Evropská organizace pro bezpečnost řízení letového provozu Eurocontrol dopravcům, kteří se chtějí vyhnout běloruskému nebi, doporučila trasu přes Pobaltí. Po nedělním nuceném přistání civilního letadla v Minsku, po němž místní úřady zadržely opozičního novináře, se už několik evropských leteckých společností rozhodlo vzdušný prostor kontrolovaný Minskem nevyužívat. To dokazuje i snímek předsedy Charlese Michela.
Pro Minsk to znamená milionové ztráty na tranzitních poplatcích. Evropská organizace pro bezpečnost řízení letového provozu Eurocontrol v úterý uvedla, že běloruský vzdušný prostor denně využívá zhruba 100 letů, které provozují aerolinie unijních zemí a Británie.
Bělorusko kvůli podezření z teroristického útoku pozdrželo odlet spoje do Frankfurtu
Letiště v běloruském Minsku úmyslně o několik hodin odložilo odlet spoje letecké společnosti Lufthansa do německého Frankfurtu. A to údajně kvůli podezření z teroristického útoku. Stalo se to necelý den poté, co Bělorusko donutilo k přistání letadlo Ryanairu s opozičním novinářem Ramanem Pratasevičem na palubě.
Vyhýbání se nebi nad Běloruskem může stát aerolinie více času a znamenat vyšší náklady, záleží na trase, sdělil Eurocontrol podle agentury Reuters. Oblétávání této východoevropské země se podle organizace relativně méně dotkne dálkových letů.
Odborník na letectví Oleksandr Laneckij z poradenské firmy Friendly Avia Support agentuře Bloomberg řekl, že pokud evropské aerolinie přestanou využívat vzdušný prostor nad Běloruskem, země by mohla přijít až o polovinu ze 60 až 70 milionů dolarů (1,5 až 1,7 miliardy korun), které země ročně vybere na tranzitních poplatcích.
A jak dokazuje úterní twitterový příspěvek předsedy Evropské rady Charlese Michela, dopravci se Bělorusku opravdu vyhýbají. „Evropa v akci“, připsal k fotografii z leteckého radaru Michel.
Europe in action #Belarus #EUCO #RamanPratasevich pic.twitter.com/X1oHlfB2qW
— Charles Michel (@eucopresident) May 25, 2021
Některé letecké společnosti – například Lufthansa, KLM, SAS, Air France, LOT, Finnair, airBaltic anebo Singapor Airlines – už oznámily, že se budou běloruskému nebi vyhýbat. Podle Eurocontrolu létá nad touto zemí denně 400 civilních letounů, zhruba 300 z nich pouze přelétá – přibližně 100 z těchto letů provozují unijní nebo britští dopravci. Kvůli uzavření vzdušného prostoru nad východní částí Ukrajiny nyní řada unijních aerolinií využívá běloruský vzdušný prostor při letech do Asie, poznamenala organizace.
Tvrdá cenzura v Bělorusku: Média nesmí psát o protestech a zveřejňovat výsledky průzkumů
Běloruský vůdce Alexandr Lukašenko svým podpisem stvrdil změny v zákonech o médiích a hromadných akcích, které zpřísňují pravidla pro pořádání protestů a omezují práci žurnalistů. Novináři nově nesmějí informovat v reálném čase o nepovolených demonstracích. Nová právní norma také zakazuje zveřejňovat bez příslušného povolení v médiích a na internetu výsledky průzkumů mínění, které se týkají společensko-politické situace, uvedla agentura Belta.
Lety do a z Běloruska zakázalo Polsko a Ukrajina, připomněl server BBC News. Litevské úřady už v pondělí zakázaly létat přes Bělorusko letadlům, které míří do Litvy či opačným směrem. Londýn doporučil britským aerolinkám, aby nevstupovaly do běloruského vzdušného prostoru a rozhodl, že zakáže běloruskému dopravci létat do Británie. Ten podle BBC News uvedl, že až do 30. října ruší své lety do Británie a Francie.
Běloruské úřady v neděli s pomocí stíhačky přinutily letadlo společnosti Ryanair na trase z Atén do Vilniusu přistát v Minsku a poté zatkly opozičního novináře Ramana Prataseviče, který byl na palubě. Ve vlasti opozičníkovi podle ruských médií hrozí 15 let vězení za pořádání masových nepokojů. Západní země incident odsoudily jako pirátství a žádají propuštění žurnalisty.
Běloruský opoziční novinář Raman Pratasevič, který byl v neděli spolu s přítelkyní zadržen po nuceném přistání civilního letadla v Minsku, se v pondělí večer objevil na videu, v němž se doznává k „organizování masových nepokojů“ v Minsku. Více se dočtete zde.