Kvůli neustálé hrozbě ruských raket a dronů se děti na Ukrajině učí převážně on-line. Do školy chodí jen jednou týdně, výuka ale probíhá v krytech. Vláda se sice snaží obnovit běžný provoz, mnoho rodin ale dál upřednostňuje distanční studium – často i kvůli vysídlení. Panují však obavy, že on-line výuka není tak efektivní a děti mohou zaostávat.
Ve městě Balaklija nedaleko frontové linie na Ukrajině se děti jednou týdně scházejí k výuce v malé podzemní učebně. Učit se nad zemí je v této části země považováno za příliš nebezpečné kvůli všudypřítomné hrozbě ruských raket a dronů. „Když přijdou, často se mě ptají: ‚Můžeme se podívat do naší bývalé třídy?‘“ popsala pro web The New York Times zástupkyně ředitele Inna Mandryková. Učitelé si prý do té doby nedokázali představit, že by děti po škole tolik toužily.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Ukrajinci zaskočili Rusy v Kurské oblasti jejich vlastní taktikou. Odhalili slabá místa
Ruská invaze na Ukrajinu v mnoha ohledech podkopala budoucnost země, potlačila kulturu, zničila infrastrukturu a srovnala se zemí celá města. Narušení vzdělávání 3,7 milionu ukrajinských školáků je pro zemi jednou z nejvážnějších výzev. Děti ztrácejí dovednosti, jako je komunikace a řešení konfliktů, protože nemají dostatečný kontakt s ostatními žáky.
Zajištění výuky jakéhokoli druhu je pro zemi velmi obtížné od roku 2022, kdy začala ruská invaze. Poplachy kvůli leteckým útokům pravidelně přerušují vyučování a posílají děti do sklepů. Mnoho ukrajinských školáků se se svými spolužáky stále setkává pouze na obrazovkách počítačů. „Dětem to velmi ztěžuje pocit spojení,“ řekla Emmanuelle Abriouxová, vedoucí vzdělávací sekce UNICEF na Ukrajině.
Na základní škole v Balakliji se děti učí čtyři dny on-line a jeden den v podzemní učebně. Podle zákona může škola totiž přijmout jen tolik žáků, kolik se jich vejde do protiatomového krytu. Děti se tam tak učí na střídačku.
On-line výuka jako volba i nutnost
Mnoho Ukrajinců také upřednostňuje on-line výuku z vlastního rozhodnutí. Například vnitřně vysídlení lidé často dávají přednost tomu, aby jejich děti zůstaly ve starých školách on-line, než aby navštěvovaly nové školy v blízkosti svých nových domovů.
Speciální pedagožka Iryna, která pochází ze Severodoněcku, uprchla do Vinnycji ve střední Ukrajině. Nadále ale spolupracuje se svou starou školou, která nyní funguje pouze on-line, a nechala tam zapsat i svého syna. Řekla, že ji uklidňuje, že si po útěku udrželi kousek svého domova.
Vláda ale od takových praktik odrazuje a chce prosazovat osobní výuku tam, kde je to možné. V červenci ministerstvo školství zveřejnilo plán na rok 2025, jehož cílem je vrátit do škol nejméně 300 000 dětí a omezit počet těch, které studují on-line. Učitelé a rodiče se rušení on-line výuky obávají. I když jsou školy virtuální, „lidé v nich jsou skuteční a důvěrně známí“, řekla Iryna. „Moji kolegové jsou mi blízcí. Děti nás potřebují a my se snažíme co nejlépe zachovat to, co máme,“ podotkla.
Pro ty, kteří jsou pod ruskou okupací, je zapojení do ukrajinských on-line škol velkým rizikem. Okupační úřady je totiž nutí navštěvovat místní školy a učit se podle ruských osnov, říkají obyvatelé okupovaných regionů.
Pětatřicetiletá Hanna, matka jednoho dítěte z Melitopolu v okupované části Záporožské oblasti na jihovýchodě Ukrajiny, uvedla, že žila pod okupací rok a půl, než v srpnu 2023 utekla do jiného ukrajinského města. V prvním roce okupace její šestiletý syn dálkově studoval na ukrajinské škole. Ruští vojáci jednou prohledali jejich dům a hledali zbraně. „Viděli, že dítě je malé, a nenutili nás chodit do ruské školy,“ řekla.
Jeho on-line výuku v ukrajinské škole však tajila nejen před ruskými vojáky, ale i před sousedy. Řekla, že ji jednoho dne znepokojilo, když se při rozhovoru s ostatními dětmi na hřišti její syn zmínil o ukrajinských autorech, o kterých se učil. „Rychle jsem na něj zakřičela: Ticho! Tady se o tom nesmí mluvit,“ řekla.
S výukou pomohly zkušenosti z pandemie
Zatímco online výuka, která byla poprvé zahájena během pandemie koronaviru, se nyní pro mnoho ukrajinských školáků stala rutinou, někteří kritici tvrdí, že výuka uvízla ve staromódním vzdělávacím systému. Vláda poskytuje učebnice, ale neposkytuje žádné pokyny, jak učinit výuku interaktivní a pro studenty poutavější, řekl děkan Kyjevské ekonomické školy Tymofiy Brik. Podle něj je při on-line výuce těžší udržet zájem dětí, takže je na jednotlivých učitelích, aby našli způsob, jak své žáky zaujmout.
Přesto Abriouxová z UNICEF uvedla, že se pedagogové během pandemie naučili některé poznatky o on-line výuce, které jim pomohly, když začala válka. „Svým způsobem máme paradoxně docela štěstí, že jsme v situaci, kdy po pandemii bylo provedeno poměrně hodně výzkumů o dopadu uzavření škol a přerušení výuky na školní vzdělávání dětí,“ řekla.
Na Ukrajině zahájil dětský fond několik projektů zaměřených na pomoc žákům dohnat školní docházku. Zahrnovaly například školení učitelů nebo jejich placení za poskytování mimoškolní výuky. Fond také dodává notebooky učitelům a dětem, které je potřebují.
Mnoho rodičů a dětí ale stále netrpělivě čeká, až se ve školách opět začne vyučovat osobně. Čtyřiatřicetiletá Svitlana Stepurenková a její devítiletá a dvanáctiletá dcera opustily Ukrajinu poté, co ruská vojska obsadila Balaklii. Utekly do Norska, kde nyní děti studují a čekají na konec války, aby se mohly vrátit do své staré školy. Dívky, stejně jako desítky tisíc dalších dětí z uprchlických rodin v zahraničí, navštěvují místní školu a odpoledne se přihlašují k on-line výuce ukrajinštiny. Paní Stepurenková se obává, že její děti budou mít problém dohnat své spolužáky na Ukrajině. „I když je tady hezky, stýská se nám po domově a moc se chceme vrátit do naší školy,“ řekla.
MOHLO VÁM UNIKNOUT: Ukrajina mocně posílila vzdušné síly. Od Francie již obdržela elitní letouny Mirage 2000