Komplikace na letištích budou pokračovat ještě měsíce. Stejně tak dlouho mohou klienti čekat na peníze za zrušené lety. V pořadu 360° na CNN Prima NEWS před tím varoval provozní ředitel společnosti Kiwi.com Juraj Strieženec. Dodal, že problémy mají všechna letiště, neboť se komplikace kupí a vzniká tak lavinový efekt.
Strieženec uvedl, že se snaží zákazníkům zavčasu říci, co vše se jim při cestování v dnešní době může stát. „Všichni vidíme, co se děje na letištích. Nyní například ani neprodáváme letenky na poslední chvíli. V rámci naceňování se snažíme zohlednit možné riziko, a proto tyto letenky v prodeji nyní příliš často nejsou,“ vysvětlil.
Letiště po celé Evropě se začátkem sezóny dostala pod obří nápor turistů. Zdroj: Viet Tran
Za varovnou stávkou na hamburském letišti stojí rovněž nespokojenost se mzdami. Mluvčí letiště nicméně uvedla, že stávka neměla na provoz letiště žádný vliv. Zdroj: Getty Images
Dlouhé fronty cestujících se vytvořily tako na letišti u Kolína nad Rýnem. Zdroj: Getty Images
Pod náporem turistů bylo rovněž letiště v Düsseldorfu. Zdroj: Getty Images
Kvůli stávce palubního personálu aerolinek Ryanair a easyJet ve Španělsku byly zrušeny nebo zpožděny desítky spojů. Zdroj: Getty Images
Letecké odvětví se na počátku letní sezony potýká vedle stávek i nedostatkem zaměstnanců. Zdroj: Getty Images
Nápor na letištích zřejmě nepoleví ani v následujících týdnech. Zdroj: CNN Prima NEWS
Stávka aerolinek způsobila chaos na evropských letištích. Zdroj: Getty Images
Do problémů s rychlostí odbavování a kontrol se dostalo i letiště v Düsseldorfu. Zdroj: Getty Images
Zoufalí cestující, kteří na odbavení museli čekat i několik hodin, si stěžovali na špatnou organizaci, málo informací a především na to, že i přes nával pasažérů zůstalo mnoho odbavovacích přepážek uzavřených. Zdroj: Getty Images
I letiště v Amsterdamu se ocitlo pod náporem cestujících, mnozí z nich nestíhali navazující lety.. Zdroj: Getty Images
Některé lety byly kvůli problémům na letištích zpožděny či zcela zrušeny. Zdroj: Viet Tran
Španělská aerolinka Vueling musela zrušil několik letů, což způsobilo zmatek v řadách pasažérů. Zdroj: Viet Tran
Letiště Václava Havla v Praze se zatím nepotýká s výraznějšími komplikacemi. Zdroj: Viet Tran
Letiště Schiphol v Amsterdamu slouží pro řadu spojů jako přestupná stanice. Zdroj: AP
S nedostatkem pracovníků se potýká také aerolinka Air France. Zdroj: ČTK
Do problémů se dostali i Češi na dovolené, kterým byly zrušeny zpáteční lety. Zdroj: CNN Prima NEWS
Někteří cestující museli přečkat několik dní na zahraničních letištích, než se objevil náhradní let. Zdroj: CNN Prima NEWS
Letiště nestačí odbavovat všechny naplánované lety a společnosti jsou nuceny lety rušit. Zdroj: CNN Prima NEWS
Aerolinky navíc nemají náhradní řešení a často se stává, že nevrací cestujícím peníze moc rychle. Zdroj: CNN Prima NEWS
Za varovnou stávkou na hamburském letišti stojí rovněž nespokojenost se mzdami. Mluvčí letiště nicméně uvedla, že stávka neměla na provoz letiště žádný vliv. Zdroj: Getty Images
Kvůli stávce palubního personálu aerolinek Ryanair a easyJet ve Španělsku byly zrušeny nebo zpožděny desítky spojů. Zdroj: Getty Images
Letecké odvětví se na počátku letní sezony potýká vedle stávek i nedostatkem zaměstnanců. Zdroj: Getty Images
Do problémů s rychlostí odbavování a kontrol se dostalo i letiště v Düsseldorfu. Zdroj: Getty Images
Zoufalí cestující, kteří na odbavení museli čekat i několik hodin, si stěžovali na špatnou organizaci, málo informací a především na to, že i přes nával pasažérů zůstalo mnoho odbavovacích přepážek uzavřených. Zdroj: Getty Images
I letiště v Amsterdamu se ocitlo pod náporem cestujících, mnozí z nich nestíhali navazující lety.. Zdroj: Getty Images
Španělská aerolinka Vueling musela zrušil několik letů, což způsobilo zmatek v řadách pasažérů. Zdroj: Viet Tran
Někteří cestující museli přečkat několik dní na zahraničních letištích, než se objevil náhradní let. Zdroj: CNN Prima NEWS
Osobně si myslí, že komplikace na letištích budou pokračovat ještě měsíce. „Trénování letištního personálu, například toho bezpečnostního, trvá v cyklu šesti měsíců. Proto nás problémy budou provázet ještě několik měsíců,“ podotkl. Na dotaz, kdo má s nepříjemnými komplikacemi největší problém odvětil, že se jedná o geografickou problematiku.
„Problémy mají jak nízkonákladové společnosti, tak jiné. Malý výkyv je cítit všude,“ pokračoval. „Situace je podobná té před covidem. Letiště jsou extrémně vytížená. Minulý víkend začaly prázdniny a stejně jako v minulosti zde byla řada komplikací. Nyní se sbíhají problémy s velkým počtem pasažérů, nedostatkem personálu či vysokou poptávkou. Jakmile se to začne scházet, máme lavinový efekt. Celá letecká doprava je poté problémová,“ vysvětlil.
Společnostem, které letenky přeprodávají, by podle některých mohla tato situace nahrávat. To však Strieženec odmítl. „U navazujících letů kryjeme náklady. Je to pro nás problém, v němž máme náklady ve stovkách milionů eur. Zákazníkům hradíme spojení, pokud jim původní let kvůli zpoždění uletí,“ poznamenal.
Přesto se ale Kiwi.com setkává s kritikou, že refundace – vrácení peněz – trvá příliš dlouho. Strieženec však tvrdí, že u nich problémy nevznikají. „Refundaci u aerolinek žádáme okamžitě, peníze ale chodí se zpožděním 90 a více dní. Taháme za kratší konec. My si refundace vyžádáme do 48 hodin. Poté ale čekáme, než nám aerolinky peníze zašlou, abychom je mohli zákazníkovi vyplatit,“ popsal.
Jak dlouho si zákazník na peníze za zrušený let počká, tak záleží na letecké společnosti, kterou daný člověk při nákupu letenky vybral. „Při zrušení letu garantujeme vrácení peněz ve 100% hodnotě letenky. Na vyplacení však v případě nízkonákladové společnosti můžeme čekat měsíce, jinde jde o týdny,“ přiblížil, jak dlouho mohou cestující na vrácení peněz čekat.