Energetičtí šmejdi volají lidem domů. Nabízí nižší ceny, nezmiňují vysoké sankce

Energetičtí šmejdi

Problémové aukce energií

Takzvané aukce energií jsou stále problematičtější. Prodejci nabízí nižší ceny za plyn a elektřinu, často ale nezmíní vysoké sankce, které hrozí v případě, že klient chce odejít od stávajícího dodavatele. Jen za loňský rok inspektoři zkontrolovali 52 společností, které se tomuto podnikání věnují a u 49 z nich zjistili porušení zákona. Jednou z takových firem je i Platform Energy.

Firma Platform Energy potvrdila na otázku reportéra CNN Prima NEWS, že zastupuje společnosti Innogy, EON či ČEZ. „Děláme to vlastně pro ně, oni vlastně založili Platform Energy, to znamená, že oni se pak dohodnou mezi sebou. Je to vlastně o nás bez nás, zákazník, odběratel nemusí nic řešit. Protože ta cena se mu, pokud to půjde, sníží automaticky. Akorát vám přijde písemné vyjádření,“ uvedl pracovník firmy Platform Energy před skrytou kamerou. Dodal, že k jinému dodavateli přestupovat netřeba. Samotní dodavatelé ale spolupráci s touto firmou vyvrací. Podle mluvčího Romana Gazdíka nemá společnost ČEZ s Platform Energy nic společného a není prý ani pravda, že by ji založila.

Jedním z bývalých zákazníků je i pan Jiří Dědek ze Zlínska. „V podstatě se nám snažil vysvětlit, že oni jako firma nabírají více zákazníků. A tím, že jich bude velké množství, tak můžou s dodavateli sjednat levnější cenu,“ uvedl bývalý klient. Senior pak podepsal přihlášku k soutěži o nejlevnějšího dodavatele a dohodu o zastupování. V ní ale bylo malým písmem napsáno, že firma za něj může sjednat nového dodavatele energií bez dalších souhlasů. Prodejce prý tvrdil něco jiného.

„V podstatě řekl, že jakmile ta soutěž proběhne, budeme seznámeni s výsledky soutěže a můžeme se rozhodnout, jestli zůstaneme u toho stávajícího dodavatele, nebo jestli si vybereme některého z těch, co se té soutěže zúčastní,“ pokračoval muž. Místo seznamu dodavatelů ale přišlo rovnou oznámení o tom, že má pan Dědek dodavatele nového. Ten chtěl zůstat u stávajícího, ale okamžitě mu začali dle jeho slov hrozit sankcemi za nedodržení podmínek.

Jednatel Platform Energy Marian Kotlář poskytl vyjádření: „Z textu přihlášky k energetické soutěži vyplývá, že se zákazník zavazuje uzavřít smlouvu s vítězným dodavatelem. Tvrzení zákazníka ohledně výběru dodavatele nemám možnost jakkoliv ověřit, nicméně pokud došlo k pochybení ze strany obchodního zástupce, pak bude celá záležitost prošetřena.“

Nekalé obchodní praktiky, varuje ČOI

Mluvčí České obchodní inspekce (ČOI) Jiří Fröhlich řekl, že pokud uvede společnost u konkrétní nabídky spotřebiteli informaci, která je podstatná a schopná ovlivnit, zda podepíše smlouvu, ale skutečnost je jiná, tak to je jasný znak nekalé obchodní praktiky.

Operátorka společnosti tento týden nevědomky zavolala i CNN Prima NEWS. „Potřebujeme co nejdřív dořešit, aby se vás nedotklo následné zdražení energií o deset až patnáct procent. Jedná se o stabilizaci cen energií, tudíž se nejedná o žádné přerušení vaší smlouvy stávající,“ zněl telefonát. Na otázku, jak toho člověk docílí, bylo řečeno, že v dané oblasti je terénní pracovník, který projde podklady a zkontroluje, zda stabilizace v daném odběrném místě je, či není aktivní.

Takzvaní energetičtí šmejdi se často zastřešují jmény velkých dodavatelů, a to i v tomto případě. „My to vyřizujeme za dodavatele jako ČEZ, EON, Innogy a podobně,“ uvedla společnost v telefonátu. Podle Fröhlicha často energetičtí šmejdi ani řádně neinformují spotřebitele o smluvní sankci, je to zkrátka někde v obchodních podmínkách. Poté, co reportér CNN Prima NEWS odhalil svou indentitu, muž sankce přiznal: „Tam jde o to, že právě ti lidé platili pokuty, protože firmy nedodržely smluvní podmínky.“ Na upozornění reportéra, že i ve smlouvě Platform Energy se píše malým písmem 5 tisíc pokuta, pracovník společnosti odvětil: „14 dnů je zákonná lhůta na to vypovězení, to je jako u kohokoliv jiného, když uzavřete smlouvu s PRE, tak to máte taky tak.“

Společnost kontrolovala Česká obchodní inspekce několikrát. Fröhlich pokračoval, že na základě více než 80 podnětů spotřebitelů za poslední rok zahájila ČOI celkem šest kontrol. Ve třech případech tak pro podezření z porušení zákona zahájila správní řízení.

Kotlář oponuje, že společnost eviduje přes 13 tisíc sepsaných odběrných míst na elektřině a přes 9 tisíc sepsaných odběrných míst na plynu, tudíž nespokojených klientů je minimum z celkového počtu odběrných míst.

Případ budeme i nadále sledovat.

Tagy: