reklama

Dvoukilometrové trasy by automobilisté měli chodit pěšky, prosazují ekologové

Dlouhodobou snahou ekologických iniciativ i některých politických uskupení je eliminace individuální automobilové dopravy. Skupina Green Aliance vcelku logicky tvrdí, že nejjednodušší cestou ke snížení množství vypouštění emisí je direktivní omezení používání aut na krátké vzdálenosti.

reklama

Nejspíš jste i vy snadným zamyšlením nebo četbou odbornějších textů došli k poznání, že osobní automobilová doprava se na celkových emisích oxidu uhličitého podílí pouze zlomkově a jejich převážná část vzniká při průmyslové výrobě, případně letecké a lodní dopravě. To nutí každého selsky (rozuměj logicky) uvažujícího člověka pochybovat o smyslu nařízení, která budou přímo (a častokrát negativně) ovlivňovat každodenní život běžných motoristů. Světovou pravdu o tom, že nejvíce znečišťuje průmysl, ale nelze vztáhnout na každou jednotlivou zemi, tím spíše vyspělou.

Svět o dvou kůrkách

Uskupení Green Alliance ve své iniciativě Not going the extra mile připomíná, že ve Spojeném království doprava jako taková tvoří až třetinu všech emisí v zemi, na čemž mají automobily až 40procentní podíl.

Když se na celou problematiku podíváme z nadhledu a objektivně, můžeme zjistit, že samotné spalovací motory nemusí být jednou z významných příčin negativního vlivu lidské společnosti na životní prostředí, pokud by byly používány zodpovědněji.

Dokument od Green Alliance dovozuje například logický fakt, že jednou z praktických cest snižování emisí z dopravy je jednoduše jezdit méně. Jako dobrý příklad uvádí skotskou vládu, která se zavázala snížit přiměřený roční kilometrový nájezd automobilů do roku 2030 až o 20 procent. Avšak ani to docela nestačí. K dosažení klimatických cílů by bylo zapotřebí, aby auta ročně najela o 30 procent kilometrů méně, než je tomu dnes.

Hypoteticky by mohlo platit, že čím méně ujedete, o tolik méně emisí vaše auto vyprodukuje, tedy že zde platí přímá úměra. Ve skutečnosti je to ale trochu jinak, protože spalovací motory obvykle dosahují nejlepší účinnosti při vyšších rychlostech. Jenže ve městě je průměrná rychlost kolem 35 km/h (s ohledem na zastavení a zpomalení), auto tedy vyprodukuje více emisí než na stejně dlouhé trase na okresní silnici.

Kde vzít motivaci?

Má se za to, že velkou část ročního kilometrového nájezdu automobilu běžného motoristy tvoří krátké trasy. Z domu na nákup, do práce, za příbuznými, za zábavou a tak dále. Pokud by se podstatná část těchto cest zredukovala a nahradila ekologičtějšími způsoby přepravy, vyprodukovalo by se podstatně méně emisí.

Vyvstává otázka: k čemu je auto někomu, kdo ve stejném městě pracuje i žije, když se může dopravovat hromadnou dopravou? Je to otázka hodná zamyšlení a zdá se, že se bude objevovat stále častěji a promítat i do stále vyšších nákladů na vlastnictví automobilu. Pokud budou vyšší náklady na parkování, servis, daně a poplatky, paliva a vůbec vše související s provozem vozidla, zájem koupit si ho bude mít stále méně lidí. Zvýhodněny mají být právě elektrické automobily, respektive vozidla s nulovými lokálními emisemi, které sice budou mít vyšší pořizovací hodnotu, ale nižší provozní náklady. Kde je ale svoboda volby?

Green Alliance na konci své zprávy Not going the extra mile uvádí několik tipů pro města a vlády, jak motivovat motoristy jezdit méně kilometrů vlastními auty. Patří mezi ně podpora jízdy na kole, sdílených automobilů, důslednější plánování výstavby tak, aby jejich obyvatelé nemuseli tolik jezdit, či celková podpora městské hromadné dopravy.

Tagy:

Hlavní zprávy

Počet křesťanů klesá, raduje se Pirát. Církev má podle něj špatný vliv na společnost
Politika

Počet křesťanů klesá, raduje se Pirát. Církev má podle něj špatný vliv na společnost

Počet křesťanů hlásících se ke katolické církvi se za posledních deset let snížil o 340 tisíc, vyplývá to z dat Českého statistického úřadu. V pondělí v podvečer na to upozornil pražský pirátský radní pro bydlení Adam Zábranský s tím, že to není špatná zpráva. Katolická církev v Česku pod vedením kardinála Dominika Duky má podle něj na společnost negativní vliv.

Nechá se Djokovič očkovat? Pokud ne, bude mít utrum také na Roland Garros
Tenis

Nechá se Djokovič očkovat? Pokud ne, bude mít utrum také na Roland Garros

Loni Novak Djokovič vyhrál Australian Open a při další grandslamové zastávce v Paříži si přivlastnil Pohár mušketýrů. Jisté je, že letos v australském Melbourne trůn přenechá někomu jinému. A zdá se, že ani na Roland Garros nebude mít možnost obhajovat titul z roku 2021. Francie totiž zpřísnila protikoronavirová opatření, kvůli kterým neočkovaní nemohou prakticky nic.

Záhadná nemoc postihuje mladé lidi v Kanadě. Experti netuší, co vážné potíže způsobuje

Kanadu znepokojuje záhadná nemoc, která postihuje především mladé lidi. Jde o neurologickou chorobu, která se projevuje nespavostí, halucinacemi nebo problémy s myšlením. Oficiální počet nemocných je 48, podle zdrojů webu The Guardian jich ale může být až 150. Experti se přou, co nemoc způsobuje. Podle některých informací se však úřady chystají oznámit, že za vším stála špatná diagnostika.

Farský je vlastizrádce. Jeho stáž v USA je protistátní činnost, zdůrazňuje Okamura

Předseda SPD Tomio Okamura se znovu ostře pustil do poslance Jana Farského (STAN) za jeho osmiměsíční stáž na americké univerzitě v Oregonu. Podle něj politik svým odjezdem, o kterém věděl již před loňskými říjnovými volbami, podvedl voliče. Vzhledem k tomu, co bude Farský v USA studovat, Okamura neváhal v souvislosti s ním použít pojem „vlastizrádce“.

reklama

Domácí zpravodajství

Šinkora: Komu je blbě, ať zůstane doma. Omikron napadne všechny, testování bych zrušil

V pondělí začala platit nová protiepidemická opatření, kterými chce vláda premiéra Petra Fialy (ODS) čelit přítomnosti covidové varianty omikron. Mimo jiné se vrací povinné plošné testování v zaměstnáních. To kritizují někteří odborníci včetně biochemika Zdeňka Hostomského či imunologa Jiřího Šinkory. Podle něj testování nemá smysl, protože omikron infikuje celou populaci tak jako tak.

Zemřela zpěvačka Horká, měla se úmyslně nakazit koronavirem. Jste odpad, vzkazuje syn

Ve věku 57 let zemřela zpěvačka folkové kapely Asonance Hana Horká. I když příčinu úmrtí kapela nezveřejnila, na sociálních sítích se množí spekulace, že s ním mohl souviset covid, který nedávno prodělala. Koronavirem se měla nakazit úmyslně, což nepřímo potvrdil i její syn. „Sebrali jste mi maminku, která si na vašem základě stavěla veškeré svoje argumenty,“ napsal v komentáři, kde označil některé odborníky, kteří se vyjadřovali k pandemii.

reklama