Bubny Zátory Zdroj: IPR
Vizualizace Praha Bubny - Správa železnic Zdroj: CNN Prima NEWS
Vizualizace Bubny-Zátory Zdroj: IPR Praha
Památník ticha Zdroj: Praha
Vizualizace vítězného návrhu filharmonie Zdroj: Bjarke Ingels Group
Vizualizace vítězného návrhu filharmonie Zdroj: Bjarke Ingels Group
Vizualizace vítězného návrhu filharmonie Zdroj: Bjarke Ingels Group
Vizualizace vítězného návrhu filharmonie Zdroj: Bjarke Ingels Group
Vizualizace vítězného návrhu filharmonie Zdroj: Bjarke Ingels Group
Vizualizace vítězného návrhu filharmonie Zdroj: Bjarke Ingels Group
Vizualizace vítězného návrhu filharmonie Zdroj: Bjarke Ingels Group
Vizualizace Masarykova nádraží - masaryckaspojuje.cz Zdroj: Správa železnic
Terminál Smíchov Zdroj: IPR Praha
Terminál Smíchov Zdroj: IPR Praha
Terminál Smíchov Zdroj: IPR Praha
Terminál Smíchov Zdroj: IPR Praha
Terminál Smíchov Zdroj: IPR Praha
Dvorecký most Zdroj: ATELIÉR 6
Vizualizace Václavského náměstí Zdroj: IPR Praha
Vizualizace Vítězného náměstí Zdroj: IPR Praha
Praha se v příštích letech a desetiletích promění k nepoznání. V hlavním městě vzniknou celé nové čtvrti, nejvýznamější náměstí dostanou moderní podobu a postaví se nové reprezentativní stavby jako například budova pražské filharmonie. Podívejte se, jak bude Praha příštích dekád vypadat.
Filharmonie a proměna Prahy 7
Praha 7 v příštích letech a dekádách získá zcela novou podobu. Na území rozsáhlého brownfieldu o rozloze 110 hektarů mezi stanicemi metra Vltavská a Nádraží Holešovice vznikne zcela nová čtvrť Bubny-Zátory. Podle plánu do roku 2040 pojme až 25 tisíc lidí. Součástí by měly být i dvě školy nebo centrální park s podobnou funkcí, jakou má třeba park na Kampě.
Bubny Zátory Zdroj: IPR
Potenciál až ikonické stavby Prahy budoucnosti má především plánovaná budova filharmonie, která by měla stát u dnešní stanice metra Vltavská. Začít stavět by se podle optimistického plánu mohlo v roce 2027 a první tóny nástrojů by na místě mohly zaznít o pět let později.
Na Václavské náměstí se vrátí tramvaje Zdroj: IPR Praha
Plánovaná podoba Vítězného náměstí v Dejvicích Zdroj: IPR Praha
Dvorecký most by měl odkazovat na kubismus v architektuře Zdroj: IPR Praha
Dvorecký most a panorama historického centra Prahy Zdroj: IPR Praha
Stanice Olbrachtova na nové lince metra D Zdroj: IPR Praha
Vizualizace Smíchov City Zdroj: IPR Praha
Budoucí podoba odbavovací haly ndlouho zanedbávaného smíchovského nádraží Zdroj: IPR Praha
Vizualizace proměny brownfieldu Bubny-Zátory Zdroj: IPR Praha
Kongresové centrum Praha se rozšíří o novou budovu Zdroj: IPR Praha
Zapomenutá Staroměstská tržnice se také promění Zdroj: IPR Praha
Malostranské náměstí v budoucnu Zdroj: IPR Praha
Takhle by mohlo vypadat nákladové nádraží Žižkov v budoucnu Zdroj: IPR Praha
Štvanice také projde proměnou Zdroj: IPR Praha
Rohanský ostrov se zaplní stavbami Zdroj: IPR Praha
„Proč jsem byl z toho návrhu velmi rád, nebylo jenom propojení s řekou, ale Praha kromě toho, že je gotická, secesní, barokní, tak je o neustálých pohybech v horizontálních rovinách, kdy znova a znova vidíte amfiteátr, tedy historické centrum města. Obraz města 19. století určil Karel Chotek tím, že udělal nábřežní zdi a tím vytvořil parcely pro Národní divadlo či Rudolfinum, a já jsem přesvědčen o tom, že tohle bude obraz města 21. století,“ uvedl nedávno v rozhovoru pro CNN Prima NEWS náměstek pro územní rozvoj Petr Hlaváček (STAN).
Vizualizace vítězného návrhu Zdroj: Bjarke Ingels Group
Masaryčka a železnice na letiště
Celé dekády čekají Pražané na důstojné propojení centra města s Letištěm Václava Havla. To by se mělo v příštích letech konečně změnit. Optimistický předpoklad počítá s tím, že by celá dráha na letiště mohla stát v roce 2029. V úseku navazujícím na již opravený Negrelliho viadukt začnou dělníci pracovat již v roce 2023.
V souvislosti s tím však dochází také k rekonstrukci Masayrokova nádraží včetně přilehlého okolí, kde vzniká reprezentativní vstup do města pro cestující z letiště. Okolí nádraží se každým dnem mění před očima. V rámci rekonstrukce nádraží vznikne například také zajímavá pěší lávka, která propojí Žižkov s Florencí.
Vizualizace Masarykova nádraží - masaryckaspojuje.cz Zdroj: Správa železnic
Nová čtvrť na Smíchově
Velkou proměnou již prochází také značná část pražského Smíchova, kde pomalu roste nová moderní čtvrť. Kromě toho již v roce 2023 začne rozsáhlá modernizace Smíchovského nádraží, které má ambici stát se reprezentativním dopravním terminálem pro vlaky i autobusy.
Terminál Smíchov 3 Zdroj: IPR Praha
Dvorecký most a Štvanická lávka
V souvislosti s revitalizací jižní části Smíchova se Pražané v brzké době dočkají také nového mostu přes Vltavu. Dvorecký most, který se začal stavět v roce 2022, propojí Prahu 4 s Prahou 5 a dokončen by měl být na přelomu let 2024 a 2025. Odbornou i laickou veřejností je chválena také jeho atrchitektonická podoba.
Zdroj: ATELIÉR 6
Téměř rok se již navíc buduje Štvanická lávka, která propojí Holešovice s Karlínem. „Spojení břehů Vltavy obyvatelé v těchto čtvrtích potřebovali roky. Dojde také k propojení pomyslné stezky s tunelem pod Vítkovem, a tak se Žižkovákům otevře nová brána do města. Získáme i bezbariérový přístup na Štvanici, řekl před rokem při slavnostním zahájení stavby náměstek primátora Adam Scheinherr (Praha sobě).
Štvanická lávka.Nová lávka pro pěší a cyklisty zajistí přímé a bezbariérové propojení mezi Karlínem a Holešovicemi. Nabídne také komfortní a jednoduchý přístup na ostrov Štvanice. Zdroj: IPR Praha
Štvanická lávka.Nová lávka pro pěší a cyklisty zajistí přímé a bezbariérové propojení mezi Karlínem a Holešovicemi. Nabídne také komfortní a jednoduchý přístup na ostrov Štvanice. Zdroj: IPR Praha
Nová podoba pražských náměstí
Velká šást nejvýznamějších pražských náměstí se dočká v příštích letech nové podoby. V nejbližší době to bude to nejvýznamější – Václavské, kde dojde na jedné straně ke zklidnění automobilové dopravy, ale na druhou stranu se na něj po mnoha dekádách vrátí tramvaje. Horní část náměstí se začne opravovat v roce 2023.
Proměny Prahy Zdroj: IPR Praha
Proměny se však v příštích letech dočkají také další pražská náměstí jako například Malostranské, Vítězné či Karlovo.
Proměny Prahy Zdroj: IPR Praha