360°, Hana Friedlaenderová, Patrik Nacher, Lukáš Bartoň, Adam Škapa - 13.5. v 20:14
Za měsíc a půl dětem končí školní rok, mnozí rodiče by si však přáli, aby se prodloužil i do letních měsíců. Politici však upozorňují na to, že děti neměly žádné kompenzace a učitelé jsou vyčerpaní. V pořadu 360° Pavlíny Wolfové se na tom shodli poslanec Patrik Nacher (za ANO) a místopředseda sněmovního výboru pro vědu a vzdělání Lukáš Bartoň (Piráti).
Děti za sebou mají velmi náročný rok. Nacher především vyzdvihl to, jak se musely popasovat s absencí kontaktů se svými spolužáky nebo s pozastavenými kroužky. „Doma byly nervózní a mnohdy i nemocní. Všichni byli v uzavřeném prostoru a odvykli si na režim. To vše má na děti vliv a nevím, jakou na nich tento rok zenachá stopu,“ uvedl poslanec. Bartoň pak doplnil, že je třeba mluvit o duševním zdraví dětí.
Mnozí rodiče by si přáli prodloužení školního roku do letních měsíců. Podle nich nemohla distanční výuka plně nahradit tu tradiční přímo ve školách. „Rodiče chtějí protáhnout školní rok, ale nikdo nemyslí na učitele a v jakém stavu jsou. Doučování se pak může odehrát v září, ale to už je pozdě. O prázdninách by bylo vhodné, aby doučovali ti, kteří nevedou běžný studijní rok,“ reagoval Bartoň.
Pro letní doučování je i Nacher: „Už v únoru jsem říkal: ‚Pojďme vymyslet, co uděláme přes léto. Jestli to budou kempy venku v přírodě, tak to bude perfektní nápad,‘“ pokračoval poslanec s tím, že by byla na místě jakákoliv forma pomoci od učitelů v letních měsících. Vypíchl i fakt, že děti za celou dobu pandemie nedostaly žádné úlevy ani kompenzace. „Je to výpadek, který budou někteří velmi těžko dohánět a někteří jej nedoženou vůbec,“ uvažoval.
Bartoň: Opakujeme stejné chyby
Doplnil, že dospělí lidé dostali finanční kompenzace nebo určité úlevy od povinností: „Děti nikoliv. Jedou, jakou by žádný covid nebyl.“ Po pomoci pro děti opozice podle Bartoňe volá již od minulého roku. „Navrhovali jsme, aby existovaly studijní skupiny, protože učitelé vědí, které děti se on-line hodin účastní a které ne,“ uvedl Bartoň. Návrh však nebyl přijat.
Bartoň řekl, že „v momentě, kdy vzdělání dětí utrpělo natolik, že látku nedoženou ani letním kempem, by bylo vhodné, aby si žáci studijní rok zopakovali.“ Podle Bartoně vláda nereagovala na předchozí chyby a stále je opakuje. „Chtěli jsme, aby ministerstvo školství předneslo plán, jak kompenzovat výpadky ve školách, zatím je jediná informace taková, že budou letní kempy,“ zmínil.
Tyto doučovací kempy však budou zaměřené především na základní školy, navíc není jasné, zda budou povinné nebo dobrovolné. „Debata ke kempům začne až 15. května, přitom měla probíhat už dávno,“ kritizoval Bartoň. I přes veškeré snahy o udržení výuky alespoň distanční formou však děti utrpěly.
„Byly v malém bytě, musely se o techniku dělit a třeba jim někdo v rodině zemřel. Proto bychom měli být k dětem vstřícní – například v náročnosti zkoušek,“ argumentoval Nacher. Doplnil, že se u dětí kvůli zkouškám vyvolávají nová traumata: „Prožily rok bez kamarádů a my na ně hodíme zkoušku, která pro ně bude ještě těžší.“