Zavřené školy kvůli koronaviru mají negativní vliv na duševní zdraví dětí, prokázala studie. Vědci porovnávali data od více než tisíce žáků základních škol z Číny v období před pandemií a po ní. Zjistili například, že dvojnásobně přibylo pokusů o sebevraždu v době distanční výuky.
Když koronavirus v lednu zasáhl Čínu, ministerstvo školství odložilo začátek jarního vyučování na základních školách na konec dubna. Jejich uzavření ovšem oddělilo děti od sociálního kontaktu s vrstevníky, což mělo dopad na jejich duševní pohodu.
Studie publikovaná na JAMA Network Open porovnávala zprávy o problémech duševního zdraví z listopadu, tedy před začátkem pandemie, s polovinou května, dva týdny po novém jarním semestru, kdy byly školy znovu otevřeny.
Školy se snad nezavřou, do karantén ale budou chodit celé třídy, říká šéf ředitelů ZŠ
Aktuální uzavření Základní školy Aleše Hrdličky v ostravské Porubě vedlo k tomu, že na všech školách v tomto městském obvodě se měly ve společných prostorách nosit roušky. To nakonec ale stejně nastane všude. Celoplošné nošení roušek ve společných prostorách škol kromě tříd bude platit v celé ČR od 10. září. Prezident Asociace ředitelů základních škol Michal Černý ale doufá, že na podzim školy příliš zavírat nebudou. Očekává nicméně, že přibude tříd, které budou muset do karantény.
Vědci z Anhui Medical University získali výsledky od 1 241 studentů, kteří byli ve 4. až 8. ročníku. Téměř 25 procent studentů přiznalo v květnu příznaky deprese, zatímco v listopadu to bylo jen 19 procent. Pokusy o sebevraždu se více než zdvojnásobily, uvedli vědci. V listopadu toto číslo dosahovalo tří procent, v květnu se o sebevraždu pokusilo 6,4 procent dětí.
Vědci doufají, že vedení škol využijí tento výzkum k přípravě potřebných služeb v oblasti duševního zdraví a pomohou tak dětem při návratu do školy. Americká pediatrická akademie proto apeluje na to, aby studenti byli fyzicky přítomni ve třídách místo toho, aby pokračovali v dálkové výuce. Ve svém doporučení pro školy uvádí, že akademické, mentální a fyzické výhody učení ve školách převažují nad riziky vyplývajícími z koronaviru.
„AAP se důrazně zasazuje o to, aby všechny politické úvahy pro nadcházející školní rok měly začínat s cílem, že by byli studenti fyzicky přítomni ve škole,“ uvedli pediatři na svém webu. Sociální izolace školám znemožňuje s dětmi mluvit a poznat, že mají nějaký problém. „Ať už jde o deficit v učení či o psychické problémy.“