Odstraňování vraku lanovky
Zdemolovanou kabinu lanové dráhy, která v neděli spadla na sjezdovku pod Ještědem, v úterý hasiči téměř osm hodin vyprošťovali z prudkého svahu. Na pomoc si přivezli i speciální tank. Při tragické nehodě zahynul v kabině průvodčí lanové dráhy. Celý průběh odklízení popsal reportér CNN Prima NEWS Libor Tampier.
Zdemolovaná kabina lanovky leží uprostřed prudké sjezdovky. Dvě desítky drážních hasičů se chystají na náročnou akci. Vrak kabiny se rozhodli táhnout směrem nahoru do prudkého svahu. Na pomoc si přivolali vyprošťovací tank.
Je jedním ze čtyř, které mají drážní hasiči k dispozici. Utáhne třicet tun. Lano tanku ale na délku zhruba dvou set padesáti metrů nestačí. Hasiči se proto rozhodují využít přetržené tažné lano lanovky, které zůstalo viset na podpěře. Musejí ho přeříznout a stáhnout dolů – těžká dřina i pro partu osmi chlapů.
„V tom kopci je to náročné,“ popisuje velitel zásahu Petr Šafář. „Lana něco váží, musí se to všechno natahat, je to v prudkém kopci,“ dodává řídící důstojník Miloš Němec.
Úvaz z těžkého ocelového lana je hotový. Posádka tanku dostává pokyn „tahejte“, vrak kabiny se pomalu dává do pohybu. Všechno jde ale velmi pomalu, s rozvahou, každá chyba by mohla skončit vážnou nehodou.
Čtyři hodiny po začátku vyprošťovací akce je kabina zhruba v polovině cesty. Tank ji pomalu táhne do mezistanice na lesní cestu, která přetíná sjezdovku zhruba padesát metrů pod silnicí na vrchol Ještědu. Musí manévrovat, jakmile se vrak dostává přes terénní zlom, všichni si oddychnou.
„Nyní skončila práce pro vyprošťovací tank a budeme to převazovat na vyprošťovací automobil,“ říká řídící důstojník.
Jeřáb ze silnice začíná opět pomalu tahat, tentokrát se kabina sune křovím asi do nejprudšího svahu, pod svodidla silnice. Druhý jeřáb ji zvedá do vzduchu a pomalu se s ní otáčí, aby ji položil na odtahový automobil.
Akce končí. Z kopce mizí poslední zbytky tragické nehody, při níž zahynul mladý průvodčí. U dolní stanice visí jeho fotografie, hoří svíčky, kolegové a přátelé přinesli květiny.