Evropská unie může uvalit cla na dovoz zboží z USA v hodnotě až čtyř miliard dolarů, v přepočtu 93 miliard korun, ročně jako odvetu za subvence, které Washington poskytoval americkému výrobci letadel Boeing. Oznámila to Světová obchodní organizace.
Zástupci USA uvedli, že EU na uvalení cel nemá právo, protože státní podpora, které se rozhodnutí Světové obchodní organizace (WTO) týká, již byla odstraněna. EU zopakovala, že by celý spor nejraději vyřešila dohodou.
Za obchodní bitvou je podpora výrobců letadel
Americký obchodní zmocněnec Robert Lighthizer prohlásil, že uvalení cel ze strany Evropské unie by bylo v rozporu s principy WTO a vynutilo by si reakci USA.
Spory mezi USA a EU ohledně subvencování výroby letadel se táhnou už 16 let. USA loni se souhlasem WTO zavedly cla na evropské zboží jako odvetu za subvence pro evropského výrobce letadel Airbus.
Evropská unie uvedla, že by preferovala řešení sporů dohodou, ale že je v případě potřeby připravena cla uvalit. Sestavila již seznam amerických produktů, které by se mohly stát jejich terčem. Jsou na něm například letadla, vína, lihoviny, mražené ryby, traktory a další výrobky.
„Dal jsem jasně najevo, že výrazně preferuji řešení prostřednictvím dohody s USA, která by odvrátila škodlivé série opatření a protiopatření,“ uvedl v prohlášení místopředseda Evropské komise Valdis Dombrovskis a dodal: „Navrhujeme, aby USA odstranily cla, které uvalily v důsledku rozhodnutí ohledně Airbusu. Pak se EU zdrží uplatnění svého práva na odvetu.“
Američané už cla zavedli
EU může cla zavést nejdříve po zasedání WTO, které se uskuteční 26. října. Většina analytiků však nepředpokládá, že by takový krok přišel ještě před prezidentskými volbami v USA, napsala agentura Reuters,
Úternímu rozhodnutí, které zdržela pandemie nemoci COVID-19, předcházel loňský verdikt WTO. Organizace loni v říjnu povolila USA uvalit jako odvetu za subvencování evropských letadel Airbus cla na zboží z Evropské unie v objemu až 7,5 miliardy dolarů ročně.
Washington následně uvalil clo deset procent na evropská letadla a 25 procent na další zboží, například francouzská vína, skotské a irské whisky nebo sýry. Letos pak clo na letadla zvýšil na 15 procent.
USA a EU se navzájem obviňují z nelegální podpory svých výrobců letecké techniky Boeing a Airbus od roku 2004. Kvůli paralelním případům se už popsaly tisíce stránek nálezů a spory výrazně ochromily už tak přetíženou WTO. Oba případy dohromady představují dosud největší firemní obchodní spor na světě.
WTO v jeho průběhu zjistila, že obě strany, tedy jak EU, tak USA, v rozporu s pravidly této globální organizace poskytují finanční podporu svým výrobcům letadel, tedy firmám Airbus a Boeing. Činily to s cílem zajistit jim výhodnější pozici na trhu.