360°, Martin Kovář, Jiří Krampol, Adam Scheinherr, Vratislav Filler, Petr Drulák - 6.9. v 21:14
Jak velí evropský trend naposledy zavedený v Paříží, velká města plošně omezují maximální rychlost na 30 km/h. V určitých oblastech je to řešením i pro Prahu, shodli se v pořadu 360° na CNN Prima NEWS zástupce spolku AutoMat Vratislav Filler a náměstek pražského primátora pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě).
„Plošná třicítka dává smysl v rezidenčních čtvrtích a uličkách. Přinese nižší hluk a větší bezpečí. Pro cyklisty je výhodou, že pak mohou jezdit i v protisměru. U nás se něco podobného zatím nezavádí, ale není to nebezpečné,“ prohlásil Filler. Své tvrzení opřel o data z Bruselu, kde prý zaznamenávají více nehod v místech, kde cyklisté a auta jezdí jedním směrem.
Také podle Scheinherra by měla snížená maximální rychlost v určitých oblastech své výhody. „Třeba s ohledem na parkování, plynulost dopravy nebo bezpečnost dětí. Na menších a užších komunikacích stejně řidiči nejezdí rychleji,“ argumentoval náměstek.
Podle Fillera má silniční komunikace nejvyšší kapacitu ve chvíli, kdy je povolená rychlost mezi 30 a 40 km/h. Snížená maximální rychlost prý zajišťuje plynulost dopravy také u přechodů bez signalizace. Pokud ale dojde k zácpě, nepomůže nic.
Cyklisté nedýchají zplodiny
A jak je to s cyklopruhy v českém hlavním městě? „Zavádíme tam, kde se vejdou. Nesnižujeme počet jízdních pruhů a oddělujeme prostor pro řidiče a cyklisty,“ podotkl Scheinherr. Filler by cyklopruhy rád viděl například na rušné Vinohradské ulici, ale je mu jasné, že jediná cesta vede přes zrušení parkovacích míst.
Největší výhodu cyklopruhů vidí v možnosti předjíždět kolony. „Cyklista nezdržuje auta a nedýchá zplodiny. Cyklopruh vám z hlavní ulice, na kterou si troufne jedno procento lidí, udělá místo, kudy jede až 10 procent populace,“ řekl zástupce organizace, která cyklopruhy dlouhodobě prosazuje.