Jak poznat koronavirus od rýmičky? Děti zůstávají doma, i když jedinkrát zakašlou

Roušky ve školách (ilustrační snímek)

Vysoký nárůst počtu nakažených koronavirem v Česku opět žene do nejistoty studenty i kantory. V karanténě je už přes jedenáct set učitelů a téměř pět a půl tisíce žáků. Jak mají rodiče dětí poznat, že má jejich dítě koronavirus a ne obyčejnou rýmu? Téma pro Hlavní zprávy i pořad 360° Pavlíny Wolfové, kde diskutovali prezident Asociace ředitelů základních škol Michal Černý a Alena Šebková, šéfka praktických dětských lékařů.

Rodiče mají podle expertů tendenci nechávat děti doma i v případech, kdy to není nutné. „Musíme se chovat racionálně. Pokud dítě jednou zakašle, jednou zasmrká, tak my to odborně nevnímáme, že je skutečně nutné ho hned vyřadit z kolektivu. Pokud budeme zahlceni tím, že k nám každé dítě s rýmou přijde, tak pak to nemůžeme kapacitně zvládat,“ uvedla Šebková pro Hlavní zprávy.

Děti by podle ní měly zůstávat doma jen v případě, že mají příznaky infekčního onemocnění. „Doporučujeme, pokud jsou to silné infekty, horečnaté infekty, aby zůstávaly doma deset dní, což je i vlastně oficiálně daná doba, kdy se předpokládá, že i kdyby dítě prodělalo lehčí formu COVID-19, že už není infekční,“ míní Šebková, podle které nepatří dítě do školy ani v případě, že „záchvatovitě“ kašle.

Žádný recept na rozlišení obyčejné rýmy od koronaviru ale podle ní neexistuje. „Pokud se ptáte na rozlišení z hlediska odborného, to nemůže rozlišit de facto nikdo. My se musíme snažit podle toho, kdy víme, jaké příznaky by nás nejčastěji mohly vést k tomu, že dítě má COVID-19. Pak indikujeme výtěr a další případná vyšetření,“ vysvětlila předsedkyně Odborné společnosti praktických dětských lékařů.

Důležité je měřit dětem teplotu

Podobně ostražití jako rodiče jsou ale i učitelé, kteří posílají děti i s projevy běžných podzimních onemocnění domů. „Nejsme lékaři, pokud máme podezření, že by to mohla být nákaza, tak posíláme pro jistotu děti domů. Tím rozhodujícím faktorem je teplota – když si dítě samo říká, že mu není dobře, když kašle, tak pak mu změříme teplotu, a pokud je vysoká, tak ho pošleme domů. I dítě, které má silnou rýmu, nemá ve škole co dělat,“ řekl Černý v pořadu 360° Pavlíny Wolfové.

Pro fungování soukolí učitelů, rodičů i pediatrů v posuzování rizika nákazy koronavirem vydalo Ministerstvo zdravotnictví v pondělí další z řady manuálů, který definuje, jak by se měli učitelé stavět k riziku infekce, za jakých podmínek by měl učitel vyloučit žáka z prezenční docházky a jak by měla fungovat izolace dítěte. Do manuálu jsou implementované výše popsané argumenty. „Opatření v manuálu jsou dostačující, ale mohou se měnit. Musíme reagovat na to, co se děje kolem,“ popsala Šebková, podle které v této situaci bobtná v pozadí dlouhodobý problém – nedostatek pediatrů.

Černý si pro CNN Prima NEWS zase postěžoval na nedostatečné stavy hygienických stanic. Kritická je podle něj situace hlavně v Praze, kde lidé čekají na reakci hygieny klidně i tři dny. Děti ale podle něj celou situaci zvládají dobře a akceptují i nošení roušek. „V tom nevidím problém, že by děti roušky nechtěly nosit, nebo že by byly špinavé. Občas si je jen zapomenou nasadit, tak je upozorníme – a je to,“ uzavřel Černý.

Tagy: