Partie PLUS, Lukáš Valeš, Miroslav Korecký, David Šmejkal, Dominik Stroukal, Jan Markovič - 12.6. v 13:00
Nástup elektromobilů je nevyhnutelný, jsou zkrátka a dobře naší budoucností. Regulace zaměřená proti autům se spalovacími motory z dílny Evropské unie, která má elektromobilitu podpořit, však vozům nové generace moc neprospěje. Ve vysílání Partie PLUS to řekl redaktor CNN Prima NEWS specializující se na autoprůmysl Jan Markovič. Rozhodnutí EU podle něj pouze ještě více rozevře nůžky mezi chudými a bohatými.
„Já to vidím tak, že nástup elektromobilů je určitě nevyhnutelný, ale úplně bych nehovořil o revoluci. Spíš je to dlouhodobý proces či transformace,“ řekl ve vysílání CNN Prima NEWS Markovič.
Aktuálně však mají elektromobily stále velké problémy najít si zákazníky. Důvody jsou zejména cena, většinou menší dojezdová vzdálenost a také dlouhá doba nabíjení. Markovič zmínil, že u aut se spalovacími motory platí, že pokud řidiči dodržují platné rychlostní limity na silnicích, tak do svého cíle dojedou za stejnou dobu auta za 500 tisíc korun i za 3 miliony korun.
Česko chystá podporu elektromobilů. Dálnice budou mít zadarmo. Zdroj: iStock
Elektromobil Tesla Roadster Zdroj: Tesla Motors Inc
Elektromobil Renault Mégane E-Tech (2022). Zdroj: Se svolením společnosti Renault
Elektromobil Renault Mégane E-Tech (2022). Zdroj: Se svolením společnosti Renault
Huawei - OlifeEnergy Zdroj: Huawei
Kapacita 24 kWh, kterou disponují akumulátory desetiletého Leafu není z dnešního pohledu mnoho. Zdroj: Nissan
Mercedes-Benz EQA Zdroj: Bart Běhal
U elektromobilů je to ovšem jinak. „Když si budete kupovat elektromobil za půl milionu, tak má kratší dojezd, protože má menší baterii, a zároveň se déle nabíjí, takže chudší člověk jede do svého cíle mnohem déle než bohatší, který tam jede bez nabíjení,“ zmínil Markovič. Dražší elektromobily totiž mají pochopitelně lepší výbavu v podobě silnější baterie, která autu umožňuje dojet dál.
Zmínil také, že elektromobilní technologie jsou aktuálně stále velmi drahé a zmiňované autobaterie jsou značně nákladné. Právě ty by lidé po letech měli v případě vlastnictví elektromobilu měnit, protože čím více vůz užívají, tím je baterie opotřebovanější. Snižuje se tak dojezdová vzdálenost vozu a auto se musí častěji i déle nabíjet.
Markovič kromě toho uvedl, že je proti regulacím z dílny Evropské unie, která zakazuje prodej nových aut se spalovacími motory od roku 2035. „Myslím si, že to je chyba, která otevře nůžky mezi chudými a bohatými ještě více, a elektromobilům to neprospěje, protože spousta lidí je bude odmítat už jen proto, že jsou nařízené,“ řekl odborník.