Na neodnímatelná víčka u PET lahví, které už zavedla společnost Coca-Cola, se v posledních dnech a týdnech strhla pozornost. Zatímco výrobce uvádí, že jde jen o nepatrnou změnu, řada lidí inovaci silně kritizuje. A nový uzávěr se stal i předmětem vtipů. Evropská unie si však slibuje, že tato změna bude mít pozitivní dopad.
„Nesnáším to. Připevněné poutko na PET lahvi je za mě velmi nepraktické, ostré víčko pak řeže do rtů a například v autě je pro mě vypít Coca-colu naprosto nemožné,“ uvedla kriticky pro CNN Prima NEWS vysokoškolačka Dominika N. Podobný názor prý sdílí řada jejích vrstevníků.
ČTĚTE TAKÉ: Soumrak fosilních paliv? Při výrobě elektřiny je vytlačují obnovitelné zdroje, píše CNN
Společnost k inovaci přistoupila kvůli směrnici Evropské unie. „Jde o reakci na požadavek směrnice EU, která požaduje, aby vršky byly nedílnou součástí lahví a neskončily v přírodě,“ sdělil pro CNN Prima NEWS expert Ivo Kropáček. Ke změně budou muset přistoupit všichni výrobci.
Coca-cola, která šla jako první „s kůží na trh“, se na kritiku jejích zákazníků snaží reagovat. „Před uvedením na trh jsme provedli rozsáhlý průzkum a rozsáhlé testování mezi spotřebiteli, abychom zajistili, že lahve s našimi inovovanými, trvale připevněnými víčky budou praktické, hygienické, bezpečné a snadno použitelné. Nejpohodlnější konzumace dosáhnete úplným odklopením víčka,“ reagovala společnost na webu.
A podle výrobce limonád nemá tato změna „jen“ pozitivní dopad na životní prostředí. „Primárním účelem neoddělitelných víček je permanentní spojení s lahví a jejich společná cesta k recyklaci, při testování jsme ale narazili i na praktické benefity. Například lidé s hendikepem nebo řidiči mohou lahev snadněji znovu uzavřít jednou rukou,“ dodala společnost.
Také na sociálních sítích však převažují ti, kteří inovaci kritizují. Desítky negativních komentářů se objevily pod koláží Tomáše Břínka alias TMBK. Nový uzávěr propojil s legendární hláškou z filmu Pelíšky, kterou pozměnil: „A sběrači víček nebudou mít co žrát.“
Příspěvek sklidil téměř 40 tisíc lajků. „Strašně mě se*ou a střihám je,“ napsala otevřeně herečka Mahulena Bočanová. I zde na vlnu kritiky Coca-Cola zareagovala: „Neztrácíme hlavu ani víčka,“ argumentovala společnost s nadsázkou. Na změnu si však budou muset zákazníci zvyknout.
„Důvodem zavedení této povinnosti do evropské legislativy a její následná implementace do té české byl nejen v podobě optimálnější recyklace, ale zejména snížení jejich množství v tzv. litteringu, a to zejména v přímořských státech, kde se víčka nalézaly volně pohozené nejčastěji,“ uvedla na dotaz CNN Prima NEWS předsedkyně sněmovního výboru pro životní prostředí Jana Krutáková (STAN).
Odpadové hospodářství je dle ní velmi složitou oblastí se spoustou různých souvislostí a mnohdy i jen „drobná jehla“ může přispět k řešení problému. „Zda tomu bude tak i v tomto případě, bych nicméně ještě nerada spekulovala,“ dodala poslankyně Krutáková.
Sběratelé víček by kvůli novince smutnit neměli. Jak uvádí web Samo sebou, sběr uzávěrů nemá s ekologickým chováním údajně nic společného, nejlepší je prý víčko hodit s lahví do kontejneru na plasty. „Jedno víčko váží zhruba 2 gramy. Abychom nasbírali celý jeden kilogram, budeme potřebovat kolem 500 víček, což jsou víčka z 500 láhví. Za těchto 500 víček z PET láhví obdržíme v průměru dle sběrny od 6 do 9 korun, pokud víčka dodáme přímo zpracovateli, může to být dvojnásobek. Pro účel finanční pomoci to ale není až tak úplně výhodné, že?“ Experti webu tak dodávají, že pokud chceme někomu finančně pomoci, efektivnější je poslat finanční příspěvek přímo.