
Co na to vaše peněženka, Luboš Kastner, Lukáš Kovanda - 11.2. v 17:55
Restauratéři se musí podle ekonoma Lukáše Kovandy prát nejen s drahými energiemi, ale i s vyššími náklady na zaměstnance. V souvislosti s propadem reálných mezd rovněž ve vysílání CNN Prima NEWS zdůraznil, že podniky v gastronomii zažívají další šok. Člen představenstva Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR Luboš Kastner upozornil, že kvůli maržím podniky možná prodají více, ale zisk mají menší.
Podle Kastnera roste cena lidské práce i jídel. „Oproti minulým letům ale současně klesá ziskovost. Vidíme, že bary a diskotéky zažívají největší pokles, mimo jiné i kvůli růstu spotřební daně,“ přiblížil v pořadu Co na to vaše peněženka.
ČTĚTE TAKÉ: Do stovky si dáte oběd i v Německu a Polsku kousek od hranic. K mání jsou pirohy či bratwurst
Navýšení ceny práce považuje za klíčový problém i Kovanda. „Dalším problémem jsou i vysoké ceny energií, které jsou stále dražší než v roce 2019, byť pozorujeme pokles. Rostly i nájmy spolu s tím, jaký je trend v oblasti nemovitostí,“ nastínil ekonom.
Zmínil i velký propad reálných mezd. „Tento jev se uvádí jako příčina, proč se zadrhla spotřeba. Na druhou stranu to dalo čas gastronomii, protože až nyní mzdy dohánějí dopady inflace z předchozích let. Restaurační zařízení tak zažívají jakýsi další šok,“ uvedl Kovanda.
Problém s reálnými mzdami se podle něj plně postupně srovnává. „Příští rok snad budeme tam, kde jsme v této otázce byli v roce 2019,“ doplnil ekonom.
Smutná zpráva pro gastronomii
Kastner se dotkl i problematiky marží. „Pivo a obědové menu mají oproti jiným věcem v nabídce poměrně malou marži. Vždy se říkalo, že káva, dezert, voda či nealkoholický nápoj jsou zlatými položkami, které v gastronomii vytvářejí vzduch do maržového finančního polštáře. Provozovatelé tak mohou na konci měsíce zjistit, že sice prodali i více zboží, ale zisk mají nižší,“ vysvětlil člen představenstva.
Poznamenal také, že každý podnikatel si musí svůj plán namixovat tak, aby jej mohl rozvíjet: „V byznysu však teď dochází k tomu, že prostředky možná stačí na uživení, ale nikoliv na rozvoj. To je pro gastronomii smutná zpráva.“
Kastner upozornil na zásadní změnu nočního života. „Provozovatelé by měli sledovat aktuální trendy – umět s Instagramem jim nestačí. Noční život bude s novou mladou generací vypadat jinak. Možná je to i výzva pro dodavatele, protože nabídka v klubech musí být o něco jiná, aby přilákala do této sféry gastronomie i další hosty,“ dodal Kastner.
MOHLO VÁM UNIKNOUT: Za zdražování na Balkáně může i euro, buďme rádi za vlastní měnovou politiku, tvrdí Kovanda