Španělský 22letý designér Alejandro Núñez Vicente představil návrh nového uspořádání sedadel v letadle, o který se zajímají i velké společnosti a který by mohl ovlivnit budoucnost aviatiky. Vicente se snaží zejména o to, aby měli lidé komfort i v ekonomické třídě – toho se dá podle něj dosáhnout dvoupatrovým systémem sedadel.
Zatímco občasné létání na krátkou vzdálenost může být pro člověka příjemným zpestřením, lidé, kteří se dopravují letadlem často a na dlouhé vzdálenosti, mnohdy trpí. Hlavní problém tkví v tom, že v ekonomické třídě jsou mezi jednotlivými řadami sedadel krátké rozestupy a člověk tak nemá příliš pohodlí a nemůže natáhnout nohy.
Právě to chce změnit španělský student Vicente, který loni představil inovativní návrh dvoupatrového systému sedadel. Ačkoli podobné koncepty se už v minulosti objevily, Vicente to s nápadem myslí vážně. Spojil se s lidmi, kteří připravují nový typ dopravního letounu Delft Flying-V a hodlá spolupracovat také s velkými aerolinkami.
Letadlo poháněné sluncem obletělo Zemi. Nyní má sloužit jako ekologická družice
Má rozpětí křídel Boeingu 747, přitom váží zhruba tolik co SUV, navíc nespotřebovává ani kapku pohonných hmot. Letadlo Solar Impulse 2, které je poháněné sluneční energií, již v roce 2016 obletělo celý svět. Nyní ho jeho majitelé chtějí začít využívat jako satelit.
Vicentův návrh chce docílit toho, aby si mohl každý pasažér v letadle pohodlně natáhnout nohy a měl dostatek osobního prostoru. Zároveň chce ale zachovat vysoký počet sedadel. Vicenta totiž napadlo problém vyřešit tím, že vytvoří dvě řady sedadel, které budou vzájemně v kolmém úhlu, tedy nikoli přímo nad sebou. Lidé se do horních sedadel budou dostávat pomocí dvou stupátek.
„Mojí snahou je vylepšit sedadla v ekonomické třídě pro dobro lidstva a pro každého, kdo si nemůže dovolit platit za dražší letenky,“ sdělil Vicente pro CNN na veletrhu 2022 Aircraft Interiors Expo, kde svůj koncept představoval.
Komfort v horní řadě
Reportérka CNN Francesca Streetová na vlastní kůži vyzkoušela, jaké to je usednout do sedadla budoucnosti. Vyzkoušela si, jaký komfort mohou zažívat cestující ve vrchní řadě. „Výstup byl trochu nejistý, ale jakmile jsem byla nahoře, sedadla mi přišla velmi prostorná a pohodlná. A je tam také spousta místa, abych si mohla natáhnout nohy. Sedadla prototypu se nehýbají, jsou ale nastavená v různých polohách, takže se budou dát sklonit,“ popsala novinářka.
Vicente míří svým návrhem opravdu vysoko. Doufá, že systém sedadel implementují tak populární letouny jako Boeing 747 nebo Airbus A330.
„Kdybyste se mě ptali dříve, řekl bych, že je to jen univerzitní projekt. Pokud se ptáte dnes, po vší té tvrdé práci a úsilí mnoha, mnoha lidí, řekl bych, že jsme podstatně blíže realizaci. Vnímáme to jako opravdovou budoucnost ekonomické třídy,“ uzavřel Vicente.
Kromě něj pracují na vylepšování komfortu pasažérů i ostatní designéři. V minulosti zvláště zaujal projekt japonské společnosti Toyota Boshoku, který se nazývá „Oblačná kapsle“. Design počítá s využitím úložného prostoru letadla. Místo oblasti pro malá zavazadla by totiž nad hlavami cestujících mohly být kapsle, ve kterých by se člověk mohl natáhnout a prospat se téměř jako v posteli.