České studio Warhorse oznámilo druhý díl Kingdom Come: Deliverance
Kovářův syn Jindřich se po šestileté pauze vrací. Drsnější a mužnější než kdy dřív. České studio Warhorse oznámilo, že během letošního roku vyjde pokračování úspěšné videohry Kingdom Come: Deliverance. Prvního dílu se prodalo přes 6 milionů kopií, na dvojce se podílí obrovský tým 250 lidí. „Roky tvrdě pracoval, aby přinesl skvělé středověké RPG,“ řekl při představení kreativní ředitel Warhorse Studios Daniel Vávra.
České herní studio Warhorse slavnostně odhalilo pokračování svého úspěšného hitu Kingdom Come: Deliverance. Na akční hře, která se odehrává v otevřeném světě, pracuje přes 250 lidí. Středověké dobrodružství se na počítače a herní konzole PlayStation 5 a Xbox Series X dostane na konci letošního roku. Konkrétní datum dosud není známé.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Videohra oživí slavnou českou postavu. Ze Švejka se stane velitel torpédoborce
Děj Kingdom Come: Deliverance se odehrává v období před husitskými válkami. České země se utápí v chaosu a brutálním násilí. Král Václav IV. je v zajetí a jeho bratr Zikmund touží po koruně. Na pomoc si tak bere i žoldáky z kočovného kmene v Uhrách, kteří jsou nesmírně brutální.
Příběh sleduje mladého Jindřicha, jehož otec je kovář a vyrábí meč pro českého šlechtice Racka Kobylu. Rodinná idylka ale rychle zmizí a nezkušený mladík začíná bojovat o přežití. Při útoku na rodnou ves přijde Jindřich o své rodiče a pak také o meč, který chce získat zpět.
Krásná a nebezpečná příroda zůstává, zato Jindřich zmužněl
Během svého pátrání objevuje překrásnou Posázavskou přírodu, v níž se však skrývá spousta lapků a krvelačných nepřátel. Ve druhém díle se hráči v kůži Jindřicha vydají do Kutné Hory. Oznamovací video, které se natáčelo v kutnohorském Chrámu svaté Barbory, odhaluje velmi bohaté a živé středověké město. Vedle něj se hráči mohou těšit i na Český ráj, kterému dominuje hrad Trosky a nebezpečné okolní lesy.
Smír s Blizzardem otevírá slavný Azeroth. Číňané si opět zahrají legendární videohru
Číňané se opět mohou vydat do slavného fantasy světa. Od loňského ledna nesměli hrát World of Warcraft kvůli sporům mezi americkou vývojářskou společností Activision Blizzard a čínským vydavatelem NetEase Oblíbený online titul s RPG prvky na tamním trhu fungoval dlouhých patnáct let.
„Jsme v Kutné Hoře, v nádherném městě a srdci Evropy. A také v srdci Kingdom Come: Deliverance 2,“ prozrazuje ve videu herec Luke Dale, který ztvárnil postavu Jana Ptáčka.
Vývojáři uvádí, že Kingdom Come: Deliverance 2 bude mít dvakrát větší herní svět než první díl. Tisková zpráva se dokonce zmiňuje o dvou nových mapách. Jestli a jak bude možné cestovat mezi Kutnou Horou a Českým rájem, ale zatím není jasné.
Tvůrci dále lákají na známé mechaniky, které se však dočkají rozšíření. „Jindřich je mladý muž. Můžete ho proměnit podle svého. Záleží jen na vás, jaký bude. Jestli zachrání svět nebo bude trestat za hříchy jiných,“ popisují autoři v oznamovacím videu.
PŘIPOMEŇTE SI: České středověké RPG Kingdom Come: Deliverance slaví páté narozeniny
Právě díky těmto prvkům si první díl získal vřelou kritiku. V každé oblasti záleží na dosavadním postupu a pokud se hráč nechová zrovna slušně, může za to čelit mnoha postihům. V případě násilí a loupeží dokonce skončit ve vězení.
„Můžete být okouzlující muž nebo zloděj. Cokoliv uděláte, lidé si to budou pamatovat a budou na to reagovat,“ upozorňují tvůrci.
Kingdom Come: Deliverance 2 má hráčům nabídnout i rozšířenou interakci. V případě, že měšťané utrousí komentář na Jindřichovu adresu kvůli jeho vzhledu nebo chování, on jim může odpovědět a třeba se i omluvit, že se večer opil v hospodě, a proto chodí po návsi nahý.
Umělá inteligence ničí překlady videoher od nadšenců. Je rychlá, má však jednu zásadní chybu
S rozvojem nástrojů generativní umělé inteligence sílí spekulace, kdo všechno přijde o práci. Nejčernější scénáře označují filmaře, grafiky, novináře nebo spisovatele jako ty, kdo jsou první na ráně. Platí to i pro překladatele. Moderní nástroje zvládají svou práci mnohem rychleji než lidé. Jenže strojům chybí cit a neumí pracovat s kontextem nebo hantýrkou. Přesto si tato technologie hledá cestu i v překladech videoher. V rozhovoru s překladatelem Vojtěchem Schubertem, který se podílel na vývoji her v českém studiu Bohemia Interactive a nyní pomáhá s lokalizací videoher i softwaru, hledáme odpovědi na otázky, jak umělá inteligence ovlivňuje překlady, kdo se nemusí bát o práci a jaké nové příležitosti přináší nástroje generativní AI.
Dá se odhadovat, že proměnou si prošla i hlavní postava. Ze snímků poskytnutých studiem Warhorse je vidět, že Jindřich dospěl. Už to není ten nevinný chlapec, který touží po dobrodružství a učí se šermovat. Naopak tragický osud jeho rodiny a nájezdy kumánských bojovníků z něj udělaly muže, který na některých záběrech působí jako drsňák.
Podle zveřejněné upoutávky se dá předpokládat, že Kingdom Come: Deliverance 2 nabídne i nové zbraně. V traileru je k vidění střelba z kuše za jízdy na koni anebo palná zbraň. Na jednom záběru herní postava pálí z hákovnice, kterou používali husitští bojovníci.
„Hra je mnohem větší. Původní první díl měl tři hodiny cutscén, nyní máme pět hodin. Příběh je delší a epičtější. Předtím to bylo o problémech malých banditů a vesnic, nyní je to o problémech králů,“ popisuje Vávra, jakým směrem by se mohla ubírat hlavní zápletka hry.
Kreativní ředitel Warhorse dále vysvětluje, že vývojáři nemuseli u druhého dílu dělat kompromisy. „Teď konečně pracujeme na tom, jak Kingdom Come: Deliverance mělo vypadat na začátku, ale my jsme to nemohli udělat, protože jsme neměli dostatek prostředků a zkušeností. Ověřili jsme si, že koncept funguje a nyní hru můžeme dostat na úroveň, na které jsme ji vždy chtěli mít,“ říká Vávra.
Skotská babička miluje Fortnite a baví tisíce lidí. Zahrál si s ní i populární youtuber
Všechno se rozjelo před sedmi lety. 75letá Skotka Cath Bowie sledovala svého vnuka, jak tráví čas u herní konzole PlayStation a zkouší různé hry. Pak si všimla načítací obrazovky s nápisem Fortnite a barevnými animovanými postavičkami. Celosvětovému hitu propadla, později začala své hraní přenášet na streamovací platformě Twitch.tv, kde si ji všiml i americký youtuber. Cath Bowie však přiznává, že i v pokročilém věku má hraní Fortnite své stinné stránky.
Warhorse se rozrostl na giganta o stovkách lidí
První díl Kingdom Come: Deliverance se začal rodit zhruba před 13 lety, ale poprvé o chystané hře promluvil Daniel Vávra na konci roku 2013. O několik měsíců později Warhorse Studios vyhlásilo crowdfundingovou sbírku, protože vývojáři nedokázali sehnat vydavatele, který by jejich vysněnou hru na hrdiny s RPG prvky uvedl na trh.
Hráči nakonec prostřednictvím platformy Kickstarter poslali na vývoj 36 milionů korun. Dosud se jedná o jednu z nejúspěšnějších kampaní na videohru.
„Tenkrát nás před deseti lety bylo jedenáct v malé kanceláři. Teď je tu 250 lidí, kteří roky tvrdě pracovali, aby přinesli skvělé středověké RPG,“ říká Daniel Vávra při představení druhého dílu. Tím jen podtrhuje, jakým vývojem tuzemské studio prošlo.
Putin navrhuje výrobu vlastní herní konzole. Vznikne ruská náhrada PlayStationu?
Zvažte výrobu herních konzolí, navrhl ruské vládě prezident Vladimir Putin. Pověřil ministry, ať posoudí, jak rozjet produkci vlastního hardwaru pro videohry. PlayStation, Xbox ani Nintendo Switch si totiž ruští zákazníci nekoupí – společnosti vyrábějící tyto konzole ukončily své aktivity poté, co Rusko zahájilo invazi na Ukrajinu v únoru 2022. Spuštění výroby vlastních zařízení má pomoci rozvoji videoherního průmyslu v zemi. Tématu se věnuje ruský web RBC.
Ani Kingdom Come: Deliverance se nespokojilo s penězi vybranými v internetové sbírce. Nakonec se měl rozpočet vyšplhat až na 400 milionů korun. Videohře pomohl na svět miliardář Zdeněk Bakala, který do Warhorse investoval a později ho úspěšně prodal. Na trh ji uvedl rakouský vydavatel Deep Silver.
Okamžitě po vydání hráči bojovali s mnoha technickými chybami a také s obrovskou náročností. Především vylamování zámků nebo lukostřelba vyžadovaly skutečnou zručnost. Vývojáři v dalších opravných balíčcích udělali minihru s otevíráním truhel a zámků snazší, v PC verzi dokonce přidali i zaměřovač pro lehčí střelbu z luku.
Obecně si ale hráči chválili právě vyšší obtížnost. Nyní má hra více než 91 tisíc hodnocení na platformě Steam a 82 procent recenzí je z kategorie velmi kladné.
Fanoušci hltali jakoukoliv zmínku o dvojce
O pokračování Kingdom Come: Deliverance se spekulovalo několik let. První díl nabídl otevřený konec, takže hráči se neptali, jestli bude pokračování. To brali za hotovou věc. Jejich otázka zněla: “Kdy přijde dvojka?”
Český vývojář chystá simulátor metra. Titul Back in Service udělá z hráčů strojvedoucí
Metro skrývá mnoho temných zákoutí a skrytých chodeb. Na průzkum sítě podzemních tunelů pražského metra a usednutí do kabiny strojvedoucího celé soupravy láká česká hra Back in Service. Na titulu pracuje vývojář Dominik Vojta a momentálně vybírá peníze v crowdfundingové kampani. Podporovatelům nabízí k vyzkoušení velmi ranou verzi hry a také další odměny. Cílovou částku se mu podařilo vybrat během jediného dne.
Během posledního roku spekulace sílily. Loni hra oslavila pětileté výročí a vše zesilovala i vyjádření samotných vývojářů. Na koncertu hudby Kingdom Come: Deliverance v pražském O2 universu se kreativní ředitel Warhorse Studios vyjádřil pro reportéry CNN Prima NEWS, že přeci firmu nezavřeli.
„Logicky něco děláme, neplatíme lidem za koukání do stropu. Takže někdy něco třeba bude,“ řekl Vávra minulý rok v dubnu.
Velký rozruch vzbudil i článek Kutnohorského deníku, který letos v lednu informoval, že filmaři ve městě natáčeli záběry pro počítačovou hru. Nyní videoherní nadšenci vidí výsledek v podobě oznamovacího videa.
Na jeho počátku je slyšet zpěv herce Luka Dalea, který hraje postavu Jana Ptáčka. O chvíli později se k němu přidá další známý hlas, Tom McKay, za kterým se skrývá hlavní hrdina Jindřich ze Skalice. V ten okamžik vše zapadá do sebe a je jasno: Kingdom Come: Deliverance 2 se blíží.
Oproti prvnímu dílu se Jindřich ze Skalice, Jan Ptáček a další postavy dočkají českých hlasů od prvního dne. Přítomnost dabingu v Kingdom Come: Deliverance 2 oznámil v tiskové zprávě distributor hry společnost Playman.
První díl slavné hry byl dlouhé roky bez českého znění. Ten vznikl až později díky práci amatérských filmařů a nadšenců. Do počítačových verzí Kingdom Come: Deliverance se dostal při oslavách pětiletého výročí a letos hra zamířila na konzoli Nintendo Switch, kde je i s českým dabingem. Pouze uživatelé na konzolích PlayStation a Xbox mají smůlu, tam je Kingdom Come: Deliverance stále jen v originálním znění.
Tisíce hodin práce. Vyšel český dabing do hry Kingdom Come: Deliverance, jak vznikal?
Středověká akce Kingdom Come: Deliverance (KCD) vyšla přesně před pěti lety – 13. února 2018. Za tu dobu se stala jednou z nejúspěšnějších tuzemských her a prodalo se jí více než pět milionů kopií. Oblíbenému titulu však chyběl český dabing. Nelehký úkol si proto na sebe vzali fanoušci hry, kteří před dvěma lety začali shánět herce a finance na natáčení. Nyní české znění konečně vychází i za podpory samotných tvůrců ze studia Warhorse. Celý projekt fanouškovského dabingu popsal v rozhovoru pro herní pořad CNN Prima Gaming jeden z autorů – Marek Pilger.
České studio Warhorse, jež spadá do struktur evropského videoherního giganta Embracer Group, zatím neodhalilo konkrétní termín vydání Kingdom Come: Deliverance II. V traileru pouze svítí rok 2024. Hráči po celém světě si tak na detailnější informace musí ještě počkat. Přesto se jedná o největší oznámení a jednoznačný tahák letošního roku.
Kingdom Come: Deliverance se zařadil mezi nejvýznamnější a nejúspěšnější tuzemská díla. Po celém světě se ho prodalo přes šest milionů kopií, což z něj dělá jednu z nejprodávanějších českých her vůbec.
Ještě více mají on-line tituly jako střílečka Arma 3 od studia Bohemia Interactive s více než 10 miliony kopií nebo simulátor nákladní dopravy Euro Truck Simulator 2 z pražské firmy SCS Software, kterého se prodalo přes 13 milionů kusů.
VIDEO: Koncert hudby z Kingdom Come: Deliverance v O2 Universum