On-line výuka ve školách
Děti se bezmála za měsíc mají vrátit do školních lavic. Jak ale bude vypadat školní rok, když odborníci varují před druhou vlnou epidemie koronaviru? Jsou školy na náhlé změny ve vyučování připraveny? A je forma distanční výuky dostatečně efektivní? V pořadu 360° Pavlíny Wolfové o tom hovořil prezident Asociace ředitelů základních škol Michal Černý.
V období mezi březnem a červnem si školy poprvé kvůli opatřením proti koronaviru v praxi vyzkoušely fungování takzvané distanční výuky. Ne všechny děti se ale mohly on-line vyučování zúčastnit. A podobně to může dopadnout i při případném návratu tohoto omezení ve výuce.
Povinné vzdělávání i na dálku. Zavádí ho novela školského zákona
Novela školského zákona, kterou v pondělí projedná vláda, zavádí pro děti povinnost účastnit se distanční výuky jako součásti povinné školní docházky. Dosud ji česká legislativa nijak neupravovala. Formu výuky na dálku návrh nestanoví, škola ji má přizpůsobit podmínkám žáka. Změna zákona je reakcí na epidemii COVID-19, kvůli které byly školy uzavřené od poloviny března a některé až do června.
Některým rodinám chybí peníze na pořízení technologií, které distanční forma vyžaduje. V první vlně epidemie se kvůli tomu on-line výuky nezúčastnilo zhruba deset tisíc českých dětí. Nyní, pokud přijde druhá vlna, by navíc on-line výuka podle ministra školství Roberta Plagy (za ANO) měla být pro děti povinná.
Dvacet tisíc na učitele
Podle dosavadních plánů ministerstva by se měl problém s nedostatkem prostředků vyřešit finanční podporou základním školám, kterou chce zaslat na laptopy a licence pro vzdělání na dálku. Mělo by se jednat o 20 tisíc korun na jednoho učitele. Ty by měly pokrýt nákup potřebných technologií, které potom mohou školy žákům zapůjčit. Vláda o tom bude jednat v pondělí. Školy by měly peníze obdržet a laptopy nakoupit nejpozději do konce prosince. Ministerstvo tento plán vyjde na 1,28 miliardy korun.
Prezident Asociace ředitelů základních škol Michal Černý je rád, že školy peníze dostanou, protože jim to umožní vybavit učitele. „Patříme mezi šťastné školy, kterým bude tato částka stačit. Myslím ale, že problém budou mít školy v regionech se sociálně slabším obyvatelstvem a ty, které jsou pořád nedostatečně vybavené, třeba menší školy na vesnicích,“ obává se Černý.
Manuál s informacemi o letošním školním roce přijde dva týdny před jeho začátkem
Černý ale vnímá on-line výuku až jako krajní, nouzové řešení. „Online výuka má velké rezervy. Neumožňuje bezprostřední komunikaci. Nemůže plně nahradit prezenční vyučování,“ upozorňuje Černý. Podobně situaci vnímá i epidemiolog Roman Prymula, který v pořadu 360° zdůraznil, že se zasazuje o to, aby byl dětem umožněn návrat do škol v plném rozsahu.
Největší přímou podporou státu po koronaviru zůstává kompenzační bonus
Největší objem přímé státní pomoci na podporu lidí a firem v koronavirové krizi se týká kompenzačního bonusu pro OSVČ a společníky malých s. r. o. Z veřejných rozpočtů na tento bonus zamířilo k červenci 2020 21,6 miliard korun.
Školy i rodiče by ale měli počítat s tím, že letošní školní rok budou provázet zvýšená hygienická opatření a podle vývoje epidemiologické situace se může v podstatě ze dne na den změnit. „Opatření nebudou dramatická. Považuji za prioritu, aby se v rodinách ošetřil kontakt s prarodiči, protože to je skupina, kterou musíme chránit,“ sdělil Prymula.
Černý zase apeluje, aby školy byly včas informovány. Například Masarykova škola v Klánovicích, kde je Černý ředitelem, zatím jasně nalinkované plány na nastávající školní rok nemá. „Máme určité plány v hlavě. V pondělí bychom měli obdržet manuál, ze kterého se dozvíme, jak bude probíhat výuka od prvního září,“ říká Černý. Podle něj by ale školy potřebovaly urgentně znát praktické fungování začátku školního roku. „Jestli opravdu nastoupí všechny děti, jestli se budou moct stěhovat ze třídy do třídy, jak to bude s družinou, nebo jestli budeme moct vyjet na školy v přírodě,“ vyjmenovává Černý.