Hygienické stanice vytrasovaly za poslední týden průměrně do 24 hodin od výsledku testu čtvrtinu pozitivních na COVID-19 a oslovily také 62 procent jejich kontaktů. Průměrně jim lidé hlásí v posledním týdnu 1,96 rizikového kontaktu. Kraje se v rychlosti trasování a počtu hlášených kontaktů výrazně liší. Vyplývá to z dat o trasování z projektu Chytrá karanténa. Od začátku října počty nově nakažených opět výrazně rostou, v minulém týdnu dvakrát překročily 14 tisíc pozitivně testovaných.
Podle dat Chytré karantény bylo minulý týden v pracovních dnech vždy 26 000 až 28 800 hovorů trvajících přes 124 tisíc minut. Podílelo se na nich i více než 1 600 pracovníků hygienických stanic a externích call center. O víkendu jsou počty trasujících zhruba poloviční, více se zapojují externisté.
V době největšího náporu předchozích vln epidemie trasovalo i dva tisíce lidí denně. Hygienici v některých krajích přiznávají, že navzdory zapojení veškerého personálu znovu trasování nestíhají. „My je stále posilujeme. Stále se školí noví a noví operátoři. Problém je s těmi soukromými,“ řekl k tomu ministr zdravotnictví Adam Vojtěch. Podle něj se do trasování zapojují lidé z armády, hasiči, celníci nebo pracovníci finanční správy. „Kvůli krachu Bohemia Energy ty firmy, které jsme měli zasmluvněny, nebyly schopny dodat profesionální operátory, protože je ‚vysáli‘ jiní poskytovatelé energetických služeb,“ dodal ministr.
Zkrátit čas hovoru s hygienikem může vyplnění formuláře na internetu. Odkaz na něj dostávají pozitivně testovaní krátce po pozitivním výsledku testu, vyplní ho podle dat Chytré karantény v různých dnech třetina až polovina z nich. Podle Vojtěcha je to nejrychlejší varianta a vyřizuje se přednostně.
Ministerstvo zdravotnictví sdělilo, že na krajských hygienických stanicích trasuje denně až 900 pracovníků a externistů, z komerčních call center má od druhého listopadového týdne nasmlouváno asi 550 operátorů v čase od 8:00 do 19:00. Aktuálně jich má k dispozici 260 a dalších 130 operátorů obsluhuje telefonní informační linku 1221.
„Bohužel se setkáváme v rámci trasování s tím, že řada lidí prostě nevezme telefon. Je to mnohem častější, než to bylo dřív. A když už ho vezmou, jeden telefonát trvá i půl hodiny. Často jsou agresivní. Myslím si, že operátoři si to nezaslouží,“ uvedl Vojtěch. Vyzval proto lidi, aby byli vůči volajícím co nejvstřícnější a spolupracovali.
Nejhorší situace je v Plzeňském kraji
Postupně klesá i podíl pozitivních a jejich rizikových kontaktů, které zvládnou hygienici a call centra do 24 hodin oslovit. Zatímco v pondělí 8. listopadu to bylo 31 procent pozitivních a 69 procent kontaktů, v pátek 12. listopadu už jen 18 procent pozitivních a 56 procent kontaktů.
Podle dat nahlášených do systému Chytré karantény za poslední týden kontaktovala Krajská hygienické stanice Plzeňského kraje osm procent pozitivních do 24 hodin, Jihomoravského kraje 11 procent a Moravskoslezského kraje 12 procent. Naopak hygienici z Karlovarského kraje, kde je počet případů na 100 tisíc obyvatel v této vlně nejnižší, zavolají do 24 hodin třem čtvrtinám pozitivních.
Podobně vysoký mají v kraji i podíl rizikových kontaktů oslovených do 24 hodin. Kolem poloviny jich zvládnou obvolat v kraji Královéhradeckém, Středočeském, Moravskoslezském a Jihočeském. Olomoucký kraj, kde je incidence nejvyšší, přes tisíc případů na 100 tisíc obyvatel za týden, má podíl pozitivních oslovených do 24 hodin 19 procent a kontaktů 71 procent.