Jak se maloval letoun společnosti Alaska Airlines
Čím složitěji malovaný vnějšek letadla, tím vyšší spotřeba paliva a kratší životnost stoje. Zato zajímavě vybarvený letoun rozhodně nepřehlédnete a letecká společnost se vám tak vryje na dlouhý čas do paměti. Pestrých barev využívají hlavně nízkonákladové společnosti. Celý proces má ale časově i finančně náročné postupy.
Před mnoha lety dominovaly na letadlech většiny aerolinek národní vlajky jako symbol hrdosti a z těchto dob pochází i výraz „vlajkový dopravce“. V dnešní době je už vše jinak a pro jednotlivé letecké společnosti není lepšího billboardu než trup jejich vlastních letadel.
Konec Airbusu A380. Vyřazená monstra nejspíš skončí ve šrotu, na nákladní letadlo se nehodí
Airbus, výrobce letadel se sídlem ve Francii, v pondělí oznámil omezení výroby a propouštění zaměstnanců. V posledních letech klesal zájem především o letouny A380, největší dopravní letadla na světě. Aby odstavená „monstra“, do kterých se vměstná až 800 pasažérů, neskončila ve šrotu, Lufthansa přišla s řešením přestavby z osobních na nákladní. Český letecký publicista Ladislav Keller však tvrdí, že A380 nejsou k přestavbě určené a bylo by to velmi nákladné.
Vznikl tak dynamický a konkurenceschopný sektor soukromých leteckých společností, které zaplavila vlna kreativity. Nízkonákladoví dopravci po celém světě se snaží zaujmout poutavými a jasnými barvami. Příkladem je třeba britský nízkonákladový letecký dopravce EasyJet, kterého si automaticky spojíte s oranžovou barvou, nebo maďarský růžovo-fialový Wizz Air.
Jak se letadla malují?
Každé letadlo, které vyjede z montážní linky, se natírá jednou barvou. Zelená se dává na kovová letadla a béžová na ta, která jsou vyrobena z kompozitů. Díky tomuto vícevrstvému materiálu pak není potřeba přidávat inhibitor koroze.
Další dobarvování už zajišťují externí tvůrčí agentury, které s leteckými společnostmi úzce spolupracují. V počítači se nejprve vytvoří 3D model letadla a podle tohoto „virtuální dvojčete“ se vyrábí šablony. Ty se pak rozloží na požadovaná místa na reálné letadlo a přestříkají se barvami. Pak je stoj připravený na přesun do lakovny.
Celý proces ale začíná tím, že se aplikuje ekologicky šetrný základ bez chromu, který napomáhá přilnutí následných barev. Pak se dává vrstva, která bude na pozadí, a poté už se maluje podle šablon. Finální lak pak slouží jako ochrana proti erozím, silným proudům vzduchu, všem druhům tekutin a proti UV záření.
Malování jednoho letadla zabere obvykle jeden až dva týdny. Zdroj: Airbus
Výrazně se ale liší cena, která se odvíjí od velikosti letadla a složitosti návrhu. Zdroj: Airbus
Na zakázku vytvořila továrna Airbusu japonské letecké společnosti All Nippon Airways výzdobu želvičkami. Zdroj: Airbus
Při této malbě Boeingu společnosti Alaska airlines bylo použito 44 základních barev, 40 variant stínování a práce zabrala 2 800 hodin. Zdroj: Alaska Airlines
Boeing 737-800 s novou fasádou s motivy animované pohádky Toy Story vyletěl poprvé 10. října 2019. Zdroj: Alaska Airlines
Piloti se chystají vynést do vzduchu pohádkový letoun. Zdroj: Alaska Airlines
Alaska Airlines s Walt Disney spolupracuje velmi často. Zdroj: Alaska Airlines
Posádka barevných letadel společnosti Alaska Airlines Zdroj: Alaska Airlines
Společnosti Alaska Airlines neutekly ani marvelovské motivy. Zdroj: Alaska Airlines
Hráč amerického fotbalu Russell Wilson jako Buzz Rakeťák před letadlem společnosti Alaska Airlines Zdroj: Alaska Airlines
Alaska Airlines má pestrá letadla. Třeba s postavičkami z animovaného filmu Úžasňákovi Zdroj: Alaska Airlines
I když má Alaska Airlines sídlo ve Washingtonu, pořád má v názvu americký stát Aljaška. Nesměl tedy chybět letoun s obří malbou lososa. Zdroj: Alaska Airlines
Pozadu není ani kanadská nízkonákladová letecká společnost WestJet. Ta si také oblíbila motivy od Walta Disneyho, do kterého stylizovala také interiér. Zdroj: WestJet
Kanadský WestJet s Mickey Mousem Zdroj: WestJet
Tchajwanská soukromá letecká společnost EVA Air vytvořila letoun ve stylu Hello Kitty, kreslenou kočkou, která byla vytvořena japonskou designérkou Juko Šimizu. Zdroj: EVA Air
Speciální letoun tchajwanské společnosti EVA Air Zdroj: EVA Air
Nízkonákladoví dopravci po celém světě se snaží zaujmout poutavými a jasnými barvami. Příkladem je evropská nízkonákladová letecká společnost z Maďarska. Zdroj: Wizz Air
Také britského nízkonákladového leteckého dopravce EasyJet si automaticky spojíme s oranžovou barvou. Zdroj: EasyJet
Na zakázku vytvořila továrna Airbusu japonské letecké společnosti All Nippon Airways výzdobu želvičkami. Zdroj: Airbus
Při této malbě Boeingu společnosti Alaska airlines bylo použito 44 základních barev, 40 variant stínování a práce zabrala 2 800 hodin. Zdroj: Alaska Airlines
Boeing 737-800 s novou fasádou s motivy animované pohádky Toy Story vyletěl poprvé 10. října 2019. Zdroj: Alaska Airlines
Hráč amerického fotbalu Russell Wilson jako Buzz Rakeťák před letadlem společnosti Alaska Airlines Zdroj: Alaska Airlines
Alaska Airlines má pestrá letadla. Třeba s postavičkami z animovaného filmu Úžasňákovi Zdroj: Alaska Airlines
I když má Alaska Airlines sídlo ve Washingtonu, pořád má v názvu americký stát Aljaška. Nesměl tedy chybět letoun s obří malbou lososa. Zdroj: Alaska Airlines
Pozadu není ani kanadská nízkonákladová letecká společnost WestJet. Ta si také oblíbila motivy od Walta Disneyho, do kterého stylizovala také interiér. Zdroj: WestJet
Tchajwanská soukromá letecká společnost EVA Air vytvořila letoun ve stylu Hello Kitty, kreslenou kočkou, která byla vytvořena japonskou designérkou Juko Šimizu. Zdroj: EVA Air
Čím víc vrstev barvy, tím větší spotřeba paliva
Na tloušťce jednotlivých vrstev barvy velmi záleží, protože každá vrstva přidává na váze letadla. A větší hmotnost znamená vyšší spotřebu paliva. To následně ovlivňuje i životnost letadla. To vše má významné ekologické a ekonomické důsledky.
Komerční letadla se ale musí přebarvit několikrát za život. Dobře udržovaná barva na letadlech totiž může zabránit potenciálním problémům s korozí. Velké společnosti se stovkami letadel pak přebarvují svá letadla pravidelně, obvykle jednou za šest let.
Boeing ukončí výrobu ikonického obřího letounu 747. Létá už přes půl století
Americký výrobce letadel Boeing ve středu potvrdil, že do dvou let ukončí výrobu svého obřího letounu 747. Ikonický letoun „s hrbem“ v přední části trupu býval svého času největším letadlem pro přepravu osob na světě a svůj úplně první let uskutečnil v roce 1969. Komerční lety zahájil o rok později.
Takové malování jednoho letadla zabere obvykle jeden až dva týdny. Výrazně se ale liší cena, která se odvíjí od velikosti letadla a složitosti návrhu. Malování běžných osobních letadel vyjde v rozmezí od 150 tisíc až do 300 tisíc dolarů (přes tři až šest a půl milionu korun). Cena za natření malého letadla pak může vyjít okolo 50 tisíc dolarů (více než milion korun).
Další a hlavně levnější technikou, která se pro zdobení letadel se složitějším designem využívá, jsou speciální nálepky, které jsou vyráběny podle zadaných kritérií. Tyto nálepky se ale používají zřídka. Ani společnost IAC, která je největší firmou zaměřující se na zdobení letadel, není zrovna fanouškem těchto nálepek a radši se drží klasické malby sprejem.
Například na letoun Boeing 737-800 využila společnost Alaska Airlines malbu pomocí 3D návrhu. Se složitostí designu aerolinka nešetřila a celé letadlo pokryla postavičkami z animované pohádky Toy Story. Při této malbě bylo použito 44 základních barev, 40 variant stínování a práce zabrala 2 800 hodin.