočního dárku? S Metallum Symphony by MAXIM docela určitě
V jednoduchosti je krása
Nicméně jak už bylo řečeno, na Milano Design Week mohou už za pár týdnů vyrazit pouze dva z nadaných umělců. A těmi šťastnými se stali Tereza Otáhalíková s kolekcí pánských šperků a Tomáš Kučera s ručně foukanými stolky.
„Mám z toho strašnou radost, ale takovou pokornou radost. Minimálně je to zkušenost, že můžete svoji práci prezentovat před celosvětovým publikem,“ uvedla dojatá vítězka v kategorii móda a šperky. „Na moji tvorbu jsou lidé v mém okolí docela zvyklí, takže se těším, jakou zpětnou vazbu dostanu tam.“
A čím bylo dílo mladé návrhářky tak výjimečné? Maxim Havlíček má jasno: „Mně se strašně líbila jednoduchost formy a zpracování. A pro mě bylo fakt důležité, že autorka šperku zvolila prezentaci a ukázala, jak může dnešní muž nosit šperk. A je to odvážný doplněk. Osobně bych tohle nosil okamžitě.“
A slov uznání se dočkal i druhý vítěz, Tomáš Kučera. „Tomáš působí strašně vyzrále na to, kolik mu je. Prošel si školami výborných designérů a mně ten produkt přijde překrásný v jednoduchosti. Představit si, že ten kus skla drží na té jedné trubičce jeden sklář, který to fouká, je neuvěřitelné,“ vysvětluje Jan Černý, čím si porotu dílo Tomáše Kučery získalo. A vzápětí dodává: „Na těchhle událostech mi přijde nejhezčí, že můžete potkat neuvěřitelné osobnosti a lidi z celého světa. A v tom Miláně budou. Je to krásná příležitost něco od nich nasát, propojit se. Nikdy nevíte, co z toho může vzniknout.“
„Ještě moc nevím, co si s tím počnu, protože je to hodně čerstvé. Tvorbu bych zatím nikam moc posouvat nechtěl, nechám tomu přirozený průběh. Moje tvorba je velmi rozkročená, pohybuji se mezi produktovým designem pro nějakou syrovější výrobu, ale zároveň mám rád i úplně volné sochy, takže ještě úplně nevím, kam se přesně vydám. Momentálně mě baví pracovat na různých přístupech,“ říká sám autor skleněných stolků.
„Každý dílčí úspěch je potvrzením toho, že co dělám, dělám správně. A že cesta, kterou jsem si vybral, je správná,“ říká o výhře v soutěži Ploom Design Competition Curated by Vogue Maxim Havlíček.
Ve druhé polovině dubna tedy Terezu s Tomášem i s porotci čeká cesta do Milána, kde se v rámci Ploom Red Experience budou doplňovat nejen jejich talent a vášeň pro umění, ale i sama vítězná díla, která světu opět připomenou Česko jako domov tradičního sklářství a bižuterie.