Energošmejdi a podvodné on-line obchody: Na co si dát pozor a jak se bránit?

Reportér CNN Prima NEWS řeší s prodejcem aukci energií

Problémové aukce energií a podvodníci v on-line obchodech

Chcete ušetřit za plyn a elektřinu a plánujete zkusit takzvanou aukci energií? Pak buďte na pozoru. Někteří nepoctiví prodejci mohou zatajovat vysoké pokuty, které vás čekají v případě, že se aukce zúčastníte, ale pro změnu dodavatele se pak nerozhodnete. Jen loni inspektoři zjistili porušení zákona u 49 z 52 kontrolovaných firem z tohoto oboru podnikání. O takzvaných energetických šmejdech a podvodech při on-line nakupování se v pořadu 360⁰ Pavlíny Wolfové bavili právnička dTestu Soňa Libigerová a Jiří Fröhlich z České obchodní inspekce (ČOI).

Jednou z firem nabízejících takzvané aukce je i Platform Energy, jehož pracovníka štáb CNN Prima NEWS zachytil skrytou kamerou přímo u nabízení služeb. Jak komunikace s ním probíhala a zda k nám coby zákazníkovi přistupoval férově, se můžete podívat v přiloženém pořadu 360° Pavlíny Wolfové.

Energetičtí šmejdi volají lidem domů. Nabízí nižší ceny, nezmiňují vysoké sankce

Takzvané aukce energií jsou stále problematičtější. Prodejci nabízí nižší ceny za plyn a elektřinu, často ale nezmíní vysoké sankce, které hrozí v případě, že klient chce odejít od stávajícího dodavatele. Jen za loňský rok inspektoři zkontrolovali 52 společností, které se tomuto podnikání věnují a u 49 z nich zjistili porušení zákona. Jednou z takových firem je i Platform Energy.

Hosté se shodli, že v případě, že se spotřebitel setká s jakoukoliv nekalou nebo agresivní prodejní praktikou, má se neprodleně obrátit na ČOI. „Pro spotřebitele máme linku zdarma,“ uvedl Jiří Fröhlich s tím, že na ní lidé mohou klást dotazy a radit se.

Všichni se také podle mluvčího ČOI mohou obrátit na Energetický regulační úřad coby dodavatele. Pokud jde o konkrétní smlouvu, je potřeba vypovědět plnou moc, kterou případně se zprostředkovatelem zákazník podepsal, a obrátit se na právníky ČOI například přes web. Právníci ze zákona bezplatně pomohou v rámci mimosoudního řešení spotřebitelských sporů.

Co když zaplatíte on-line za něco, co vám není poskytnuto?

„Pokud zaplatíte za službu, která není poskytnuta, nastupuje policie či soudy, nikoliv ČOI,“ upřesnil Fröhlich. Doporučil na nic nečekat a obrátit se neprodleně na policii.

Spotřebitelé si mohou na webu ČOI i dTestu dohledat aktualizovaný seznam rizikových webů, kterým by neměli peníze posílat. Právnička Libigerová rovněž nabádá k opatrnosti a prevenci. Nakupující si má všímat toho, zda internetový obchod není psán špatnou češtinou či nemá podezřele levné nebo zázračné zboží. Důležité je také nedůvěřovat anonymním webům. Pokud nedohledáte vlastníka, nesvěřujte mu své peníze.

Banky pak v případě platby kartou mají za určitých podmínek možnost několik měsíců zpětně peníze převést spotřebiteli na účet, je ovšem třeba ji kontaktovat a možnost prokonzultovat. Více se dozvíte ve videu.

Tagy: