Jak během veder cestovat v autě?
Kolony, nervózní řidiči, časový tlak a hlavně vedro – pro řidiče vražedná kombinace. Neprospívají jim ani tropické noci s teplotami nad 20 °C, po kterých ostražitost rapidně klesá nejen za volantem, ale i u chodců. Jak být za volantem stále ve střehu? Třeba i díky vychytávkám, které vaše auto má a o kterých možná ani nevíte.
Cestování v horku si můžeme zpříjemnit už před samotnou cestou, a to funkcí, kterou má v současnosti velká část aut. Když totiž podržíte odemykací tlačítko na klíči pro dálkové ovládání, stáhnou se vám všechna okna.
ČTĚTE TAKÉ: Tepelná kupole svírá Evropu. Jak meteorologický jev funguje a jak ovlivňuje počasí v Česku?
Takové vyvětrání by mělo předcházet zapnutí klimatizace. „Potom zavřete, necháte klimatizaci běžet s tím, že zapnete vnitřní cirkulaci. Ochlazení v kabině by mělo být výrazně rychlejší. Pak teprve musíte přepnout na vnější okruh,“ prozradil dopravní expert Roman Budský pro CNN Prima NEWS.
Pokud kvůli klimatizaci nechceme skončit s bolavým krkem a rýmou, neměli bychom mít výdechy namířené přímo na tělo a hlavu. Jakmile se začneme přibližovat cíli, je dobré začít teplotu postupně zvyšovat, radí Budský. „Aby pro nás nebyl teplotní šok, až vystoupíme,“ vysvětlil.
S klimatizací pomůže i přihrádka u spolujezdce, která nám ochladí tekutiny a nebo pytlík se svačinou. „Druhá varianta samozřejmě je, že si schránku otevřete a budete mít další přísun studeného vzduchu,“ zmínil dopravní expert Igor Sirota pro CNN Prima NEWS.
Vedro působí jako pivo
Klimatizace však nemusí vyhovovat každému. Horko v kabině si pak ale vybere svou daň. Když teploměr ukazuje 25 °C, řidič se cítí, jakoby vypil malé pivo. Jakmile se vyšplhá ještě o deset stupňů výš, působí to na šoféra jako velké pivo. „Máte pomalejší reakce a jste samozřejmě nevrlejší,“ popsal Sirota.
A při delších cestách i unavenější. Mikrospánek na sebe nemusí nechat dlouho čekat a cesta na dovolenou může dopadnout i tragicky. „Úplně nejhorší je jet v autě, které spí,“ konstatoval Zdeněk Lokaj z Fakulty dopravní ČVUT. Jakmile se řidič přestane soustředit na značky, je to špatně. „Pomaleji mrkáte, na tom jsou postaveny i systémy, které detekují mikrospánek,“ upřesnil Lokaj.
Při delších cestách je proto ideální dělat každé dvě až tři hodiny minimálně dvacetiminutovou přestávku, třeba i s krátkým zdřímnutím. To by však nemělo přesáhnout 25 minut. Na dlouhou cestu k moři je pak ideální vyrazit buď co nejdříve v noci nebo okolo sedmé hodiny večer.
MOHLI JSTE PŘEHLÉDNOUT: Horko zabíjí, i běžné činnosti mění v riskantní záležitost. Experti popsali smrtící mechanismus