Sociální bubliny samy sebe utvrzují o jediné pravdě, říká šéf Primy Marek Singer

Kam se posunula zpravodajská platforma CNN Prima NEWS za druhý rok svého fungování a jak ji prověřily zásadní události jako pandemie koronaviru a válka na Ukrajině? Generální ředitel skupiny Prima Marek Singer v rozhovoru pro magazín CNN Prima NEWS Rok 2, který je právě v prodeji, mluví i o tom, proč se nesmíme bát diskuse a různých názorů.

Jaký byl druhý rok CNN Prima NEWS?

Byl určitě lepší než ten první. Obsah se již podařilo vyladit tak, jak jsem si představoval. Už můžeme říct: Takhle vypadá moderní zpravodajská televize. Respektive, lépe řečeno – zpravodajská platforma, abychom nezapomněli na on-line. Náš tým na CNN Prima NEWS se stabilizoval, to je hlavní důvod úspěchu. Velmi dobře se doplňuje televizní i on-line redakce. Učíme se, co funguje a co nefunguje. A na sledovanosti je to vidět. A další důvod úspěchu? Každou redakci prověří, jak zvládne pokrýt zásadní události. A za posledních dvanáct měsíců se toho dělo sakra hodně – parlamentní volby, covid, tornádo na Moravě, válka na Ukrajině. Divák ocení, když je v této situaci někdo schopen udělat lepší obsah než ostatní. A třeba tyto válečné týdny (rozhovor vznikal v době, kdy válka na Ukrajině trvala měsíc, pozn. red.) ukazují, že jsme schopni dělat lepší obsah než konkurence, protože k nám přišlo nejvíc nových diváků. A chválí nás i licenční partner. Psal mi dokonce viceprezident CNN, že je nadšen, jak pokrýváme válečný konflikt. To je další důvod, proč hodnotím druhý rok jako lepší než ten první.

Vychází magazín CNN Prima NEWS: Zlomové události, rozhovory, reportáže a zajímavosti

CNN Prima NEWS slaví druhé výročí svého vzniku. U této příležitosti rovněž vychází druhé číslo magazínu Rok 2, který přinese to nejlepší z uplynulých dvanácti měsíců. Čtěte reportáže či rozhovory. Dozvíte se také, jak vznikají pořady ve zpravodajské televizi a vše o televizním zákulisí. Magazín vychází v pondělí 2. května, koupit ho můžete v trafice ve vašem okolí.

Reportérka Darja Stomatová a kameraman Ján Schürger se stali hvězdami, měli vstupy i na americké CNN, jejich reportáže a vstupy z rozbombardovaného Charkova, kde zůstali jako poslední novináři, se zapíšou do historie. Získala si CNN Prima NEWS respekt právě tímhle? Mediální „prckové“ z Východu byli najednou v absolutním středu dění a přinášeli záběry, u kterých se zastavoval dech…

Celá CNN se stala globální značkou díky odvážnému přímému pokrytí války. Svoji proslulost, sledovanost a vliv si vybudovalo na špičkovém pokrytí války v Zálivu. CNN má firemní heslo: Be There. Být u toho. A my jsme u toho teď byli. A byli jsme akčnější než ostatní. A jako první jsme začali generovat obsah, který byl celosvětově tak atraktivní, že si ho vybrali do svého vysílání. Zkrátka byly to celosvětově zrovna ty nejlepší materiály, co mohli přímo z místa dostat. A proto pak přišla i ta zasloužená pochvala. A nejen od vedení CNN, ale také od diváků. V podobě sledovanosti. Ano. V tomto případě bylo zajímavé sledovat na datech, že k televizním obrazovkám usedla i mladší generace, která obvykle čte zprávy na internetu. Naše zprávy sledovalo trojnásobné množství diváků. Nejvyšší podíl diváků u televizních obrazovek jsme zaznamenali v první fázi v období od 26. února do 6. března, kdy byl průměrný celodenní share 4,1 %. A určitě je to i zásluhou Darji a Honzy, kterým se podařilo být ze všech televizních štábů nejdál na východě Ukrajiny, úspěšně se napojit na místní komunitu a pokrývat jejich optikou tamní události. Zároveň jsme také zažili nepříjemné komplikace, kdy se druhý zpravodajský štáb – Patrik Kaizr s kameramanem Davidem Malým – stal na Ukrajině obětí dezinformační kampaně a dostali se do ohrožení života. Naštěstí se všichni vrátili v pořádku.

Zmínil jste mladší diváky, existuje vlastně už nějaký typický divák CNN Prima NEWS?

Tím, jak kanál roste, se divácký profil stává stále statisticky běžnějším. Mívali jsme mezi diváky více mužů, teď už je to padesát na padesát. Obecně se nám oproti minulému roku divácká obec omladila a taky nám přibylo vzdělanějších a lépe situovaných lidí. A to zvláště na našich profilových pořadech, jako je 360° nebo Partie. Za to jsem moc rád.

Evropa má obří zásoby plynu. Stačí jej začít těžit, říká dánský ekonom Bjørn Lomborg

Evropská unie by se neměla snažit dosáhnout uhlíkové neutrality za každou cenu. Na vývoj globální teploty nemá tento cíl téměř žádný vliv. Úkolem politiků je vytvářet prostředí pro energetické inovace a neupřednostňovat obnovitelné zdroje. Evropa by se po zkušenosti s válkou na Ukrajině měla zaměřit na těžbu vlastního břidličného plynu, kterého má více než Spojené státy americké. A neupozaďovat jádro. V rozhovoru pro magazín CNN Prima NEWS Rok 2, který vychází v pondělí 2. května, to říká známý dánský ekonom Bjørn Lomborg.

CNN Prima NEWS je moderní zpravodajská platforma. Jejím cílem je mít zásah úplně všude. Obsah z televize se překlápí a rozvíjí i na webu, který zároveň přichází s řadou vlastních témat, jež naopak často využívá televize. A samozřejmě výraznou roli hrají i sociální sítě, které má Prima tradičně silné. Jak tenhle informační nálet hodnotíte po dvou letech?

Myslím, že se nám to velmi daří. Je to i tím, že ty dvě redakce – on-linová a televizní – fungují čím dál tím víc synergicky jako jeden tým na všech úrovních. Řekl bych, že nejlépe na trhu umíme to, co moderní novinařina už bez výjimky potřebuje – pracovat s časováním a rozvrstvováním témat mezi jednotlivé media typy. A výsledek? Zásah skoro 8 milionů lidí – to znamená téměř všichni dospělí.

S růstem sledovanosti se objevili i „hejtři“. Přístup CNN Prima NEWS v podobě hesla „Neříkáme vám jen to, co chcete slyšet“ vzbuzuje emoce především u některých skupin na Twitteru, kde je snad každý sebeméně názorově vybočující host poctivě prokádrován. Trápí vás jejich kritika na sítích?

Když jsme CPN rozjížděli a byli tu poradci ze CNN, tak jsme se jich ptali, kdy poznáme, že to děláme objektivně. A oni odpověděli: „Poznáte to tak, že vám budou nadávat všichni.“ A v našem případě se to teď krásně ukazuje – třeba na Facebooku jsme podle uživatelů příliš proameričtí, na Twitteru jsme zase podle tamějších diskusí proruští. Při covidu jsme byli na Facebooku podle uživatelů obří propagátoři očkování, podle Twitteru jsme naopak byli antivaxeři. To všechno jsou důkazy, že se snažíme o opravdu objektivní zpravodajství. Pokrytí události ze všech stran a úhlů pohledu. Ano, opakuji: Neříkáme vám jen to, co chcete slyšet. Sociální bubliny mají tendenci utvrzovat samy sebe jen v té své jediné pravdě, jakýkoli trochu jiný názor je pro ně automaticky nepřátelský. Zapomínají, že bez diskuse a různých názorů neexistuje svoboda slova – a bez té není demokracie. I když musím zdůraznit, že v případě rusko-ukrajinského konfliktu samozřejmě jde o brutální útok na svrchovaný stát, a žádná alternativní pravda prostě neexistuje. Ale například nastalá energetická, ekonomická a uprchlická krize už jen jedno řešení nemá. Tady už žádná jediná absolutní pravda neexistuje.

Forma „jediného správného názoru“ ale může zničit objektivní novinařinu – a s ní poznamenat společnost.

Ano, myslím si, že základní chyba ambasadorů „jediných správných názorů“ je ta, že si neuvědomují, že novinařina má být vždy o objektivním zprostředkování informací. Jako novinář byste neměl lidem podsouvat, co si mají myslet. To dělá propaganda. A neměl byste zaměňovat informace za názory. V boxerském ringu názorů by novinář měl být jen rozhodčí. Ne ten, kdo boxuje. Někteří novináři si tyhle rukavice rádi nasazují. O to víc, když jde o emociálně vyhrocené téma – jako například covid, Green Deal nebo válku – pak stejně tak emotivní a vyhrocené jsou jejich reakce. Ale ani v těchto momentech by novinář prostě neměl ztrácet objektivitu a nadhled.

Jak moc změnily novinařinu sociální sítě?

Novináři za své výstupy – článek, reportáž nebo komentář – přímo čelí kritice právě na sociálních sítích, a to i od lidí, kteří se expresivně vyjadřují bez ověřených informací. Znáte to, můžete mít sto dobrých komentářů, a jeden negativní, ale samozřejmě vám v hlavě zůstane tenhle jeden. Novináři to pak musí ustát a obhájit si svou práci. Zároveň je to i pro ně výzva, aby nesahali k autocenzuře a nepsali jen témata, „co se líbí“, a zavděčili se tak lidem na sociálních sítích. To by vedlo ke ztrátě důvěry veřejnosti. Úkolem vedení redakce je jim v těchto situacích dát podporu, aby věděli, že jdou správným, byť mnohdy nepopulárním směrem.

Směrem, který ale divácky funguje.

Pro nás je zásadní, že drtivá většina našich diváků je s naší prací spokojená a nám roste sledovanost – snažíme se dívat na události optikou celého Česka. Každého občana. Druhá věc je samozřejmě vzrůstající profesionalita zpracování a snaha o co nejnázornější a nejsrozumitelnější zpracování. Aby naše zpravodajství a sdělení z něj pochopil každý, i když nemá vysokou školu a nebydlí na Vinohradech či v Dejvicích. Každé zpravodajské platformě trvalo roky, než si získala důvěru a popularitu. Růst sledovanosti je důkazem toho, že jdeme správným směrem a může to být jen lepší. Nemůžeme a nebudeme přece hodnotit svět podle Twitteru.

Celý rozhovor čtěte v magazínu CNN Prima NEWS Rok 2, který je právě v prodeji. Seznam prodejních míst najdete zde.

Tagy: