Poslanec SPD Jaroslav Foldyna zůstává nadále členem Správní rady Správy železnic, kam byl před osmi lety jmenován ještě jako představitel vládní ČSSD. Nový ministr dopravy Martin Kupka (ODS) však naznačuje, že by měl být v brzké době odvolán. Sám Foldyna je na svůj odchod připraven.
Na dosavadní členství Foldyny ve Správní radě Správy železnic upozornil Jan Sůra z webu zdopravy na svém Twitteru a vyzval ministra dopravy Martina Kupku, aby konal. Sám šéf resortu reagoval s tím, že k jeho odvolání dojde zřejmě v brzké době.
Samozřejmě připravujeme v rezortu dopravy další personální změny. Takže odhadujete správně, že i na změny ve Správní radě Správy železnic brzy dojde.
— Martin Kupka (@makupka) February 23, 2022
„Samozřejmě připravujeme v rezortu dopravy další personální změny. Takže odhadujete správně, že i na změny ve Správní radě Správy železnic brzy dojde,“ reagoval Kupka. Kromě Foldyny sedí ve Správní radě Správy železnic také bývalý ministr dopravy za ANO Dan Ťok nebo třeba stínový ministr dopravy Martin Kolovratník (ANO).
„Správní rada Správy železnic bude obměněna v řádu týdnů, nové složení projedná vládní výbor pro personální nominace a následně o něm bude rozhodovat vláda. O nových členech správní rady se v tuto chvíli jedná,“ doplnil pro CNN Prima NEWS mluvčí ministerstva František Jemelka.
Foldyna: Na odchod jsem připraven
Sám Foldyna nemá se svým odvoláním žádný významnější problém. „Jsem připraven kdykoliv odejít, až si nová vláda určí svoje lidi. Jakmile bude mít pan ministr nějakou vlastní strukturu, tak dojde ke změně. Nevidím v tom žádný problém a čekám na signál. Jsem tam osmý rok a byl jsem rád, že jsem mohl tlumočit potřeby Ústeckého kraje. Odměnou byl pouze chlebíček a oběd jednou za čtvrt roku,“ řekl smířlivě poslanec pro CNN Prima NEWS.
„Velké téma jsou u nás vysokorychlostní železnice. Řešilo se několik variant a diskuse je velmi bouřlivá, protože to má vždy vést někomu kolem baráku. Dále se řeší ještě takzvaná Švestková dráha (Litoměřice–Most – pozn. red.), nebo Kozí dráha (Děčín – Oldřichov u Duchcova – pozn. red.), což jsou tratě, které se připravovaly k likvidaci. Probíhá diskuse mezi samosprávami, krajem a Správou železnic, zda-li je zachovat. Já se domnívám, že je potřeba zrušit tuto regionální trať (kozí) a nahradit ji například cyklostezkou, aby se to stalo turisticky atraktivní,“ poodkryl Foldyna své priority.
Vedení Českých drah
K některým změnám v institucích spadajících pod ministerstvo dopravy již došlo. Například dosavadní šéf Českých drah Ivan Bednárik ve funkci skončil. Rezignoval při mimořádném jednání dozorčí rady ČD v půlce února. Jeho nástupce vzejde z výběrového řízení, do té doby firmu povede dosavadní náměstek Michal Kraus.
V představenstvu skončili také jeho místopředseda Václav Nebeský a člen Petr Pavelec, novou členkou vedení se stala šéfka DVI, dcery ČD, Blanka Havelková. Dozorčí rada zvolila svým předsedou ekonoma Miroslava Zámečníka.
„Hledáme silnou osobnost, schopného manažera, který bude pracovat na zachování stability národního dopravce a udrží jeho pozici na otevřeném železničním trhu. Je to určitě výzva, protože bude řídit jednu z největších firem v republice,“ řekl Zámečník.
Zájemci o nejvyšší posty ve státním dopravci mají čas podat přihlášku do 7. března. Mezi požadavky jsou kromě ekonomických, právních nebo obchodních znalostí také například manažerské zkušenosti ve společnosti s více než 250 zaměstnanci.