Zavřené školy kvůli koronaviru mají negativní vliv na duševní zdraví dětí, prokázala studie. Vědci porovnávali data od více než tisíce žáků základních škol z Číny v období před pandemií a po ní. Zjistili například, že dvojnásobně přibylo pokusů o sebevraždu v době distanční výuky.
Když koronavirus v lednu zasáhl Čínu, ministerstvo školství odložilo začátek jarního vyučování na základních školách na konec dubna. Jejich uzavření ovšem oddělilo děti od sociálního kontaktu s vrstevníky, což mělo dopad na jejich duševní pohodu.
Studie publikovaná na JAMA Network Open porovnávala zprávy o problémech duševního zdraví z listopadu, tedy před začátkem pandemie, s polovinou května, dva týdny po novém jarním semestru, kdy byly školy znovu otevřeny.
Vědci z Anhui Medical University získali výsledky od 1 241 studentů, kteří byli ve 4. až 8. ročníku. Téměř 25 procent studentů přiznalo v květnu příznaky deprese, zatímco v listopadu to bylo jen 19 procent. Pokusy o sebevraždu se více než zdvojnásobily, uvedli vědci. V listopadu toto číslo dosahovalo tří procent, v květnu se o sebevraždu pokusilo 6,4 procent dětí.
Vědci doufají, že vedení škol využijí tento výzkum k přípravě potřebných služeb v oblasti duševního zdraví a pomohou tak dětem při návratu do školy. Americká pediatrická akademie proto apeluje na to, aby studenti byli fyzicky přítomni ve třídách místo toho, aby pokračovali v dálkové výuce. Ve svém doporučení pro školy uvádí, že akademické, mentální a fyzické výhody učení ve školách převažují nad riziky vyplývajícími z koronaviru.
„AAP se důrazně zasazuje o to, aby všechny politické úvahy pro nadcházející školní rok měly začínat s cílem, že by byli studenti fyzicky přítomni ve škole,“ uvedli pediatři na svém webu. Sociální izolace školám znemožňuje s dětmi mluvit a poznat, že mají nějaký problém. „Ať už jde o deficit v učení či o psychické problémy.“