Expert: Problémy na letištích nekončí. Na peníze za zrušené lety můžete čekat i měsíce

Letiště po celé Evropě se začátkem sezóny dostala pod obří nápor turistů.

Jak dlouho nás budou provázet komplikace na letištích?

Komplikace na letištích budou pokračovat ještě měsíce. Stejně tak dlouho mohou klienti čekat na peníze za zrušené lety. V pořadu 360° na CNN Prima NEWS před tím varoval provozní ředitel společnosti Kiwi.com Juraj Strieženec. Dodal, že problémy mají všechna letiště, neboť se komplikace kupí a vzniká tak lavinový efekt.

Strieženec uvedl, že se snaží zákazníkům zavčasu říci, co vše se jim při cestování v dnešní době může stát. „Všichni vidíme, co se děje na letištích. Nyní například ani neprodáváme letenky na poslední chvíli. V rámci naceňování se snažíme zohlednit možné riziko, a proto tyto letenky v prodeji nyní příliš často nejsou,“ vysvětlil.

Osobně si myslí, že komplikace na letištích budou pokračovat ještě měsíce. „Trénování letištního personálu, například toho bezpečnostního, trvá v cyklu šesti měsíců. Proto nás problémy budou provázet ještě několik měsíců,“ podotkl. Na dotaz, kdo má s nepříjemnými komplikacemi největší problém odvětil, že se jedná o geografickou problematiku.

„Problémy mají jak nízkonákladové společnosti, tak jiné. Malý výkyv je cítit všude,“ pokračoval. „Situace je podobná té před covidem. Letiště jsou extrémně vytížená. Minulý víkend začaly prázdniny a stejně jako v minulosti zde byla řada komplikací. Nyní se sbíhají problémy s velkým počtem pasažérů, nedostatkem personálu či vysokou poptávkou. Jakmile se to začne scházet, máme lavinový efekt. Celá letecká doprava je poté problémová,“ vysvětlil.

Společnostem, které letenky přeprodávají, by podle některých mohla tato situace nahrávat. To však Strieženec odmítl. „U navazujících letů kryjeme náklady. Je to pro nás problém, v němž máme náklady ve stovkách milionů eur. Zákazníkům hradíme spojení, pokud jim původní let kvůli zpoždění uletí,“ poznamenal.

Přesto se ale Kiwi.com setkává s kritikou, že refundace – vrácení peněz – trvá příliš dlouho. Strieženec však tvrdí, že u nich problémy nevznikají. „Refundaci u aerolinek žádáme okamžitě, peníze ale chodí se zpožděním 90 a více dní. Taháme za kratší konec. My si refundace vyžádáme do 48 hodin. Poté ale čekáme, než nám aerolinky peníze zašlou, abychom je mohli zákazníkovi vyplatit,“ popsal.

Jak dlouho si zákazník na peníze za zrušený let počká, tak záleží na letecké společnosti, kterou daný člověk při nákupu letenky vybral. „Při zrušení letu garantujeme vrácení peněz ve 100% hodnotě letenky. Na vyplacení však v případě nízkonákladové společnosti můžeme čekat měsíce, jinde jde o týdny,“ přiblížil, jak dlouho mohou cestující na vrácení peněz čekat.

Tagy: