Řada oborů začíná naskakovat na trend umělé inteligence. Nově si tato technologie hledá cestu do profesionálního fotbalu. Začnou ji využívat skauti španělského týmu FC Sevilla. Účastník prestižní La Ligy ve spolupráci se softwarovou společností IBM představil nástroj, který analyzuje data o jednotlivých hráčích a poradí, koho by měl klub angažovat.
Profesionální fotbalové týmy neustále hledají možnosti a inovace, jak dosáhnout ještě lepších výkonů než doposud. Proto bylo jen otázkou času, kdy trend umělé inteligence vstoupí i do nejrozšířenějšího sportu planety. Jedním z průkopníků chce být španělský klub FC Sevilla.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Svět umělé inteligence se otřásá v základech. Soudní bitva titánů ho může uvrhnout do chaosu
Ten je tradičním účastníkem španělské La Ligy a vítězem posledního ročníku Evropské ligy. V druhé nejprestižnější fotbalové soutěži starého kontinentu je dokonce nejúspěšnějším týmem dekády. Za posledních deset let Sevilla slavila celkem pět triumfů.
K úspěchům španělského klubu pomáhá i skautingové oddělení, které ve velkém sází na moderní trendy. Nyní si bere na pomoc AI nástroj od americké firmy IBM, aby lépe dokázalo rozpoznat kvality mnoha fotbalistů po celém světě.
„Umožní nám najít ty nejlepší hráče pro tým a pokračovat ve zlepšování našich výkonů na hřišti,“ věří klubový prezident José María del Nido Carrasco.
Duolingo propustilo překladatele a „najalo“ umělou inteligenci. Sníží to kvalitu výuky?
Na místo překladatelů nastupuje umělá inteligence. Americká společnost Duolingo provozující platformu a mobilní aplikaci pro výuku jazyků se rozloučila s desetinou svých dodavatelů. Firma nabízí kurzy ve 40 různých jazycích a uvedla, že umělá inteligence nyní vytváří některá zadání a překlady.
Loni v červnu opustil pozici sportovního ředitele Ramón Rodríguez Verdejo alias Monchi, který s přestávkami působil v Seville od počátku tisíciletí. Právě on vybudoval obrovskou síť skautů a propracovaného systému na hledání mladých talentů. Díky tomu objevil například chorvatského záložníka Ivana Rakitiče nebo španělského obránce Sergia Ramose.
„Miluji data a jejich analyzování. Máme speciální fotbalové aplikace, pracujeme na speciální doplňkové práci pro naše skauty s využitím dat. Růst klubu v této oblasti je neuvěřitelný a je to jeden z našich odrazových můstků, který Seville opravdu pomohl,“ vyprávěl s nadšením reportérovi BBC před dvěma lety.
Po Monchiho odchodu se ale Sevilla nechystá sejít ze své cesty. Zástupci španělského klubu cestují po celém světě, sledují konkrétní hráče a poté o nich sepisují podrobné zprávy. Umělá inteligence jim má v tomto ohledu pomoci v analyzování dat. Využívá údaje o výšce a váze fotbalisty, o jeho rychlosti, počtu vstřelených gólů a také pracuje s informacemi o pozici a zkušenostech hráče.
Poté stačí, aby skaut zadal konkrétní charakteristiku a umělá inteligence mu nabídne seznam vhodných hráčů s podrobnou zprávou. Práce hledače talentů je však z velké části postavená na subjektivním hodnocení a některé vlastnosti hráče nelze změřit za pomocí dat. Proto musí nastoupit umělá inteligence, aby tvrdá data porovnala s detailním rozborem hráče a prověřila talent daného fotbalisty.
„Náš tým skautů a analytiků se snaží hledat ty nejlepší hráče, kteří podpoří úspěch našeho týmu, a neúnavně pracuje na vytvoření působivé databáze zpráv o hráčích. Teď s podporou společnosti IBM, můžeme toto aktivum využívat naplno,“ řekl klubový prezident del Nido Carrasco.
Nová éra mobilní umělé inteligence. Samsung ukázal světu titanový Galaxy S24 Ultra
Umělá inteligence do kapsy. Tak se dá nazvat strategie Samsungu s řadou mobilních telefonů Galaxy S24. V americkém San José firma představila svou novou vizi a také spolupráci s Googlem, díky níž ve svých telefonech nabídne funkce využívající jazykový model Gemini Pro a generátor obrázků Imagen 2.
S příchodem umělé inteligence se pátrání po novém Lionelovi Messim nebo Cristianu Ronaldovi dostává na další úroveň. V minulosti některé týmy sahaly po populárním Football Manageru, aby si jejich skauti rozšířili obzory o mladých talentovaných hráčích.
Studio Sports Interactive si při vývoji fotbalového manažera vytvořilo detailní databázi, která obsahovala informace o schopnostech a výkonech 80 tisíc fotbalistů.
„Máme obrovskou síť 1 300 skautů v 51 zemích světa,“ řekl ředitel Sports Interactive Miles Jacobson deníku The Guardian. „Dříve jsme hledali autory fanzinů, kteří jsou nyní spíše bloggery. Mají obrovské znalosti, jsou objektivní a upřímně se vyjadřují k pozitivům i nedostatkům týmů, které sledují. Získávají si tak respekt samotných klubů, včetně trenérů a skautů, takže jsou často schopni zjistit spoustu informací.“
Umělá inteligence se tak nyní zařazuje po bok bloggerů, uživatelů sociálních sítí a Football Manageru k dalším nástrojům, které musí skauti pustit do svých poznámek a znalostí.
V hledání talentů ale hrají velkou roli i specializované agentury, které sbírají data o fotbalistech a pomáhají tak týmům v odhalování silných a slabých stránek hráčů. Jednou z nich je i česká společnost 11Hacks.