Digitalizace úspěšná z 80 procent, jak tvrdí Fiala? Jsme za půlkou, přiznává ministr Kulhánek

Ministr pro místní rozvoj Petr Kulhánek (STAN) v rozhovoru pro CNN Prima NEWS popsal, v jaké fázi je digitalizace stavebního řízení. Mluvil také o tom, proč by systém nastavený jeho předchůdcem Ivanem Bartošem nikdy nefungoval, o podpoře bydlení či reformě antimonopolního úřadu. Řekl také, že nejslabším místem vlády je komunikace.

Jste ve funkci ministra přes dva měsíce. Už jste se rozkoukal?
Musel jsem se rozkoukat velmi rychle. V řádu dnů jsem zaplul do rozjetých věcí, ať už digitalizace stavebního řízení, povodní, zákonu o podpoře bydlení. Byl to velký skok do neznámých vod. Bez 15 let zkušeností s regionální politikou bych to nedával. Zatím jsem snad podle zpětné vazby neudělal něco, čím bych se úplně znemožnil.

Už při vašem jmenování bylo jasné, že váš mandát nepotrvá ani rok. Upřímně – dá se za ten rok vůbec něco stihnout? Nejste jen do počtu?
Určitě dá, rok není zase tak krátká doba. Ale nenastoupil jsem proto, abych tady spřádal nějaké vize a revoluční myšlenky. Jde o to, abych dotáhl věci, které jsou rozpracované.

Jak vnímáte, že na odchodu Pirátů z vlády nejvíc vydělali Starostové?
Těmito politickými konsekvencemi se teď úplně nezabývám. Jsem na 120 procent vtažen do věcné problematiky ministerstva. Neberu své působení na resortu jako politické, byť to ten přesah asi má, ale spíš jako exekutivní funkci.

Od Ivana Bartoše vůči sobě necítím nějakou zapšklost nebo zhrzenost.

Takže politikaření ve Sněmovně jde mimo vás?
Jde. Nemám na to kapacitu.

V jednom z rozhovorů jste říkal, že máte s Ivanem Bartošem přátelské vztahy – jak myslíte, že těžké tohle pro něj všechno muselo být? Digitalizaci či podporu bydlení si vzal jako svoje poslání, nic z toho nedotáhl.
Viděli jsme se minulý týden ve Sněmovně, normálně jsme se bavili. Od Ivana Bartoše vůči sobě necítím nějakou zapšklost nebo zhrzenost.

Někteří Piráti tvrdí, že systém nastavený Bartošem mohl být třeba během jednoho roku funkční.
Piráti pořád prezentují názor, že systém digitalizace byl rekonstruovatelný. Dnes víme, že nebyl. Chyby, které jsme identifikovali po mém nástupu a které se za poslední měsíce objevily, nám dokazují, že rekonstruovatelný nebyl. Ten systém by nemohl fungovat jak po technické stránce, tak po kontraktační. Musíme ctít zákon o veřejných zakázkách, celá příprava digitalizace se dostala do hledáčku antimonopolního úřadu. Byl bych na to velmi opatrný. Nebylo možné pokračovat. Nejsme soukromá firma, která si určí – tohle je pro mě nejvýhodnější nabídka, tak ji akceptuji. Musíme akceptovat pravidla.

To si podle vás Ivan Bartoš neuvědomoval?
Snažil jsem se celou situaci načíst a myslím si, že Ivan Bartoš neměl všechny relevantní informace. Možná nedocházelo k nějakému přenášení informací, někdo informace filtroval. Z toho, jak jsme se spolu bavili, tak on si všech důsledků vědom nebyl. Proč to tak bylo, nehodnotím.

V Senátu prošel bypass digitalizace stavebního řízení. Experti varují, že i přes to digitalizace bude roky na mrtvém bodě. Je to tak?
Snažím se všude vysvětlovat, že nás čeká nějaké přechodné období, kdy je zásadní, aby systémy byly průchozí a stabilní, aby nedocházelo k výpadkům a aby komfort stavebních úřadů odpovídal nějakému standardu, který měly před 1. červencem. To, že ten systém nebude splňovat ideální podmínky, které se prezentovaly, je pravda. Ale k tomu musíme dojít přes to přechodné období, které umožní normální fungování. Zároveň se zpracovává procesní a byznysová analýza, ze které vzejde redefinované zadání. To bude projednáno se všemi, kteří mají se stavebním řízením co do činění. Že to trvá tak dlouho, je na základě doporučení odborníků. Dává nám to maximální horizont tří let.

K TÉMATU: Tak zpackal jsem to, nebo ne? Bartoš chce od Fialy vysvětlení, proč se vláda chlubí digitalizací

Premiér se nedávno pochlubil, že vláda plní 93 procent slibů z programového prohlášení vlády. Respekt upozornil na to, digitalizace stavebního řízení je podle kabinetu naplněna na velmi solidních 80 procent. Jak je možné, že to vláda označuje za úspěšné, když se tady bavíme o tom, že ten plán Ivana Bartoše nikdy nemohl fungovat?
Neznám algoritmus výpočtu, nevím, jak vzniklo 80 procent. Jestli se předpokládá, že naplnění 80 procent bude bezvadná zadávací dokumentace připravená pro soutěž na výstavbu stavebního řízení, to je ten reálný stav, který vidím na konci tohoto volebního období. Ale jestli je to 80 procent nebo 60 procent, nebudu polemizovat.

Nebudu polemizovat s 80 procenty. S klidným svědomím řeknu, že jsme tak za půlkou.

Jak byste to zhodnotil procenty vy? V jaké fázi digitalizace stavebního řízení jsme?
Pokud bude shoda všech aktérů na zadávací dokumentaci a bude shoda na formě soutěže, tak jsme výrazně za půlkou. Nebudu polemizovat s 80 procenty. S klidným svědomím řeknu, že jsme tak za půlkou.

Další kontroverzní téma je reforma antimonopolního úřadu. K návrhu byly stovky připomínek, vy jste se rozhodl, že novelu upravíte. Jak to s ní nyní vypadá? (Cílem reformy má být zmodernizovat a zrychlit ÚOHS a posílit transparentnost zakázek malého rozsahu, pozn. red.)
Normu jsme zdědili se 110 nevypořádanými rozpory z komisí z Legislativní rady vlády. Ten návrh jsme stáhli a začali jednotlivé rozpory odbavovat. Řadu z nich se nám podařilo vypořádat. Je pravda, že ministerstvo financí a antimonopolní úřad mají výhradu k podstatě té reformy, a to je k principu kolektivního rozhodování. Jejich názor musím respektovat. Tento týden budeme do Legislativní rady vlády vkládat upravený návrh reformy. Potom to bude předloženo na vládu i s některými těmi rozpory.

Vláda tu reformu slibovala v programovém prohlášení. Je vůbec možné ji dotáhnout? Poslední schůze Sněmovny má být v červnu, to je strašně málo času na to legislativní kolečko, ještě když na tom návrhu není ani shoda ve vládě.
Reálný časový harmonogram by to umožnil. Ale nemůžu předjímat, jak zablokovaná bude Sněmovna. To neovlivním. Kdyby Sněmovna pracovala standardně, tak jsou ty lhůty v pořádku. Ale to neznamená, že si řeknu, že se na to vykašlu.

K TÉMATU: Neruda: Další pravomoci ÚOHS mohou vést k bezbřehé šikaně podnikatelů. Mlsna volá po debatě

Proč se té reformě předseda ÚOHS Petr Mlsna tak brání?
Má na to jiný názor. Vnímá princip monokratického rozhodnutí jako jediný správný i ve vztahu k odpovědnosti, že za to nese odpovědnost konkrétní člověk. Při kolektivním rozhodování by podle něj bylo těžké míru odpovědnosti přisuzovat. Má za to, že jak je dnes nastavena první a druhá instance, tak je to v pořádku.

Vy si to nemyslíte.
Nemyslím. S problematikou rozhodnutí antimonopolního úřadu jsem se během svého dřívějšího působení také potýkal. A bylo to často na hraně lhůt a nebylo možné předvídat, kdy se rozhodnutí odehraje. Proces se může díky reformě velmi výrazně zkrátit.

Jednou z dalších priorit, kterou máte, je dotáhnout zákon o podpoře bydlení. Ten je ale od léta zaseknutý ve Sněmovně ve druhém čtení. Minulý týden jste na Twitteru oznámil, že jste v koalici našli shodu. Jak moc těžké bylo přesvědčit ODS, která se stavěla dlouhodobě proti?
Našli jsme kompromisní řešení. Problémem byl rozsah sítě kontaktních míst. Ustoupili jsme z toho, že budou v každé obci s rozšířenou působností, ale budou odpovídat mapě incidence. To, jestli v obci bude kontaktní místo pro bydlení, záleží na závažnosti jevu v té obci. Plus je tam možnost jakékoliv obce s rozšířenou působností vstoupit do systému dobrovolně. Takže takhle je to finální.

Jste si jistý, že se ve Sněmovně ty potřebné hlasy opravdu najdou, až dojde na klíčové hlasování? Nedopadne to tak, že celý zákon nakonec spadne pod stůl?
Pokud se mám na něco odkazovat, tak na posledním jednání K4 ze strany premiéra zaznělo, že neexistuje cesta, aby zákon přijat nebyl. A všichni zúčastnění se na tom shodnou.

Sám přiznáváte, že lidi vnímají kabinet Petra Fialy negativně. Čím to podle vás je?
Z pozice hejtmana jsem měl řadu výhrad k tomu, jak vláda funguje ve své komunikaci a třeba i v přístupu k našemu strukturálně postiženému regionu. Proklamace pomoci se nepropsala do skutečné pomoci. Na tom je sestaven celkový obraz, jak lidé dnes vnímají vládu. Mnohdy dělala dobrá opatření, ale neuměla je vysvětlit. Je to dáno i složením koalice, kde čtyři strany, dříve pět, musí najít nějaký modus operandi a v jejich vyjádření byly různé interpretace. Nemluví jasným jazykem. Komunikace je nejslabší stránkou.

Není to tak, že by Zbyněk Stanjura přesahoval mandát ministra financí.

Přijde mi, že se Starostové snaží být poslední dobou od vlády, respektive od koalice Spolu trochu stranou. Je to plán, jak být ve volbách nějakým takovým kompromisem, středem, který může oslovit i voliče naštvané na vládu?
Zabrušujete do oblasti, kterou teď fakt neřeším. Ale nepřijde mi to tak. Logicky asi rok před volbami se z koaličních stran stanou do jisté míry konkurenti. Byl bych rád, aby se to nepropsalo do fungování vlády jako celku. Ale při jednání vlády žádný distanc nevnímám.

Řídí vládu Petr Fiala, nebo Zbyněk Stanjura?
Petr Fiala. Proč se rozšířil pojem, že Zbyněk Stanjura řídí vládu?

Tvrdí to šéf pirátských poslanců Jakub Michálek.
Jakub Michálek prohlašuje různé věci. Většina materiálů projednávaných na vládě má nějaký vztah k financím. Je to silný resort a ke spoustě věcem se vyjadřuje. Ale není to tak, že by Zbyněk Stanjura přesahoval mandát ministra financí.

Vám se ve vládě funguje dobře?
Výborně. Ale o mně je známo, že vyjdu s každým.

Chcete do Sněmovny? Povedete kandidátku STAN v Karlovarském kraji?
Každému říkám, ať se mě zeptá na jaře. Je rok před volbami, to je ještě brzy. Za tu dobu se člověk může ještě znemožnit.

MOHLO VÁM UNIKNOUT: Česko si vede dobře, blbou náladu šíří opozice, říká Pekarová. Vondráček jí vmetl preference

Tagy: