Historická tramvaj K2 se po téměř 50 letech vrátila do Prahy. Poprvé vozí cestující

Kdo jezdí městskou hromadnou dopravou, je obvykle rád, když může nastoupit do nejmodernějších vozů, v nichž je jízda podstatně pohodlnější než ve starších typech. Čas od času jsou ale i ti nejnáročnější cestující ochotni udělat výjimku a s radostí nastoupit třeba i do 46 let staré tramvaje. Právě takovou se aktuálně mohou zájemci projet v Praze. Zdejší dopravní podnik unikátním kouskem, takzvanou ká dvojkou, rozšířil svoji sbírku historických vozů.

Historický vůz vyrobila v roce 1977 pražská továrna Tatra Smíchov. Ta K2 posílala do světa v letech 1964 až 1983. „Bylo jich vyrobeno necelých 500. Nikoliv pro česká nebo slovenská města, ale i do Sovětského svazu a Jugoslávie,“ vysvětlil Petr Malík, vedoucí jednotky Historická vozidla DP Praha.

Tramvaje K2 byly úplně první sériově vyráběnou československou tramvají. Na jejím vývoji se podílely významné osobnosti československého průmyslového designu. „František Kardaus dal tramvaji čelo a Miroslav Navrátil jí dal ty slavné sedačky ze sklolaminátu,“ vyjmenoval v pořadu Prima Česko konkrétní umělce Adam Scheinherr, bývalý náměstek pražského primátora pro dopravu.

Historické dědictví

Pro Dopravní podnik hlavního města Prahy je podle jeho ředitele Petra Witowskiho „ká dvojka“ významný vůz. „My, i když se chceme prezentovat jako moderní dopravní podnik, péči o historické, technické a kulturní dědictví pokládáme za velmi důležitou. I tohle je symbol toho, že se o to dědictví chystáme starat i dál.“

ČTĚTE TAKÉ: Historická rozhledna na zahradě i vlastní mince. Ladislav si splnil sen, nahlédnout může každý

Konkrétně tato K2 se konečně dočkala toho, k čemu jsou vozy MHD obvykle vyrobeny, tedy k přepravě cestujících. A to navíc v Praze, pro kterou se tento typ tramvají nehodil kvůli členitosti terénu, tu lépe zvládaly T3. V českém hlavním městě se „ká dvojky“ v letech 1965 a 1966 pouze testovaly.

Pražská K2 cestující sveze poprvé po 46 letech

V Bratislavě ovšem tato souprava sloužila výhradně k výcviku řidičů. V roce 2009 pak skončila odstavená ve vozovně. Paradoxně to ale můžeme označit za štěstí, protože díky minimálnímu využití se vyhnula významným konstrukčním úpravám, a tak si dnes můžeme prohlédnout pravý originál. Mimochodem, tramvaj K2 je asi nejlepším možným dárkem ke 30. narozeninám, které letos oslaví Muzeum MHD.

Než ale zaparkuje mezi další historické vozy, bude vozit lidi po Praze. A to především na lince číslo 42, která začíná a končí na smyčce Dlabačov. Vede i přes Václavské náměstí, Národní třídu nebo k Pražskému hradu. Souprava s evidenčním číslem 7000 ale může být k vidění i na linkách číslo 23 a 41.

„Zatím budeme jezdit do konce února, pak zkušební provoz vyhodnotíme. Proběhnou na základě toho taky nějaké úpravy tramvaje a pak na čisto začneme jezdit někdy na jaře,“ odhaluje další plány člen představenstva DPP Jan Šurovský a doplňuje: „Tahle tramvaj se zdánlivě řídí stejně jako původní tramvaje T3. To pracoviště řidiče v podstatě vypadá úplně identicky. Ale změny tam jsou. Základní změna je, že prostřední podvozek nemá motory. Takže tím pádem celou váhu dlouhé tramvaje si musí odpracovat jen ty krajní podvozky, kde jsou stejné čtyři motory jako na té trojce.“

Staronový facelift

Než se rozjela po Praze, bylo nutné „ká dvojku“ trochu upravit. A vzhledem k tomu, že se jedná o historický vůz, jehož autenticita je ceněná, jednalo se víceméně o kosmetické záležitosti. V exteriéru i interiéru. „Největší oříšek byly vlnité plechy, kterými je tramvaj z vnější strany obložená a z vnitřní strany to zase bylo obložení stropů, protože se musel vymyslet materiál, který nahrazuje již neexistující umakart,“ popisuje práce Vítězslav Žurek, technicko-provozní ředitel dopravního podniku v Brně.

Pokud dostanete šanci se touto retrokráskou svézt, určitě ji využijte. Stanete se tak za celých 46 let jedním z prvních pasažérů.

Tagy:
tramvaj Bratislava Adam Scheinherr Praha Dopravní podnik hl. m. Prahy městská hromadná doprava Muzeum městské hromadné dopravy v Praze