reklama

Co čeká motoristy po volbách? Strany se bojí aut na elektřinu a chtějí jezdit rychle

Volby do Poslanecké sněmovny jsou za dveřmi a jejich výsledky se významně mohou promítnout také do běžného života řidičů. Ve volebních programech se to jen hemží návrhy na nové dálnice, využití alternativních pohonů nebo digitalizaci. Politici napříč spektrem se ale vzácně shodnou v otázce zvyšování rychlosti na dálnicích.

reklama

Volební programy hlásají, že hnutí ANO chce zvyšovat podíl vozů na alternativní pohony, Piráti nechtějí sledovat auta přes GPS, ODS by ráda chytrá města a nejen „lití betonu“, SPD by stavěla novou dálnici z Pelhřimova na Plzeň, lidovci by rádi posílali řidiče na kurzy, KSČM zase kritizuje práci Besipu, TOP 09 by se zaměřila na digitalizaci registru vozidel a Zelení by rádi dotovali elektrokola. Je toho ale mnohem více.

Opravdu rychleji na dálnicích?

Pozoruhodná shoda víceméně napříč celým politickým spektrem panuje v otázce zvýšení nejvyšší rychlosti na vybraných (vhodných) úsecích dálnic. Jeden by se tedy až divil, proč už teď nesvištíme alespoň 150 km/h, když jsou vlastně všichni pro.

Komunisté by dokonce maximální dálniční limit úplně zrušili – zrovna od této strany je taková svobodomyslnost až překvapující. Na druhou stranu je třeba připomenout, že až do roku 1979, tedy za minulého režimu, u nás na dálnicích skutečně žádný limit neplatil. Jiná věc je, že skutečných dálnic bylo v té době zhruba 100 kilometrů.

To jsou předvolební sliby, jaká bude realita, je samozřejmě věc druhá. To samé platí u cen dálničních známek. S výjimkou hnutí ANO se všechny strany dušují, že na jejich výši nebudou v následujících letech sahat. Zároveň ale jedním dechem dodávají, že bude hodně záležet na potřebách investic do výstavby nových komunikací, a to zejména těch rychlostních.

Opozice za to vládní koalici kritizuje už roky. Výstavba je podle ní pomalá a navíc nekvalitní. Koalice Spolu upozorňuje na zdlouhavý povolovací proces výstavby, SPD na komplikovaný výkup pozemků. Zelení kritizují tendenci k bezúčelnému „lití betonu“ do krajiny na úkor životního prostředí, Piráti zase neprůhledný systém zadávání veřejných zakázek.

Pryč s vraky

Dalším problémem je stáří aut, která české silnice brázdí. Není tajemstvím, že se český vozový park řadí s průměrným stářím patnácti let k nejstarším v Evropě. Jak by politici podpořili rychlejší obnovu vozového parku?

Shoda panuje v otázce příčiny. Češi logicky ve starých autech nejezdí proto, že by se jim to líbilo, ale proto, že nemají peníze na nové či alespoň novější vozidlo. Obnovu vozového parku by proto politici nejčastěji řešili formou dotace na nový vůz, objevují se však i řešení v podobě restrikcí, poplatků a omezení pro starší vozy. Ojedinělý je pak názor některých politiků KSČM, že stáří vozového parku není zase tak důležité.

Nucená obměna aut by byla v případě zavedení velmi citlivé téma, které by dopadlo na spoustu lidí, zejména těch z nižších příjmových skupin. Politické strany proto nechtějí před volbami žádný podobně kontroverzní návrh nahlas prezentovat.

S elektřinou opatrně

Podobně opatrně se našlapuje kolem elektromobility, přestože kvůli tomuto postoji asi volič názor na preferovanou stranu nezmění. Každopádně jde o téma, které motoristy pálí, a přichází doba, kdy se o něm bude mluvit čím dál tím častěji. Klíčovou otázkou je zásadní omezení nebo úplný zákaz spalovacích motorů a to, v jakém horizontu by se k tomu případně mělo dospět. Souvisí s tím také problematika dotací na elektromobily či budování dobíjecí infrastruktury, případně plnicích stanic na vodík.

Politici se nejčastěji tváří, že se tyto otázky Čechů netýkají. Že až na nějaké „úchylné záliby zelené menšiny“ zůstane vše postaru a nic se měnit nebude. Je to samozřejmě naprostý nesmysl. Naopak, dnes prožíváme největší revoluci v individuální dopravě od dob vzniku automobilismu jako takového. Stát by měl proto co nejrychleji konat, abychom, coby automobilová velmoc, zásadně nezaspali.

Ekologie a elektromobilita jsou (podobně jako třeba poplatky u lékaře nebo nižší sociální dávky) v Česku téměř sprostá slova a politici moc dobře vědí, že je lepší tím lidi nedráždit. Odvahu k tomu, aby představil dlouhodobější jasnou a realistickou vizi čisté mobility, zatím na naší politické scéně nenašel nikdo.

Rychlé zvýhodnění elektromobilů prosazují jen Zelení a TOP 09. Ostatní strany jsou proti nebo mlží (ANO, ODS), případně opatrně navrhují jisté daňové úlevy (KDU-ČSL). SPD či KSČM příchod elektromobility vůbec neřeší, Piráti před dotacemi na nákup elektromobilů preferují dobudování sítě dobíjecích stanic a Zelení jsou i pro podporu jiných alternativy pohonu.

Tagy:

Hlavní zprávy

Pokud restrikce nezaberou, omezíme velké akce, hrozí Vojtěch. Lockdown ale nebude
Nový den

Pokud restrikce nezaberou, omezíme velké akce, hrozí Vojtěch. Lockdown ale nebude

Od zpřísnění opatření se očekává jediné – tlumit šíření koronaviru. Pokud nastávající restrikce nezaberou, budou nás ale čekat další změny, uvedl v pořadu Nový den ministr zdravotnictví Adam Vojtěch (za ANO). Omezené by mohly být například hromadné akce. Lockdown ale podle něj nehrozí, a to právě díky očkovaným. Těch je v Česku přes šest milionů. Nebylo by to spravedlivé, míní Vojtěch.

Sledujte ŽIVĚ K věci s Rakušanem: Jak pokračují povolební vyjednávání nejen s Piráty?
Sledujte v TV

Sledujte ŽIVĚ K věci s Rakušanem: Jak pokračují povolební vyjednávání nejen s Piráty?

Jsem připraven hlasovat pro dočasné odebrání pravomocí prezidenta, v dané situaci není jiné řešení. To říká předseda hnutí Starostové a nezávislí Vít Rakušan. Kdy by se tak mělo stát? Jak pokračují povolební vyjednávání a neobává se roztříštění koalice, na kterou před volbami vsadil? A jak zkrotit další koronavirovou vlnu, která se na Česko žene? Sledujte pořad K věci na CNN Prima NEWS od 12:30.

Lidé jsou v krizi a energošmejdi mají žně. Nového dodavatele hledejte s rozvahou

Téma: Rádce

Pečlivě číst nabídky a smlouvy dodavatelů energie a nenaletět takzvaným energetickým šmejdům. To jsou dvě zásadní rady pro spotřebitele, kterých se týká dobrovolná či aktuálním děním vynucená změna dodavatelů energií. Těmito tipy nabádá k opatrnosti třeba ředitel Teplárenského sdružení Martin Hájek. „Řada lidí je v krizové situaci a energetičtí šmejdi budou mít žně,“ varoval v pořadu 360° na CNN Prima NEWS.

Kolář šéfem zahraničí? Zneužívají Zemanův stav, zní z Ruska. Bojí se mě, směje se politik

Bitva u nemocničního pokoje. Touto větou ruská agentura TASS korunovala článek o situaci v Česku. Další ruská média se pustila do spekulací o tom, komu se dočasné odebrání Zemanových pravomocí vůbec hodí. A v neposlední řadě se Rusové pozastavují i nad tím, že české ministerstvo zahraničí možná povede muž stojící za odstraněním pražské sochy maršála Koněva, starosta Prahy 6 Ondřej Kolář.

Bohdalová dostane od Zemana Řád bílého lva. Kdo další je na seznamu vyznamenaných?

Letošní slavnostní předávání státních vyznamenání se zřejmě konat nebude. Už teď je však jasné, kdo by ocenění z rukou Miloše Zemana měl získat. Ostatně i proto, že ceremoniál byl z minulého roku odložen na letošek, a to kvůli covidové situaci. Kromě již jmenovaných by měla už druhé vyznamenání dostat i herečka Jiřina Bohdalová, informaci publikoval deník MF Dnes.

reklama

Domácí zpravodajství

Univerzitu Karlovu poprvé povede žena. Zimu ve funkci rektora vystřídá Králíčková

Novou rektorkou Univerzity Karlovy byla zvolena dosavadní prorektorka Milena Králíčková. Od akademického senátu získala 55 hlasů od jeho 69 přítomných členů. Poté, co ji ve funkci potvrdí prezident, se stane první ženou v čele nejstarší a největší vysoké školy v ČR. Funkce by se měla ujmout v únoru 2022 a školu by měla vést do roku 2026. Nová rektorka ve vedení univerzity vystřídá Tomáše Zimu.

Zeit gewonnen, alles gewonnen. Co znamenají slova, kterými Zeman rozesmál Vondráčka?

Kancelář prezidenta republiky ve čtvrtek zveřejnila video, na kterém Miloš Zeman z nemocničního lůžka podepisuje rozhodnutí o svolání ustavující schůze Sněmovny 8. listopadu. Na záznamu také z úst prezidenta zazněla slova „Zeit gewonnen, alles gewonnen“, o čemž už se dříve v souvislosti s návštěvou u Zemana zmiňoval předseda Sněmovny Radek Vondráček (ANO). Co tato čtyři německá slovíčka vlastně znamenají?

reklama