reklama

Gagarin letěl do kosmu bez řidičáku, pak ale jezdil auty, jaká v SSSR nikdo neměl

Pouhých 108 minut mu stačilo, aby se z neznámého sovětského nadporučíka stal nesmrtelnou legendou. Jmenoval se Jurij Alexejevič Gagarin a už jen to, že let po oběžné dráze Země přežil, se rovnalo takřka zázraku. Za svůj nedlouhý život toho stihl opravdu hodně, možná by ale místo dráždění modré Matry darované francouzskou vládou žil v klidu a o nějakých pár desítek let déle.

reklama

Když před oněmi 60 lety (konkrétně 12. dubna 1961) Gagarin díky souhře šťastných okolností dosedl zpět na Zemi poblíž řeky Volhy v Saratovské oblasti, znamenalo to zrození první a dodnes asi největší ruské globální superstar.

Předvádění medvěda

Prakticky ihned po návratu vyrazil sedmadvacetiletý major na nekonečné turné napříč kontinenty, kde měl prostřednictvím své milé tváře a vřelého vystupování reprezentovat Sovětský svaz a úspěchy jeho vesmírného programu.

Kromě setkání s hlavami států, včetně britské královny a prince Philipa, absolvoval nesčetné množství večírků ve společnosti světových celebrit první velikosti. Sám Gagarin chtěl ale především znovu létat, a když ne znovu do kosmu, tak aspoň ve stíhačce.

Sovětský režim si byl ale až příliš dobře vědom rizik takového povolání – ztrátu svého výstavního „medvěda“ si prostě nemohl dovolit. A jak už to tak v Rusku bývá, Gagarin pil a pil a snad by se i skutečně upil jako nedlouho předtím Stalinův syn Vasilij, generál letectva, nebýt nenadále nabídky znovu se vrátit na oblohu. Pln odhodlání se první kosmonaut všech dob pustil znovu do výcviku, který žel neměl dlouhého trvání – 27. března 1968 nalezl se svým instruktorem za nevyjasněných okolností smrt v troskách cvičného MiG-15. Alespoň si toho však v životě stihl užít snad jako žádný jiný sovětský občan – třeba s auty.

Gazíkem i Matrou

Řidičský průkaz si Gagarin opatřil až několik měsíců po návratu z vesmíru. Už předtím byl spojován s luxusní limuzínou GAZ 12 ZIM s 3,5litrovým osmiválcem. Jde však o mýtus. Prodloužený GAZ s trojicí bočních oken a rádiem na palubě stál totiž 40 000 rublů, ale vyučený slévač Gagarin v té době vydělával jen 1 500 měsíčně. Pravda není ani to, že po návratu z vesmíru dostal od Nikity Chruščova ZIL-111.

Tuto otevřenou limuzínu sice používal, ale jen během turné, podobně jako speciálně upravený armádní off-road GAZ-69. Za jejich volanty vždy seděli řidiči. Gagarin byl jen vzácným nákladem, který obdivovali obyvatelé po celém SSSR. Podobné to bylo v Londýně, kde ruskou celebritu vozil otevřený Rolls-Royce se speciální značkou YG1. Za volant se Gagarin posadil až poté, co dostal své první služební auto. A ne ledajaké.

Za zásluhy mu přidělili osmiválcový GAZ-13, známou Čajku, která byla pýchou ruského automobilového průmyslu a jako taková byla určena pro nejvyšší představitele komunistického režimu. Prvním vlastním autem Gagarina byla až Volha GAZ-21, přezdívaná Carevna. Kosmonaut si ji koupil díky odměně 15 000 rublů za úspěšný vesmírný let.

Mnohem zajímavější, zvláště na tehdejší poměry chudého Ruska, bylo však francouzské kupé Matra-Bonnet Jet SV. To dostal Gagarin od francouzské vlády během návštěvy Paříže. Důvod výběru značky byl vcelku logický, Matra se totiž kromě produkce aut věnovala především výzkumu v oblasti kosmonautiky. Toto kupé vyráběné v letech 1962 až 1967 bylo poháněno upraveným čtyřválcem z Renaultu 8 a díky lehké konstrukci a výkonu 67 kW dosahovalo maximální rychlosti až 190 km/h. Na ruských silnicích bylo skutečným zjevem.

Gagarin jako vlastenec a komunista preferoval Volhu a Čajky, ale i s těmi byl od životní úrovně běžných Rusů na míle vzdálený. Po Gagarinově tragické smrti byla jeho auta vystavena ve vesmírném městečku u kazašského Bajkonuru. Zatímco Volha 21 se zachovala dodnes, vzácnou Matru později odkoupil soukromý sběratel.

Tagy:

Hlavní zprávy

Oplotit a bez alkoholu. Za jakých podmínek by nová vláda nechala otevřené vánoční trhy?
Partie

Oplotit a bez alkoholu. Za jakých podmínek by nová vláda nechala otevřené vánoční trhy?

Vláda v demisi premiéra Andreje Babiše (ANO) ve čtvrtek ze dne na den mimo jiné zakázala po celém Česku vánoční trhy. Nastupující kabinet pod vedením Petra Fialy (ODS) s tím ale razantně nesouhlasí. Poslanec Tom Philipp z KDU-ČSL v Partii na CNN Prima NEWS nastínil, za jakých podmínek by mohly být trhy otevřené. Zmínil omezený počet lidí i zákaz konzumace alkoholu, nesouhlasili s ním ale hejtmané.

Vánoční trhy jsou zábava, nejen nákupy. Ve hře jsou i nová omezení, řekl Havlíček

Vánoční trhy nejsou jen otázka nákupů, ale také zábavy při velké koncentraci lidí na jednom místě. To je podle ministra průmyslu a obchodu Karla Havlíčka (ANO) důvod, proč vláda přistoupila k jejich zákazu. „Nejedná se o to, že se nakoupí a jde se pryč,“ řekl Havlíček v Partii Terezie Tománkové na CNN Prima NEWS. Současná vláda prý prozatím nechystá vyhlásit lockdown, další přísná protipandemická omezení však nelze podle Havlíčka vyloučit.

Stodolní, 22.00: Vztek na odmítače, návrat výdejních oken a disko jako uzavřená akce

Slavná ostravská ulice, která údajně nikdy nespí, šla v pátek do hajan v deset večer. Mohla za to nová vládní opatření, kvůli kterým byli hosté vyhnáni z podniků nejpozději ve 22 hodin. A vzápětí na zasněžené Stodolní spílali neočkovaným. „My jsme zodpovědní, odmítači nám ale ode dneška kazí noční zábavu,“ shodli se třeba Vojta, Kamil, Tomáš a Robin před barem Harley's Retro. Za rohem v podniku High Five dál hřímala soukromá diskotéka. A znova se otevřela výdejní okénka, i když jen dvě v celé zábavní čtvrti.

Tamara Kotvalová: Peníze pro mě nikdy nebyly skutečnou motivací

V nitru stále vzpomíná na těžké začátky v Tatrách, které jí poskytly cennou životní lekci, z níž do určité míry čerpá dodnes. Ráda by ji také předala dál svým dětem, zejména staršímu synovi Martinovi. Nic za to ale nežádá. Ví, že si každý z jejích potomků musí jít svou vlastní cestou, stejně jako kdysi ona sama. Ta její ji dovedla až k založení a mohutnému rozvoji společnosti Carollinum, ze které se stal tuzemský lídr v distribuci luxusního zboží.

Vaše návrhy by byly vhodné pro první vlnu, dobré ráno, rýpnul si Havlíček do Rakušana

Současná vláda prozatím nechystá vyhlásit lockdown, další přísná protipandemická omezení však nelze vyloučit. V nedělním pořadu Partie na CNN Prima NEWS to řekl vicepremiér v demisi Karel Havlíček (ANO). Předseda hnutí STAN Vít Rakušan mu vyčetl, že kabinet Andreje Babiše v mnohém zaspal. S tím však Havlíček nesouhlasil: „Vaše návrhy by byly vhodné pro první vlnu, dobré ráno.“

reklama

Domácí zpravodajství

Povolit na českých dálnicích 150 km/h? Nová vláda je pro, na Západě naopak zpomalují

Nastupující vláda Petra Fialy (ODS) navrhuje, aby se na některých úsecích dálnic mohlo jezdit až 150 km/h. Že by čeští řidiči mohli více šlápnout na plyn, však jde proti trendu, kterým se ubírá západní Evropa. V některých státech naopak zvažují snížení nejvyšší povolené rychlosti. V Česku byl navíc již jednou podobný nápad odmítnut. Bývalý ministr dopravy Dan Ťok tehdy upozorňoval, že české dálnice nejsou na vyšší rychlost stavěné.

Před 100 lety se narodil Dubček. Naivka i statečný partyzán, který byl za války raněn

Život Alexandra Dubčeka je příběhem smělých nadějí i hořkých zklamání. Byl populární tváří pražského jara, velkým poraženým okupace ze srpna 1968, faktickým spolupachatelem násilí na demonstrantech o rok později. Ale nejen to. Muž s pověstí ustrašeného naivky, od jehož narození uplynulo přesně 100 let, taky bojoval ve Slovenském národním povstání, později studoval s Gorbačovem. O jeho pestrém osudu vypráví v rozhovoru pro CNN Prima NEWS historik Milan Bárta.

Monika snila o vlastní cukrárně, ale našli jí nádory na mozku. Rodina žádá o pomoc

Málokoho potká v životě větší smůla než devatenáctiletou Moniku Šmahajavou. Před dvěma a půl lety ji trápily zhoršující se bolesti hlavy, magnetická rezonance přinesla drsnou diagnózu: dva nádory na mozku. Dívka podstoupila sedmihodinovou operaci, která bohužel nevyšla. Od té doby statečně bojuje s návratem do běžného života, i přes intenzivní snahu je však stále ležící, špatně mluví, hýbe se velmi omezeně. Moničina rodina se nevzdává, jen žádá o pomoc.

Topolánek: Zeman je v pořádku, nalezl v sobě negativní vlastnosti. Fiala je klidná síla

Petr Fiala je klidná síla, dokáže zvládnout složitý mechanismus vyjednávání mezi pěti stranami, řekl ve vysílání CNN Prima NEWS o budoucím premiérovi bývalý předseda vlády Mirek Topolánek. Celý proces jmenování podle něj prodloužily zdravotní problémy Miloše Zemana. Topolánek ale prohlásil, že v současnosti je prezident plně v pořádku, protože v sobě nalezl negativní vlastnosti.

reklama