Do Česka se vrací filmové štáby ze zahraničí. Zájem je ještě větší, než dříve

Filmový štáb (ilustrační foto)

Do Česka se po omezeních v souvislosti s koronavirem opět vracejí zahraniční filmové štáby

Do Česka se po omezeních v souvislosti s koronavirem opět vrací zahraniční filmové štáby, a to dokonce ještě ve větším počtu než tomu bylo dříve. Důvodem jsou podle ředitelky Státního fondu kinematografie Heleny Bezděk Fraňkové například příznivé podmínky hygienických opatření v tuzemsku.

Film Havel klade morální otázky v cigaretovém oparu

Režisér Slávek Horák si ke zfilmování vybral jeden z nejsložitějších životních příběhů. Ne nutně kvůli jeho neuchopitelnosti, nýbrž kvůli rozjitřeným reakcím, které v každém případě musejí nastat. Když natáčíte film o milovaném i zatracovaném politikovi, dobře z toho snad ani vyjít nemůžete.

„Do Čech štáby míří kvůli filmovým nabídkám a lokacím, kvůli pandemii koronaviru zohledňují ale i kritérium, jaká jsou v zemi hygienická opatření a u nás jsou zatím naštěstí vhodná,“ míní ředitelka Státního fondu kinematografie Helena Bezděk Fraňková. V tuzemsku aktuálně natáčí převážně štáby z Německa a severských států.

„Poptávky přicházejí ze stejných zemí jako doposud, zvýšila se ale četnost. Sbíráme nyní registrace, kterých přibývá a pokud by se natáčení realizovalo, bylo by to opravdu dobře,“ říká.

V minulých letech do Čech mířilo i spousta štábů z USA, nyní je situace komplikovanější. „Spojené státy americké na tom z hlediska pandemie nejsou úplně dobře, probíhají zatím alespoň jednání na dálku,“ míní. Ty filmy a seriály, které v tuzemsku byly roztočené, budou v natáčení brzy pokračovat. „Štáby už zahájily přípravy, na konci srpna a začátkem září by se mělo pokračovat,“ dodává.

Filmaři musí dodržovat pravidla hygieny

„Při natáčení musí štáb nosit roušky, všude na place jsou k dispozici dezinfekce. Štáb je také rozdělen na několik departmentů, aby se jednotlivé skupiny spolu nepotkaly,“ říká. Všichni se zároveň průběžně testují.

„Nejen kvůli nákupu testů na COVID-19 vzrostly náklady,“ tvrdí. Podle Heleny Bezděk Frankové vydal státní fond kinematografie také regule, jimiž se štáby musí řídit. „Všechna velká studia mají však i svůj vlastní manuál, který je ještě mnohem přísnější. Když se začne točit film za 800 milionů korun, nemůžete ho nechat položit,“ dodává.

Tagy: