Podsvícené logo Raiffeisenbank na budově Zdroj: Profimedia.cz
Ne vždy je úvěr nejvýhodnější či nejsprávnější volbou pro podnikatele k získání prostředků. V Česku se nově prosazuje i dluhopisové financování, které může být alternativou, doplňkem právě k úvěru. Jednou z finančních institucí, která v tuzemsku dluhopisové financování nabízí je Raiffeisenbank.
Dluhopisové financování je produkt, který umožňuje zejména velkým korporátním klientům vydávat dluhopisy díky kterým, obdobně jako u úvěrového financování bankou, získají financování nikoliv pouze od banky, ale od různých typů investorů, či fyzických osob. Emisí dluhopisů získá emitent obvykle financování na střední až delší časový horizont, obvykle tří až sedmi let.
Emisí dluhopisů klient diverzifikuje své zdroje financování a uvede společnost na kapitálové trhy. Zástupci Raiffeisenbank provede klienta procesem vydání dluhopisů a zajišťuje též kontakt na vhodné investory.
„Podmínky financování jsou pro klienta většinou příznivější než bankovní úvěr. Cena může být velmi podobná, a to zejména v době, kdy je na trhu přebytek likvidity, což je právě nyní. Vstupem na kapitálové trhy společnost není závislá pouze na financování od bank,” vysvětluje Tomáš Valoušek, ředitel institucionální klientely Raiffeisenbank.
V období tržních turbulencí poskytují dluhopisy firmám přístup k střednědobému až dlouhodobému financování investic nebo expanze za předem stanovených podmínek, ovšem bez možnosti jejich změny v průběhu životnosti dluhopisu a bez nutnosti průběžného splácení.
Jiná měna oslovuje zahraniční investory
Investoři do dluhopisů bývají většinou jiní, než poskytovatelé úvěrů. Dluhopisy emitované v jiné než lokální měně oslovují mezinárodní investory, čímž významně rozšiřují možnosti rozvojových aktivit a podnikatelských záměrů tuzemských společností. Navíc mohou být z části určené k prodeji fyzickým osobám, takže podporují tedy viditelnost a renomé emitenta na trhu.
Podle analýzy expertů Raiffeisenbank jsou v Česku velmi efektivní dluhopisy kombinované s provozními a střednědobými bankovními úvěry například u velkých společností z oblasti osobní dopravy nebo telekomunikací.
Na otázku, kolik takto získávají české firmy na peněžním trhu financí, Tomáš Valoušek odpovídá: „V českých korunách to bývají obvykle stovky milionů, u emisí v cizích měnách se částky pohybují ještě o řád výše a běžně přesahují miliardy.“