Co předcházelo tragické nehodě lanovky na Ještědu? Tuto otázku si nekladou jen odborníci, kteří incident vyšetřují, ale i místní či příbuzní zemřelého průvodčího. A i když vyšetřování případu teprve začalo, zdroj deníku MF Dnes přišel s novou informací. Podle něj byla lana zchátralá už letos v létě. Bývalí i současní zaměstnanci lanovky to ale odmítají.
Podle prvních informací zřejmě došlo k destrukci, roztržení nebo vytržení tažného lana. „Vyšetřování pravé příčiny ale může trvat měsíce. Jen spekulujeme, jestli šlo o technickou závadu nebo skrytou vadu. Nikdo také nezmiňuje možnost sabotáže třetí osoby,“ nastínil Prezident Asociace lanové dopravy Jakub Juračka.
Bezpečnost českých lanovek. Jsou namístě obavy z opakování tragédie na Ještědu?
Nedělní tragická nehoda, kdy se na Ještědu utrhla kabina lanovky, by neměla otřást důvěrou v české lanové dráhy, shodují se oslovení experti. Přesto pro ně tragédie, při které zemřel jeden člověk, zůstává záhadou. Připomínají pečlivé kontrolní procesy, kterými musí české lanovky procházet, a bezpečnost dokládají také vzácností obdobných nehod v tuzemsku.
Právě lano mělo být podle svědka MF Dnes už v zchátralém stavu letos v létě. Dokládá to několika fotografiemi, na nichž lze neurčité poškození spatřit. „Při bližším kouknutí to bylo roztrhané. Jako když se dlouho tře provázek. Bylo to na více místech obou lan. Kamarád, co jel se mnou, zezelenal hrůzou a barvu dostal až dole na pevné zemi,“ sdělil Vladimír Žák z Liberce.
Na lanovce byla přitom od pondělí 1. listopadu plánovaná technická odstávka. „V tomto období se odstávka zahajuje na všech 114 lanových drahách v Česku. Po svátcích dochází k „mrtvé sezoně“. Je to ideální doba, kdy dráha netratí ekonomicky a je prostor klidně v řádu týdnů udělat částečné rekonstrukce, repase, novinky a povinné pravidelné prohlídky,“ vysvětlil v Novém dni prezident Asociace lanové dopravy Jakub Juračka.
Relevanci důkazů zhodnotí policie
Snímky svědek předal i policii, případem se kromě ní zabývá i Drážní inspekce. „Dolů se mnou jel mladý průvodčí. Když jsem mu fotku ukázal, sklopil hlavu a potichu řekl: ‚Já vím, ale oni to přece kontrolují?‘ Řekl to tázací větou, čímž mě neuklidnil,“ popsal dále Žák.
Šlo tak nehodě zabránit? Relevanci důkazů musí zhodnotit policie. Podle bývalého přednosty lanové dráhy Pavla Vursta ale pořízená fotografie nezachycuje poškození lana. „Pravděpodobně se jedná o nános maziva na tažném laně, které v této části v horní stanici nepřejde přes velký lanáč pohonu. Nevypadá to, že by bylo lano roztřepené s vystouplými dráty spletení a poškozené ,ale na pohled to nevypadá dobře,“ uvedl pro CNN Prima NEWS. Se stejným vysvětlením přišli nezávisle na sobě i další dva současní zaměstnanci lanovky.
K incidentu došlo v neděli 31. října kolem 13:45. Jedna z kabin lanovky vedoucí na vrchol Ještědu se zřítila, v jejích troskách zemřel strojvedoucí. Druhá kabina se třinácti cestujícími a průvodčím zůstala viset ve vzduchu. Hasiči a záchranáři je museli postupně dostat dolů pomocí výškové techniky.
Vyšetřování tragédie je nyní v plném proudu. „Budeme zkoumat pomocí defektoskopie, co se tam stalo. Rád bych ale zdůraznil, že pokud na lanové dráze praskne tažné lano, lanová dráha má mít mechanismy, jak problémům zabránit,“ vysvětlil generální inspektor Drážní inspekce Jan Kučera.