Interview PLUS, Miroslav Havránek - 16.12. v 14:40
Hlavními kritérii při výběru zboží a služeb, které poptáváme, jsou pochopitelně kvalita a cena. V posledních letech k nim ovšem přibyly ještě udržitelnost a také ohled na životní prostředí, které se v průběhu let stávají oblastmi, na které se klient zaměřuje. Českým zákazníkům v lepší orientaci na trhu pomáhají ekoznačky zařazené v Národním programu Česká kvalita. Nově také ambasador Ekolífek, který je hlavní figurkou v informační kampani, kterou spustila Česká informační agentura životního prostředí (CENIA) a Ministerstvo životního prostředí.
Cílem kampaně je nejen zvýšit povědomí lidí o tom, jak ekologicky a kvalitně nakupovat. Ale také získat nové držitele mezi výrobci a prodejci.
Mezi ekoznačky, které CENIA spravuje a jejichž hlavním garantem je Ministerstvo životního prostředí, patří značky Ekologicky šetrný výrobek a Ekologicky šetrná služba, které jsou zařazeny v Národním programu Česká kvalita, které spravuje Ministerstvo průmyslu a obchodu. Dále také celoevropská ekoznačka EU Ecolabel. Kritéria poslední zmíněné značky určuje Evropská komise a její certifikát je platný na celém území Evropské unie.
Česká kvalita - ekologicky šetrný výrobek Zdroj: mpo.cz
Díky informační kampani by nejen čeští zákazníci měli být schopni bez problémů rozeznat výrobky, které jsou kvalitní a navíc i šetrné k přírodě, což se ale zatím příliš nedaří.
„Jedná se o výrobky, které během celého svého životního cyklu nepoškozují životní prostředí. Třeba Ekoznačka EU slaví letos 30 let existence, ale povědomí o její existenci je v České republice velmi nízké, slyšelo o ní jen 16 % Čechů. Přitom se jedná o označení výrobků, jejichž kvalitu a ekologickou šetrnost garantuje přímo Evropská komise,“ vysvětluje ministr životního prostředí Marian Jurečka (KDU-ČSL).
Zásadní roli hraje důvěra
Je podstatné, aby zákazníci ekoznačkám důvěřovali a nepovažovali je za pouhý marketingový tah. Právě dostatek informací jim v tom pomůže a zlepší tak jejich orientaci na trhu i v množství nabízeného zboží. „Bez jasného označení skutečně šetrných produktů se zákazníci těžko orientují v nabídce. Zároveň chceme také rozptýlit pochybnosti lidí o kvalitě výrobků šetrných k životnímu prostředí,“ doplňuje ministr Jurečka. S kampaní se nyní spotřebitelé i producenti budou setkávat ve veřejném i online prostoru.
Mimochodem, že ochrana životního prostředí a přírody jako takové, je pro Čechy důležité téma, dokazuje studie zveřejněná v roce 2018. Déle než deset let vědci z Masarykovy univerzity v Brně zjišťovali míru zájmu Čechů o ekologický přístup a zjištěné hodnoty mezi sebou porovnávali. Z dat, která z výzkumu vyplynula, je jasné, že drtivá většina Čechů nakupování ekologicky šetrných výrobků podporuje. Z oslovených respondentů jejich nakupování pozitivně ohodnotilo 96 %. Problém ovšem vidí v již zmíněné důvěryhodnosti.
„Podle významné části veřejnosti však ekologicky šetrné produkty nejsou snadno k dostání (50 %) a jsou špatně rozeznatelné od jiných výrobků (56 %). Mezi obyvateli České republiky převládá názor, že značení výrobků v současné době neposkytuje dostatečné informace o jejich environmentálních dopadech (51 %) a významná část nedůvěřuje ani zprávám podniků o tom, jak přispívají k ochraně životního prostředí (62 %). Přestože většina Čechů považuje dopad výrobků na životní prostředí za důležitou skutečnost pro rozhodování o jejich koupi (75 %), jen málokdo nakupuje výrobky označené jako šetrné k životnímu prostředí alespoň často (29 %),“ uvádí se mimo jiné v reprezentativní studii veřejného mínění Vztah české veřejnosti k přírodě a životnímu prostředí.
A rostoucí význam ochrany životního prostředí pak dokládá také Průzkum mezi mileniály a zástupci generace Z společnosti Deloitte provedený v loňském roce:
„Mladé generace vyžadují od zaměstnavatelů udržitelný přístup a zodpovědnost vůči životnímu prostředí. Pouhých 15 % zástupců generace Z a 14 % mileniálů je toho názoru, že firma, ve které pracují, podniká dostatečné kroky v boji proti klimatické změně. Samy mladé generace se v tomto směru angažují – 90 % dotázaných se (alespoň částečně) chová udržitelně a snižuje svůj negativní dopad na životní prostředí.“
Seznamte se s Ekolífkem
Hlavní postavou kampaně, která je co do podpory a propagace ekoznaček v Česku zatím největší, je Ekolífek. Na scéně se objevil v době uplynulých svátků. A má pomoci zjednodušit výběr a rozšířit spektrum ekovýrobků a ekoslužeb.
Fiktivní postavu tvůrci označují trochu jako elfa, trochu skřítka a také enta a především milovníka životního prostředí. Provází celým procesem certifikace.
Ekolífek, průvodce mezi ekoznačkami Zdroj: CENIA
Více ekoproduktů na pultech českých obchodů
Produktů, které se tváří jako ekologicky šetrné, v obchodech lze najít mnoho. Těch, jež jsou přátelské k životnímu prostředí při výrobě i samotném použití, je ovšem podstatně méně. Kampaň by měla zákazníkům pomoci ty skutečně ekologické výrobky a služby rozeznat na první pohled.
„V prvé řadě upozorňujeme, že ekologický původ výrobku není na úkor kvality a účinnosti, jejichž prokázání je také součástí kritérií certifikačního procesu. Zároveň zdůrazňujeme, že námi udělované ekoznačky mohou získat jen výrobky a služby, které jsou opravdu ekologické během celého životního cyklu od výroby, přes užití až po recyklaci. Námi certifikované produkty si na ekologii nehrají, ale jsou skutečně eko,“ dodal ředitel České informační agentury životního prostředí Miroslav Havránek s tím, že tato sdělení jsou určena především pro koncového spotřebitele.
Kampaň míří i na producenty
Nejen koncové zákazníky, ale také na výrobce a prodejce informační kampaň míří. „Základním pilířem je skutečnost, že ekoznačky, které uděluje CENIA, jsou zaštítěny Ministerstvem životního prostředí a v případě Ekoznačky EU také Evropskou komisí. Jejich získáním se okamžitě stanete členem prémiového klubu předních světových výrobců a poskytovatelů služeb, kterým záleží na životním prostředí. Z toho plyne konkurenční výhoda, protože, jak bylo již uvedeno, zákazníci tyto produkty vyhledávají stále víc. Důležitější je tato certifikace také v případě veřejných, tzv. zelených zakázek, kde veřejné instituce budou muset ekologickou šetrnost výrobků stále častěji zohledňovat ve výběrových řízeních,“ upřesnil výhody Miroslav Havránek.
Kdo tedy patří mezi podporovatele ekologicky šetrného přístupu k životu a dočetl článek až sem, bude při příštích nákupech dobře vědět, jak a čím se při výběru skutečně ekologických výrobků a služeb řídit.