Ředitelka školy v anglickém Birminghamu zakázala učitelům používat fráze jako „vzmuž se“, „buď chlap“ nebo oslovení chlapci a dívky. Podle ní se jedná o sexistické výrazy. Ve Velké Británii nařízení vyvolalo pobouření, kritice přitom škola čelila už v minulosti – rodiče si stěžovali na sexuální výchovu, která podle nich příliš kladla důraz na homosexualitu.
„Zvedněte kartičku, když se vám zdá, že učitel použil sexistický výraz,“ vyzvala žáky ředitelka základní školy Anderton Park v Birminghamu. Ten, kdo tak učiní nejvícekrát, dostane pochvalu.
„Pokud ve škole nebudeme sexistický jazyk zpochybňovat a chlapci budou říkat ‚vzmuž se, buď chlap nebo chlapci nepláčou‘, je to velmi škodlivé,“ tvrdí ředitelka. Ta zakázala učitelům používat i oslovení třídy „chlapci a děvčata“. Nebo výraz guys, který v angličtině znamená sice muži, ale také slangově lidičky. Toto oslovení prý může některé děti ve smíšené třídě urážet.
V Kábulu zakázali zpívat na veřejnosti dívkám nad 12 let. Nařízení vyvolalo kritiku
Nařízení šéfa rezortu vzdělávání v afghánském hlavním městě Kábulu, které zakazuje dívkám starším 12 let zpívat na veřejnosti, vyvolalo vlnu kritiky na sociálních sítích i odmítavou reakci ze strany ministerstva školství. Informoval o tom server stanice BBC.
Kroky ředitelky vyvolaly na sociálních sítích prudké reakce rodičů. „Byl bych docela rád, kdyby škola učila moje děti číst a psát a další potřebné věci. Nepotřebuji, aby učitelé ztráceli čas zákazem frází jako ‚bré ranko lidičky nebo chlapi‘. Příliš mnoho času a energie věnují zbytečným a na směšným věcem,“ píše jeden z nich.
Nezatěžujme děti odpovědností dospělých
„Opravdu bychom měli učit děti kontextu jazyka a tomu, jak používat jazyk, který není urážlivý. Pokud vytrhnete něco z kontextu a rozepíšete všechna ta slova, ocitnete se v černé díře. Pojďme tedy vzít slovo lidstvo – to je snad dovolené?“ ptá se další.
Bývalý ředitel školy pro deník Mail Online poznamenal, že ředitelka zatěžuje děti odpovědností dospělých. „Děti se k sobě chovají, obecně řečeno, spravedlivěji a s mnohem menšími předsudky než dospělí. Ti mají sklon si myslet, protože vidí svět jako komplikované místo, že to tak vnímají i děti...“
Podle něj by učitelé měli učit své předměty a říkat dětem, aby s jinými zacházely tak, jak by ony samy chtěly, aby se zacházelo s nimi. To je podle bývalého ředitele zlaté pravidlo všech náboženství i orientací.