Číňané posílají své mazlíčky pracovat. Chtějí ušetřit na jejich stravování

Domácí mazlíčci v Číně si v kavárnách vydělávají na „svačinu“. Jejich majitelé je posílají do práce a snaží se tak ušetřit za jejich stravování. Trend získává stále větší popularitu a kočičích a psích kaváren rychle přibývá. Informoval o tom web CNN.

Jane Xue poslala v polovině září svou dvouletou fenku samojeda jménem OK na její první den v práci. Její zaměstnavatel? Psí kavárna ve městě Fu-čou na jihovýchodě Číny. „Připadá mi to, jako když rodiče posílají děti do školy,“ řekla 27letá doktorandka webu CNN, když OK vezla do nové práce na částečný úvazek. Xue prý chtěla, aby její fenka „zažila jiný život“, jelikož ona a její partner jsou obvykle o víkendech mimo domov. „Poslat OK do kavárny je výhra pro všechny. Bude si moci hrát s ostatními psy a nebude se cítit tak osaměle,“ řekla.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Přemnožení vlci terorizují nizozemský venkov. Pokousali malou dívku, děti se bojí jít do školy

Kavárny pro domácí mazlíčky jsou v Číně velkým byznysem. Návštěvníci mají možnost se mazlit a hrát si se zvířaty, což majitelům těchto podniků umožňuje účtovat vyšší ceny za zážitek. V kočičích a psích kavárnách lidé obvykle platí vstupné v rozmezí 30 až 60 jüanů (zhruba 100 až 200 korun), nebo si stačí objednat například šálek kávy. Xue říká, že práce v kavárně její fence umožňuje nejen být s ostatními, ale také jí a jejímu partnerovi šetří peníze. Kdyby nechali OK doma, museli by totiž celý den zapínat klimatizaci, což by bylo nákladné. „Léto ve Fu-čou bývá velmi horké,“ vysvětlila.

Nápad, se kterým přišla Xue, může znít netradičně, ale v Číně jde o rostoucí trend. V čínštině se tento fenomén nazývá „Zhengmaotiaoqian“, což v překladu znamená „vydělávat si na svačinu“. Fráze odkazuje na to, že domácí mazlíčci v podstatě „pracují“ – buď na částečný nebo plný úvazek – v kavárnách, kde se mazlí se zákazníky, a večer se vracejí domů ke svým rodinám, podobně jako lidé po práci. I když tento trend může působit roztomile a zábavně, odráží i širší změny v současné čínské společnosti. Podle Goldman Sachs se totiž očekává, že do konce letošního roku bude v Číně více domácích mazlíčků než batolat.

V posledních měsících se na platformě Xiaohongshu, tamní obdobě Instagramu, objevuje stále více náborových inzerátů jak od kaváren, tak od majitelů domácích mazlíčků. V jednom z příspěvků s názvem „Jaký je plat za práci v kočičí kavárně?“ majitelka jedné z nich napsala: „Mnoho lidí mi říká, že by k nám rádi poslali své kočky pracovat. Pokud ano, ráda představím náš platový systém, protože jsme právě vyplatili některé naše staré zaměstnance!“ Podle jejího příspěvku, který získal stovky lajků, dostala šedobílá kočka jménem Datou („velká hlava“) jako odměnu pět konzerv kočičího žrádla „po zdanění“.

Hledáme dobře vychované kočky, stojí v inzerátu

„Hledají se kočičí zaměstnanci!“ napsal další majitel kavárny v příspěvku na Xiaohongshu, který získal přes 100 lajků a 600 komentářů. „Hledáme zdravé, dobře vychované kočky,“ doplnil. „Nabízíme denní svačinu a 30procentní slevu pro přátele majitele zvířete!“

Nečekaný útok vydry: Dítě stáhla pod vodu, zachránila ho matka. Video zachytilo jejich úprk

O nečekaném útoku na dítě s matkou informovala americká média. Agresorem se stala malá vydra říční, která stáhla do vody dítě, jež šlo s matkou po molu v přístavu Bremerton Marina v USA. Zpět do bezpečí mu pomohla vyděšená matka, která si s potomkem odnesla na těle několik kousanců a škrábanců. Nově zveřejněné video odhaluje následný úprk před vydrou, která se rozhodla lidi pronásledovat. Zvíře bylo později odchyceno a odborníci v laboratoři testovali, zda nemá vzteklinu. Výsledky byly negativní.

Xue narazila na několik příspěvků o psích kavárnách na Xiaohongshu, což ji inspirovalo k myšlence poslat svou fenku OK do práce. Brzy našla kavárnu ve Fu-čou jménem „Yezonghui“ a napsala majiteli. Před samotným pohovorem začala OK připravovat. „Majitel OK asi hodinu sledoval, aby zjistil, jestli dobře komunikuje se zákazníky a vychází s ostatními čtyřmi psy,“ řekla Xue. Proces zjevně dopadl dobře – krásné bílé samojedce byla nabídnuta „práce“. „Moje OK je hvězdou kavárny!“ řekla.

Někteří majitelé domácích mazlíčků ale nemají při hledání práce pro své zvířecí kamarády takové štěstí jako OK. Xin Xin, třiatřicetiletá učitelka na mezinárodní základní škole v Pekingu, má dvě kočky (jednu černobílou a jednu oranžovou) a psa plemene shiba inu. Pro svou dvouletou kočku Zhang Bu'er, což v čínštině znamená „ne hloupá“, se snaží najít práci.

Xin proto 8. září zveřejnila kočičí životopis na sociální síti Xiaohongshu v naději, že Zhang Bu'er najde zaměstnání v kočičí kavárně, ale zatím se jí nedaří. „Je přítulná a umí krásně vrnět! Kočka, která byla vyvolena Bohem, aby pracovala v kočičí kavárně!“ napsala Xin s tím, že jako plat očekává jen konzervy kočičího jídla nebo pamlsky. „S manželem chceme, aby začala pracovat a vydělávala si na vlastní jídlo,“ popsala Xin s tím, že za krmení svých dvou koček utratí měsíčně asi 500 jüanů (1 600 korun). „Myslím, že se Zhang Bu'er během dne moc nudí. Práce by jí pomohla vybít trochu energie,“ řekla Xin.

Podle údajů čínského finančního listu CBNData byla první kočičí kavárna v Číně otevřena v roce 2011 na jihu země. Od té doby se počet takových zařízení zvyšuje o 200 procent ročně, a v roce 2023 bylo v zemi již více než čtyři tisíce podniků spojených s kočičími kavárnami.

MOHLO VÁM UNIKNOUT: Hazard se životy zvířat v plzeňské ZOO. Host házel medvědům do výběhu potraviny včetně hub

Tagy: