Opatření jsou zmatená. Orientujeme se díky Instagramu Feriho, upozornil předseda středoškoláků

Viktor René Schilke

Hygienici nařídili od pondělí znovu zavřít většinu středních škol. Podle předsedy České středoškolské unie Viktora Reného Schilkeho se o tomto opatření studenti často dozvěděli z Instagramu poslance Dominika Feriho (TOP 09). Úřady by se studenty měly komunikovat prostředky mladé generace, vyzval Schilke, který zastupuje zhruba 30 tisíc studentů, v pořadu K věci. Také zmínil výhody a nevýhody distanční výuky. Studentům podle něj chybí kontakt a interakce.

„Středoškoláci vnímají rizika nákazy, ale často jim nedávají smysl opatření. Ta přicházejí každý den jiná. Říká se, že budou vyhlašovány ve středu a v pátek, pak se ale dozvídáme z médií a ze sociálních sítí skoro každý den, že se něco nového zavede nebo změní, a to je pro nás zmatek. Proto, že je toho spoustu, tomu nedáváme takový důraz a nemáme k tomu respekt,“ popsal Viktor René Schilke přístup středoškoláků a studentů obecně k opatřením proti koronaviru.

Dodal, že mladí lidé často mají lehký průběh onemocnění, a proto se jim hůř dodržují opatření, jako je nosit roušky, používat dezinfekci a dodržovat rozestupy. „Myslím ale, že středoškoláci jsou ohleduplní a dodržují je. Proto se častěji nakazí mimo školu,“ uvedl s tím, že opatření ve školách jsou podle něj přísná.

„Ve třídě máme dezinfekci, nosíme roušky, na které učitelé dávají docela důraz. Myslím, že je tam málo prostoru, kdy se můžeme nakazit, oproti mimoškolním aktivitám, kroužkům a sportu, kde bez roušek jsme a nikomu to nevadí,“ poukázal předseda České středoškolské unie na fakt, který mu nedává smysl.

Politici by měli informovat i našimi komunikačními kanály

Od podělí se většina středních škol v České republice na 14 dní opět zavře. Schilke ale upozornil na cestu, jak se ke studentům informace o uzavření škol dostávala. „Chybí jedno místo, kde by byl souhrn toho, v jakých krajích a okresech budou školy zavřené. Jediným zdrojem je Instagram Dominika Feriho, který se angažuje, aby nám to všechno shrnul a vysvětlil,“ vyprávěl předseda středoškoláků v pořadu Interview.

Podle něj je chyba na straně úřadů. „Nesnaží se s naší generací komunikovat tak, abychom to pochytili. Nejsme ti, kdo sledují tiskové konference nebo čtou tiskové zprávy, a z médií jsou informace rozporuplné. Takže je pro nás těžké se v tom zorientovat,“ kroutil hlavou Schilke.

Česká středoškolská unie se dle jeho slov studenty pomocí sociálních sítí snaží informovat, ale nemá dosah na všechny středoškoláky. „Nejsme autorita jako politici. Ti by se měli snažit sdělovat nám informace našimi kanály,“ zdůraznil.

Model, který bude kombinovat obě možnosti výuky

Středoškoláky teď minimálně 14 dní čeká distanční výuka. Její forma se podle Schilkeho na některých školách zlepšila, protože zainvestovaly do vybavení a učitelé se proškolili. „Ale bojím se, že na spoustě škol to tak není. Nic se nezměnilo a u znovuzavedení distanční výuky bude hrozit to, co se dělo na jaře. Učitelé se studenty budou komunikovat přes různé platformy, studenti budou zmatení, nebudou vědět, dokdy mají co udělat. To mnoho studentů demotivuje a do školy nebudou dělat vůbec nic,“ upozornil.

Následující dva týdny, které studenti budou doma, podle jejich předsedy přijímají, i když to nebude lehké. „Ale pokud by to mělo být dlouhodobé, musí přijít nějaké systémové změny, které tady nejsou. Pokud nepřijdou, měl by se zavést nějaký model, který bude kombinovat obě dvě možnosti výuky. Jak distanční, tak prezenční,“ vyzval Schilke. Ocenil však, že spolužáci z odborných škol mohou chodit na praxe.

Zadání pro domácí výuku nejsou dostatečně zajímavá

V dlouhodobé vizi unie týkající se vzdělávání podle něj je, aby se učitelé ptali studentů, co se chtějí učit, jak se to chtějí učit, kdy se to chtějí učit, a aby učivo bylo i podle zájmů a možností studenta. „To se teď vůbec neděje. Zadání, které studenti mají plnit během práce doma, není dostatečně zajímavé. Doma mají studenti možnost věnovat se čemukoliv, takže je pro ně těžké se motivovat. A když už student nějaké zadání vyplní, tak často nedostane zpětnou vazbu,“ popsal Schilke s tím, že unii pak chodí frustrované zprávy.

„Učitelé nám často nepomáhají k tomu, aby nás bavilo se učit. V distanční výuce se o to učitelé snaží ještě mnohem méně,“ uvedl Schilke s tím, že unie se na to snaží apelovat, ale možná mohla dělat více.

Často jsem vypínal mikrofon a kameru s tím, že mi to nefunguje

Ze začátku se středoškolákovi distanční výuka líbila, ale postupně mu začal chybět kontakt a rozvíjení sociálních dovedností, komunikace a lidskost ve výuce. „A tak jsem často vypínal mikrofon a kameru s tím, že mi to nefunguje a mám to rozbité. A to jen proto, abych se mohl věnovat něčemu jinému,“ upřesnil.

Po prázdninách doma se prý Schilke těšil, že bude znovu se spolužáky. „Nedělalo mi to na psychické zdraví vůbec dobře. Výuka není pouze o tom, nabiflovat si nějaké znalosti. Je mnohem víc o tom, být v kontaktu, v nějakém společenství se stejně starými lidmi. O tom, vzájemně se podporovat, sdílet zkušenosti, znalosti a vzájemně se něco učit. To, že si studenti něco vysvětlují o přestávkách, je často důležitější než samotná výuka. To teď zaniklo,“ upozornil Viktor René Schilke. Zároveň však uznal, že se najdou studenti, kteří distanční výuku nesou dobře. „Nemusí cestovat do školy a mají více času na své zájmy.“

Rozhovor Marie Bastlové s Adrianou Krnáčovou si můžete poslechnout i jako podcast:

Všechny podcastové pořady CNN Prima NEWS najdete na SpotifyGoogle PodcastsApple PodcastsCastboxu a dalších platformách.

Tagy: