Přesně 71 procent českých firem vykazuje nízkou úroveň gramotnosti v oblasti umělé inteligence (AI), u institucí veřejné správy je to dokonce 76 procent. Více než 80 procentům společností pak chybějí zaměstnanci a „talenti“ s AI kompetencemi. Vyplývá to z výsledků Indexu připravenosti na AI od České asociace umělé inteligence, které byly představeny v rámci akce mesic.ai. Ta v průběhu října nabídne více než 100 akcí – přednášek, seminářů či workshopů – o umělé inteligenci zdarma. „Na oplátku“ mohou lidé přispět libovolnou částkou na nadaci rodiny Vlčkových.
Testem připravenosti na umělou inteligenci letos prošlo více než tisíc českých organizací od startupů přes velké firmy až po orgány veřejné správy. Ze získaných dat vyplývá, že malé a střední podniky čelí větším výzvám v oblasti zavádění AI kvůli omezeným technickým zdrojům a nedostatku kvalifikovaných odborníků.
ČTĚTE TAKÉ: Putin jako Frodo, Kim coby Gimli? SPD pobouřilo AI obrázkem. My to nebyli, brání se hnutí
„Index ukázal řadu alarmujících dat. Firmy v Česku se musí zaměřit na vzdělávání v oblasti AI. Bez ohledu na velikost přibližně 83 procent organizací uvádí, že nemá dostatek AI talentů ve svém týmu,“ uvedl Lukáš Benzl, ředitel České asociace umělé inteligence.
Umělá inteligence obešla zákaz člověka. Prolomila hranici, experti prozradili největší slabinu
Umělá inteligence překročila další pomyslnou hranici, kterou jí stanovil člověk. Pozdvižení způsobila poslední aktualizace systému ChatGPT, po které chatbot začal mluvit neautorizovaným hlasem uživatele, se kterým zrovna vedl dialog. Podle technologického magazínu Ars Technica může chyba souviset se špatným vyhodnocováním zvukových podnětů. Společnost OpenAI, která ChatGPT vyvíjí, v reakci na podobné incidenty implementovala opatření, která mají zamezit generování nepovolených hlasů.
Na tiskové konferenci k představení výsledků dále uvedl, že celkem 71 procent společností obecně vykazuje nízkou úroveň AI gramotnosti. Výsledky sběru dat asociace ukazují také paradoxy: jedna cukrárna v krajském městě je na AI například připravena ve všech parametrech lépe než nejmenovaná banka, a to včetně kvality dat.
Chybí prostor pro experimentování
Přes 68 procent českých firem také uvedlo, že v rámci jejich firemní kultury „chybí prostor pro experimentování s novými technologiemi, což brzdí rozvoj inovací a adopci AI“. Zaměstnanci takových firem zároveň výrazně méně důvěřují výsledkům, které jim umělá inteligence poskytuje. Po prvních negativních zkušenostech většinou na další pokusy zanevřou.
Mnoho firem také nemá zavedené formální procesy pro kontrolu kvality a správu dat, což brzdí schopnost plně využívat potenciál AI.
I přes poměrně negativní výsledky je podle asociace dobrou zprávou, že celkem 54 procent testovaných organizací již úspěšně identifikovalo konkrétní případy použití AI.
Randění s pomocí AI: Češi by uvítali, kdyby jim umělá inteligence na seznamce vylepšila profil
Třetina českých uživatelů online seznamek by využila umělou inteligenci jako pomoc při seznamování. Lidé by jí přenechali například zahájení konverzace nebo tvorbu svého profilu. Online seznamování má však i svá úskalí. Terčem podvodu se podle průzkumu stal každý čtvrtý Čech na internetových seznamkách. Pokud máte tyto zkušenosti i vy, můžete je sdílet s redakcí Hlavních zpráv.
„Nejčastěji mají české firmy zájem o automatizaci administrativních úkonů, vytěžování dokumentů, zlepšování zákaznické péče a využívání AI v marketingu nebo obchodu. Velká část trhu se nyní nachází ve vyčkávací fázi, kdy je největší zájem o případové studie týkající se generativní AI a byznysové výsledky pilotních AI projektů,“ sdělil Benzl.
Vedou firmy z IT a průmyslové společnosti
Mezi nejpřipravenější segment patří firmy z oblasti informačních technologií a činností. Přes 80 procent z nich již nějakým způsobem využívá nástroje umělé inteligence a pracuje na interních AI projektech. Na druhém místě jsou pak velké průmyslové společnosti.
Organizace podle indexu také ve zvýšené míře vyjadřují obavy ohledně rizik spojených s implementací AI, zejména v oblasti etiky a řízení, což signalizuje potřebu jasných pravidel a kontrolních mechanismů.
„První výsledky celonárodního indexu připravenosti ukazují jednu důležitou věc. Třebaže o umělé inteligenci posloucháme prakticky stále, reálná praxe a strategie organizacím stále často chybějí. Očekáváme však, že by se průměrná připravenost napříč segmenty mohla do půl roku zlepšit až o 50 procent,“ predikuje budoucí vývoj Benzl.
MOHLI JSTE PŘEHLÉDNOUT: Jste krysa v toxickém korporátu. Česká hra si utahuje z pracovního prostředí velkých firem
Řešením by podle něj dále měl být důraz na zvyšování kvalifikace v oblasti AI, spolupráce „hráčů na trhu a profilování České republiky jako přátelské země k AI – která má technologie jako jednu z priorit“. „Transformace musí proběhnout rychle napříč všemi obory: od zdravotnictví po veřejnou správu. A nesmíme zapomínat ani na bezpečnost a etiku,“ dodal ředitel České asociace umělé inteligence.
Říjen je měsícem AI
Edukaci v oblasti AI podporuje i samotná asociace. Na celý říjen připravila v rámci akce „mesic.ai“ přes 100 akcí o umělé inteligenci zdarma. Jedná se o přednášky, konference, workshopy a řadu dalších. Ty proběhnou v AI hubu na Rohanském nábřeží v Praze. Ústředním tématem je prohlubování dovedností pro pracovní prostředí v éře umělé inteligence.
Seznamte se s budoucností. Inženýři navrhli mrakodrap, který má sloužit jako obří baterie
Už od nepaměti stavěli lidé věžovité či vysoké stavby. Hlavním důvodem bylo předvést sílu říše, vládce či náboženství. To se však v dnešní době změnilo – mrakodrapy a další vysoké budovy slouží zejména k úspoře prostoru na zemi. I to by se však brzy mohlo změnit. Inženýrská a architektonická společnost SOM oznámila spolupráci s firmou Energy Vault. Jejich cíl? Vytvořit „bateriové mrakodrapy“, které budou mimo jiné sloužit ke skladování energie.
Projekt zaštiťují Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR, Hospodářská komora ČR, Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost (NÚKIB) a v případě jedné z konferencí také ministr zdravotnictví Vlastimil Válek (TOP 09).
„Chceme lidi motivovat – když na akci přijdou, nemusí platit vstupenku a dostanou občerstvení – aby podpořili dobrou a důležitou věc. A to prostřednictvím Nadace rodiny Vlčkových, se kterou jsme se na měsíc spojili. V sále je několik QR kódů, při jejichž načtení mohou lidé podpořit rozvoj dětské paliativní péče v České republice,“ zdůraznil Benzl.
Nadace rodiny Vlčkových se tak na měsíc stává charitativním partnerem akce. „Téma dětské paliativní péče je těžké pro většinu populace, ale je zejména o kvalitním životě a hezkých chvilkách, které mají rodiny s dětmi prožívat. Každá koruna půjde přímo na péči,“ sdělila ředitelka nadace Ivana Plechatá.