Podle jednoho z nejmladších poslanců Dominika Feriho (TOP 09) je smutné, že se studenti orientují ve vládních opatřeních proti koronaviru pouze díky jeho instagramovému účtu. Nabízí vládě, aby jeho kanál, který má přes 600 tisíc sledujících, využila a komunikovala tak s mladou generací. Poslanec tím reagoval na slova předsedy České středoškolské unie Viktora Reného Schilkeho, který uvedl, že opatření proti koronaviru jsou zmatená a pomáhá jim právě poslancův Instagram. Řekl to v pořadu K věci televize CNN Prima NEWS
Co říkáte na to, že studenti tvrdí, že se v opatřeních orientují jen díky vašemu Instagramu?
Je to strašně smutné. Vládě, která má ohromné aparáty na mnoha ministerstvech, musí s mladými lidmi pomáhat poslanec a jeho dva asistenti na poloviční úvazek. A zvládají to lépe než vláda.
Předseda České středoškolské unie Viktor René Schilke v rozhovoru zmínil, že studentům chybí místo, kde by byla opatření shrnutá. Úřady by podle něj měly komunikovat kanály mladé generace. Co by podle vás mělo být jinak?
Oznamování opatření je věc, se kterou je dlouhodobě problém. Semafor na webu ministerstva není aktualizovaný, tak si řekněme, že už nefunguje, a pojďme dál. Mladí lidé často netuší, kde mají sehnat informace o opatřeních, také neznají kompetence a neví, jak se v nich vyznat. Ideální stav by byl, že by studenti věděli, že existují krajské hygieny, na které se mohou obrátit s konkrétním dotazem – třeba jestli jejich kroužek se vejde do nějaké výjimky, nebo ne. Mělo by se to udělat centrálně. Vyčlenit dva lidi, kteří by se starali o web s opatřeními, ve kterém by se orientoval úplně každý. S tím, že bude akcentovaný třeba pro mladé lidi i pro seniory.
Instagram jsem si zakládal, abych tam dával filtry upravené fotky. Co se týče zveřejňování koronavirových opatření, tak to byla z nouze cnost
Zakládal jste si Instagram právě proto, abyste zprostředkovával informace mladé generaci?
Vůbec ne. Instagram jsem si zakládal, když jsem byl na gymnáziu někdy v kvartě, abych tam dával filtry upravené fotky. Co se týče zveřejňování koronavirových opatření, tak to byla z nouze cnost. Dost lidí se na mě obracelo v době uzavírání škol, když se poprvé vyhlašoval nouzový stav, s tím, že nevědí, jaká opatření se chystají, nebo si nedovedou poradit s výkladem. Ty otázky byly ve skrze stále se opakující. Říkal jsem si, že by bylo vhodné ty informace nějak shrnovat a podávat lidem.
V současné době váš instagramový profil sleduje přes 600 tisíc uživatelů. Spolupracuje s vámi tedy vláda, v jejímž zájmu by mělo být, aby mladí lidé byli v opatřeních zorientovaní?
Trochu se divím, že když pan premiér říká, že opozice a koalice má táhnout za jeden provaz, proč se mnou nekomunikují častěji a efektivněji. Myslím, že vláda by mohla využít mého kanálu a snažit se tak opatření komunikovat lépe. Ne abych musel já celý den obvolávat krajské hygienické stanice, bavit se tam s protivnýma bábama a zjišťovat, ve kterých regionech budou uzavřené střední školy. Nápomocný mi však je náměstek ministra zdravotnictví Radek Policar, který mi ochotně poradí, když třeba řeším nějaký konkrétní výkladový spor. Aktuálně jsem napsal dopis, který jsem panu ministrovi poslal a v němž nabízím svou pomoc.
Ani my jako poslanci jsme neviděli žádná data, která by osvětlovala, proč se školy uzavírají. Chybí odůvodnění, která jsou důležitá
A vy s vládními nařízeními obecně souhlasíte?
Nejsem epidemiolog, mám důvěru v to, že funguje odborný aparát, který se opatřením věnuje. Nemohu se ale divit mladým lidem, že opatření kritizují, protože nemají důvěru ve stát a ve vládu. Stejný příklad je u eRoušky. Dost lidí ji odmítá používat, protože nevěří svému státu. Ani my jako poslanci jsme neviděli žádná data, která by osvětlovala, proč se školy uzavírají. To je neduh, kterým trpí opatření dlouhodobě. Chybí odůvodnění, která jsou důležitá. Třeba že epidemiologové mají zkušenost ze zahraničí, že je to podle studie a podobně. Takhle ale musíme věřit, že rozhodnutí spočívá v nějakém odborném lékařském epidemiologickém konsensu a že je účinné.
Je podle vás správné zavedení distanční výuky na vysokých a s nástupem nouzového stavu i na středních školách? Studenti sami říkají, že by raději do školy chodili.
Distanční výuku jsem nezažil, takže nemám přímou zkušenost. Ale je tam klíčová osoba učitele. Člověk si říká, že studenti nechtějí chodit do školy, ale pravda je jinde. Po zkušenosti z jara si uvědomují, že jim bude vzdělání chybět. Zejména, když jsou třeba před zkouškami v maturitních ročnících. Potěšilo mě, když mi psali studenti praktických oborů, že chtějí chodit na praxe, což je jim teď naštěstí umožněno.
Šéd poslaneckého klubu TOP 09 Miroslav Kalousek uvedl, že ministr zdravotnictví Roman Prymula (za ANO) není srab a že ho Češi potřebují. Souhlasíte s předsedou vašeho poslaneckého klubu?
Tento názor úplně nesdílím, protože pro mě je klíčová komunikace. To, jestli komunikuje předvídatelně, jestli vypouští informace předem, což se zatím neděje. Oceňuji jeho rozhodnost i že se snaží například komunikovat na Twitteru přímo, že tam natáčí videa, to je fajn. Ale ještě by měl dokázat, že o opatřeních umí nejen dát vědět, ale i si je obhájit, odůvodnit. Je pravda, že udělal nějaké vstřícné kroky, třeba přišel do Sněmovny a snažil se poslancům odpovídat. Doufám, že nám nabídne součinnost, velmi rád s ním budu spolupracovat na komunikaci opatření.
Dříve jste zmínil, že už znovu nebudete kandidovat na poslance. Nemotivuje vás ale současná situace právě k tomu, abyste zůstal a pomohl vládě komunikovat s mladými?
Motivuje. Dokonce mě motivuje i to, že jsem optimistický a doufám, že vyjde spolupráce opozičních stran do sněmovních voleb. Ale jestli budu znovu kandidovat, je ryze osobní rozhodnutí. Dostudoval jsem práva a rád bych se tomu věnoval. Musím si uspořádat život tak, abych si později nevyčítal, že jsem už znovu nekandidoval. Už po našem sněmu jsem si ale říkal, že tohle je dobrá cesta a rád bych u komunikace s mladými lidmi byl.