Jak se malují letadla: Čím více vrstev nátěru, tím vyšší spotřeba paliva

Při této malbě Boeingu společnosti Alaska airlines bylo použito 44 základních barev, 40 variant stínování a práce zabrala 2 800 hodin.

Jak se maloval letoun společnosti Alaska Airlines

Čím složitěji malovaný vnějšek letadla, tím vyšší spotřeba paliva a kratší životnost stoje. Zato zajímavě vybarvený letoun rozhodně nepřehlédnete a letecká společnost se vám tak vryje na dlouhý čas do paměti. Pestrých barev využívají hlavně nízkonákladové společnosti. Celý proces má ale časově i finančně náročné postupy.

Před mnoha lety dominovaly na letadlech většiny aerolinek národní vlajky jako symbol hrdosti a z těchto dob pochází i výraz „vlajkový dopravce“. V dnešní době je už vše jinak a pro jednotlivé letecké společnosti není lepšího billboardu než trup jejich vlastních letadel.

Vznikl tak dynamický a konkurenceschopný sektor soukromých leteckých společností, které zaplavila vlna kreativity. Nízkonákladoví dopravci po celém světě se snaží zaujmout poutavými a jasnými barvami. Příkladem je třeba britský nízkonákladový letecký dopravce EasyJet, kterého si automaticky spojíte s oranžovou barvou, nebo maďarský růžovo-fialový Wizz Air.

Jak se letadla malují?

Každé letadlo, které vyjede z montážní linky, se natírá jednou barvou. Zelená se dává na kovová letadla a béžová na ta, která jsou vyrobena z kompozitů. Díky tomuto vícevrstvému materiálu pak není potřeba přidávat inhibitor koroze.

Další dobarvování už zajišťují externí tvůrčí agentury, které s leteckými společnostmi úzce spolupracují. V počítači se nejprve vytvoří 3D model letadla a podle tohoto „virtuální dvojčete“ se vyrábí šablony. Ty se pak rozloží na požadovaná místa na reálné letadlo a přestříkají se barvami. Pak je stoj připravený na přesun do lakovny.

Celý proces ale začíná tím, že se aplikuje ekologicky šetrný základ bez chromu, který napomáhá přilnutí následných barev. Pak se dává vrstva, která bude na pozadí, a poté už se maluje podle šablon. Finální lak pak slouží jako ochrana proti erozím, silným proudům vzduchu, všem druhům tekutin a proti UV záření.

Čím víc vrstev barvy, tím větší spotřeba paliva

Na tloušťce jednotlivých vrstev barvy velmi záleží, protože každá vrstva přidává na váze letadla. A větší hmotnost znamená vyšší spotřebu paliva. To následně ovlivňuje i životnost letadla. To vše má významné ekologické a ekonomické důsledky.

Komerční letadla se ale musí přebarvit několikrát za život. Dobře udržovaná barva na letadlech totiž může zabránit potenciálním problémům s korozí. Velké společnosti se stovkami letadel pak přebarvují svá letadla pravidelně, obvykle jednou za šest let.

Takové malování jednoho letadla zabere obvykle jeden až dva týdny. Výrazně se ale liší cena, která se odvíjí od velikosti letadla a složitosti návrhu. Malování běžných osobních letadel vyjde v rozmezí od 150 tisíc až do 300 tisíc dolarů (přes tři až šest a půl milionu korun). Cena za natření malého letadla pak může vyjít okolo 50 tisíc dolarů (více než milion korun).

Další a hlavně levnější technikou, která se pro zdobení letadel se složitějším designem využívá, jsou speciální nálepky, které jsou vyráběny podle zadaných kritérií. Tyto nálepky se ale používají zřídka. Ani společnost IAC, která je největší firmou zaměřující se na zdobení letadel, není zrovna fanouškem těchto nálepek a radši se drží klasické malby sprejem.

Například na letoun Boeing 737-800 využila společnost Alaska Airlines malbu pomocí 3D návrhu. Se složitostí designu aerolinka nešetřila a celé letadlo pokryla postavičkami z animované pohádky Toy Story. Při této malbě bylo použito 44 základních barev, 40 variant stínování a práce zabrala 2 800 hodin.

Tagy: