360°, Ivan Pilný, Petr Zahradník, Lubomír Zaorálek, Jaroslava Pokorná Jermanová, Cyril Svoboda, Ondřej Kolář - 14.6. v 21:30
Zvýšení cel na dovoz elektromobilů z Číny může vést k obchodní válce. V pořadu 360° na CNN Prima NEWS se na tom shodli člen Národní ekonomické rady vlády Petr Zahradník a bývalý ministr financí Ivan Pilný. Zahradník navíc podotkl, že před pandemií koronaviru jsme byli svědky nejrůznějších vyhrožování, což nepřispívalo vzájemnému obchodu.
Evropská unie zavede dodatečná cla ve výši až 38 procent na dovoz elektromobilů. Doposud šlo o desetiprocentní cla, celkově tak sazba vzroste na osmačtyřicet procent. Podle člena Národní ekonomické rady vlády Petra Zahradníka výrobci v Evropské unii nezachytili trendy v oblasti elektromobility, které se v mezičase přesunuly do Číny.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Vlak Green Dealu zpátky nepojede, řekla Charanzová. Zahradil si rýpl do „zeleného“ cara
„Evropská unie se domnívá, že existuje hrozba zaplavení levných elektromobilů vyvážených z Číny a že to může ohrozit výrobní kapacitu evropských automobilek. Z mého pohledu by ta reakce měla být tržně vstřícnější. Jinak to může být cesta, jak zahájit určitou obchodní nebo celní válku,“ popsal Zahradník v pořadu 360° na CNN Prima NEWS.
Okurková teorie Aleny Schillerové: Ukázala sklenici, kvůli které by měla padnout vláda
Nezvykle ostře se ve svém pátečním facebookovém komentáři pustila bývalá ministryně financí Alena Schillerová (ANO) do současné vlády premiéra Petra Fialy (ODS). Předsedu vlády viní z drastického zdražení nakládaných okurek a nedostatku sebereflexe po eurovolbách, ve kterých podle Schillerové vládní strany utrpěly debakl. V komentářích pod příspěvkem sklidila nejen pochvalu, ale také kritiku.
Podotkl, že před pandemií koronaviru jsme byli svědky nejrůznějších vyhrožování nejenom mezi Evropskou unií a Čínou, ale zejména mezi Čínou a Spojenými státy. „Mám pocit, že to úplně nepřispívalo vzájemnému obchodu,“ řekl Zahradník.
Bývalý ministr financí Ivan Pilný zdůraznil, že celní válka, která se tímto způsobem rozpoutá, nic nevyřeší. „Samozřejmě vždycky přijdou nějaká protiopatření, která už se připravují. České republiky se to týká trošku vzdáleněji, protože jsme závislí na automobilové výrobě a na Německu, kterého se dovoz levnějších elektromobilů dotkne,“ popsal Pilný.
Zároveň podotkl, že politika, která byla v Evropě nastavena a trvá už několik let, je spíše aktivistická než ochranářská. „To je cesta, ze které prostě už nepůjde jen tak odejít,“ řekl Pilný. Dodal, že ostatní státy si vybudovaly náskok, který budou pravděpodobně stále zvětšovat. K nějakému razantnímu kroku ve změně evropské hospodářské politiky podle něj nedojde.