Jak šetří v evropských státech?
Šetříme na všech frontách. To je heslo dnešní Francie. Kohoutky radiátorů a termostaty se nastavují na úsporné režimy. Pro dlouhodobý pobyt ve školách či kancelářích je to doporučených 19 stupňů, a tak některé radnice nakupují pro školáky teplé oblečení. V Belgii zase restauratéři zkoušejí, jak ušetřit v kuchyni.
Périers je malé městečko v Normandii ležící dvacet kilometrů od Atlantiku. Už teď začátkem října tu vládne poměrně chladné počasí. Kvůli úsporám ho pociťují i děti ve školách. „Moje dcera už mi říkala, že jí je ve škole docela zima,“ popsala jedna z matek. „Do školy už dávám dětem v podstatě zimní oblečení,“ doplnila další.
Stejně jako v celé Francii tu platí úsporná opatření. A tak se zdejší radnice rozhodla pro hromadný nákup teplých mikin, kterými vybaví všechny děti v mateřských školách a na prvním stupni škol základních. „Je potřeba, aby děti měly na učení co nejlepší podmínky. Chceme zabezpečit všem dětem, že nebudou ve škole mrznout,“ vyjádřil se starosta městečka Gabriel Daube.
Mikiny pro zhruba 350 dětí vyjdou město na 5 000 eur. I tak se to prý vyplatí, protože úspora na energiích bude přes 20 tisíc. Děti teplé oblečení vyfasují v listopadu. „Je to dobře, protože i děti z chudších rodin budou mít teplé oblečení,“ poznamenala místní žena.
Ostatně sami francouzští politici se předhánějí, kdo půjde víc příkladem. Třeba premiérku Borneovou lze na vládě potkat zásadně v teplém svetru či v bundě.
Brusel ve tmě
V srdci Evropské unie se zase tento víkend 12 restaurací spojilo v projektu Brusel ve tmě, kdy experimentují, jak přežít v nových podmínkách. Znamená to večeři v chladu, za svitu svíček a s převážně studenými jídly.
„V podstatě jde o návrat do doby kamenné. Vytáhli jsme náš japonský grill na dřevěné uhlí a připravujeme na něm celou řadu jídel, u kterých stačí jen pár vteřin na ohni,“ popsal majitel jedné z restaurací Francesco Cury.
Podávaly se ale hlavně saláty, syrové ryby, sýry a plátky masa rychle opečené na dřevěném uhlí. A k tomu studené pivo nebo víno. Šlo spíš o recesi. Ostatně jeden z podniků se jmenuje Surrealistická pivnice. A zákazníci v teplých svetrech přišli. Jestli by ale takové prostředí a menu uvítali dlouhodobě, si jistí nejsou.