Automobilka Volkswagen potvrdila, že výrobu nové generace modelu Škoda Superb přesune do Bratislavy, kde se bude montovat společně s vozy Volkswagen Passat. Podle redakcí CNN Prima NEWS oslovených expertů jde sice o emotivně vnímaný krok, ale ve skutečnosti se nic hrozného neděje. Škodovka si tak uvolní kapacity pro výrobu modelů, které stojí na současné technologické špičce. Navíc bychom měli vnímat, že Volkswagen je nadnárodní společnost, v jejímž rozhodování hrají národní zájmy České republiky druhořadou roli.
Když odborový předák společnosti Škoda Auto Jaroslav Povšík uvedl, že Volkswagen ukradl Česku Superb, negativní emoce se začaly šířit na všechny strany. Povšíkem vynesenou informaci nyní potvrdil také samotný Volkswagen, a tak se prestižní limuzína, která se roky vyráběla v závodě ve východočeských Kvasinách, skutečně přestěhuje do Bratislavy. „Z pohledu České republiky může být přesun výroby Superbů nepříjemný. Jedná se o prémiovou a zavedenou značku, po které je na trhu poptávka,“ uvedl pro CNN Prima NEWS Štěpán Křeček, hlavní ekonom společnosti BH Securities. Podle něho si musíme uvědomit, že Volkswagen je nadnárodní koncern, v jehož rozhodování hrají národní zájmy České republiky podružnou roli.
Jedná se skutečně o katastrofu předznamenávající tisíce škodováků, kteří skončí na dlažbě? Ekonomové to tak černě nevidí. Dokonce jsou přesvědčeni, že vůbec nemusí jít o špatnou zprávu pro český automobilový průmysl. „Technologický vývoj, který má vyšší přidanou hodnotu než samotná výroba, zůstává v České republice,“ uvedl pro CNN Prima NEWS Lukáš Kovanda, hlavní ekonom Trinity Bank. Tuto okolnost zdůrazňuje také Jana Steckerová, ekonomická analytička Komerční banky. „Technologický vývoj zůstává na domácí půdě, což je jistě plus,“ sdělila CNN Prima NEWS.
Více SUV a elektromobilů
Výrobní linky v Kvasinách navíc nezůstanou ležet ladem. Kromě toho se prý ani nemusíme obávat, že by se automobilka Škoda začala měnit v producenta levných modelů, jak někteří předpovídali, když do jejího čela nastoupil Thomas Schäfer. „Uvolněnou kapacitu bude Škoda moci zaplnit třeba výrobou SUV Kodiaq, což rozhodně není laciný vůz. Zprostředkovaně lze také navýšit výrobní kapacitu pro elektromobily, a to také není žádná druhořadá výroba. Naopak,“ dodal Kovanda.
Přesun výroby Superbu do rozšiřovaného závodu v Bratislavě má podle ekonomů primárně nákladové důvody, ale faktorů se prý sešlo více. „Roli hraje také geopolitické riziko. To je nepochybně vyšší v případě Turecka než Slovenska,“ připomněl Lukáš Kovanda původní záměr Volkswagenu vybudovat novou továrnu v Turecku, z čehož nakonec sešlo právě ve prospěch našich východních sousedů. „Slovensko mohlo být celkově atraktivnější, i když jeho nákladovost nemusí být nejnižší z možných variant,“ upřesnil.
Poučení pro Česko
Podle Kovandy se na stěhování Superbu na východ podepsaly také odbory. „Naplňují se obavy nás ekonomů z hamižnosti odborářů, kteří tak dlouho žádali konec levné práce, až jim teď hrozí, že nebudu mít práci žádnou,“ obul se do zástupců zaměstnanců. Podle něho odboráři zneužívají situace a snaží se povykem kolem známé značky vyvinit ze své odpovědnosti za přesun výroby Superbu na Slovensko. „Superb je pochopitelně symbol. U nás ho zná každý a je tak trochu rodinným stříbrem Česka,“ dodal.
Pro Českou republiku z celé události plyne také poučení. „Naše země by se měla snažit o maximální konkurenceschopnost. Díky tomu můžeme přilákat mnoho zajímavých zahraničních investic a zabránit přesunu výroby z České republiky do zahraničí. Bohužel nám však mnoha ohledech ujíždí vlak,“ uvedl pro CNN Prima NEWS Štěpán Křeček. Podle něho začínají být pro investory zajímavější jiné trhy, na nichž mohou dosahovat vyšších výnosů. „Náš trh je již téměř přesycený podobně jako ty na západě,“ uzavřel.