Starosta Londýna Sadiq Khan odmítl prosbu svého kyjevského kolegy Vitalije Klička o zaslání aut určených k sešrotování. Někdejší ukrajinský boxer argumentoval, že by vozy nesplňující přísné ekologické požadavky mohly posloužit v rámci obrany proti ruské agresi. Podle Khana by ale něco takového nesplňovalo cíl programu – ekonomický, sociální a environmentální přínos Londýňanům, informoval britský web Telegraph. Za svůj postoj si politik vysloužil kritiku.
V britské metropoli platí program ULEZ, který má za cíl extrémní snížení emisí. V praxi funguje tak, že každý majitel, který se dobrovolně rozhodne, že nechá sešrotovat své auto nesplňující ekologické požadavky, může obdržet odměnu ve výši 2 000 liber (přes 57 tisíc korun). V opačném případě musí zaplatit každý den poplatek v přepočtu okolo 350 korun.
Ukrajincům značně pomáhá západní technika, jak dokazuje i tento úder na Rusy:
Kličko měl v plánu vozidla určená k likvidaci využít. Jedná se totiž převážně o pick-upy a vozy s pohonem na všechna čtyři kola. Khanovi proto adresoval žádost, ve které starostovi Londýna vysvětloval, že by tato auta byla na Ukrajině velmi platná, například při převozu materiálu nebo i záchraně životů. Pochopení se ale nedočkal.
ČTĚTE TAKÉ: Účinná a levná zbraň Ukrajinců děsí Rusy. Působíme jim ošklivé ztráty, popsal voják pro CNN
Khan v dopise, jehož znění má Telegraph k dispozici, Kličkův návrh odmítl kvůli nesplnění „právního rámce“. Ten totiž vyžaduje, aby byl program ULEZ pro obyvatele Londýna přínosem z „ekonomického, sociálního a ekologického hlediska“.
Za toto stanovisko si Khan vysloužil ostrou kritiku. Konzervativní kandidátka na starostku Londýna Susan Hallová si myslí, že by měli rozhodovat majitelé, zda své auto nechají sešrotovat, nebo ho raději pošlou na Ukrajinu. Richard Lofthouse, představitel dobrovolnické organizace, která na Ukrajinu dodává vozidla, zase poukazuje na Khanův nedostatek politické odvahy.
„Nemyslím si, že je něco špatného nebo nevýhodného pro Londýňany, když projeví solidaritu s jiným svobodným státem, který čelí tyranii, místo toho, aby plnili kapsy hamižným majitelům vrakovišť, kteří dostávají k likvidaci tisíce aut ve výborném stavu v důsledku dotací na program šrotování,“ uvedl podle webu Kyiv Post.
Jiný postoj vůči Ukrajině zaujala například Litva. Ta letos v únoru přijala zákon, podle kterého může na Ukrajinu dodávat auta zabavená řidičům pod vlivem alkoholu, připomíná web Ukrajinska pravda.