O pomoci společnosti Smartwings se musí rozhodnout do konce června, řekl ministr průmyslu, obchodu a dopravy Karel Havlíček (za ANO). Jednou z možností je, aby do aerolinek majetkově vstoupil stát. Nákup Smartwings není na stole, oponuje ministr vnitra Jan Hamáček (ČSSD), na jehož straně je také opozice. Jak situaci v odvětví letecké dopravy řeší v zahraničí?
Pomoc státu je až poslední možností poté, co všechny pokusy o záchranu jakékoli firmy vyčerpá její majitel, respektive její majitelé. Myslí si to mimo jiné hlavní ekonomka Raiffeisenbank Helena Horská. „Nemůže to být tak, že když se nějaký podnik dostane do problémů, zavolá státu a čeká, že mu pomůže. Jako první se naopak musí starat majitel, což jsou v případě společnosti Smartwings její akcionáři,“ řekla Horská CNN Prima NEWS.
Ti mohou podnik posílit nalitím dodatečného kapitálu, a to buď z vlastních, nebo z cizích zdrojů. Podíváme-li se na majetkovou strukturu Smartwings, znamenalo by to, že by peníze musely přijít ze strany čínské společnosti CITIC, která skrze firmu Rainbow Wisdom Investments vlastní necelou polovinu akcií aerolinek, nebo od zbylých majitelů, jimiž jsou miliardáři Jiří Šimáně a Jaromír Šmejkal (oba spoluvlastní také společnost Unimex Group), nebo od generálního ředitele Smartwings Romana Vika. Také on má v leteckém přepravci menší – jedenáctiprocentní – podíl.
Ekonomka Horská: Smartwings nejsou systémově významné, ekonomika se vrátí o 6 let zpět
Zachraňovat aerolinky Smartwings, či nikoli? Jak hluboký ekonomický pokles nás letos čeká? Proč vázne státní pomoc podnikatelům? To byla tři hlavní témata diskusního pořadu K věci, kam si Marie Bastlová pozvala hlavní ekonomku Raiffeisenbank Helenu Horskou.
Je pochopitelné, že se majitelům příliš nechce do firmy, jejíž budoucnost je nejistá, sypat další peníze. Ani to ale není důvod, aby jejich první žádost o finanční injekci směřovala na stát. „Trh nabízí celou řadu nástrojů, které lze využít. Jde například o vydání nových akcií nebo dluhopisů, jimiž lze dodatečný kapitál získat. Také je možné stávající dluh přeměnit na akcie a věřiteli je nabídnout jako formu umoření závazku,“ vysvětlila Helena Horská.
Norwegian Air mění věřitele na vlastníky
Touto cestou se vydaly severské aerolinky Norwegian Air, které v pondělí oznámily, že dokončují přeměnu již vydaných dluhopisů na akcie. Z dosavadních věřitelů letecké společnosti by se tak stali její spoluvlastníci. Má to ale jeden háček. Vzhledem k tomu, že obor letectví se nachází v historicky největší krizi a Norwegian Air nejsou zrovna ve skvělé kondici, aerolinky jsou nuceny hodnotu těchto nově vytvořených akcií snížit. Pro stávající podílníky společnosti to znamená, že se zároveň navýší počet akcií, aby absolutní hodnota jejich podílu neklesla. Agentura Reuters uvedla, že počet akcií Norwegian Air oproti současným zhruba 163 milionům vzroste asi na 3,5 miliardy.
Dlužno dodat, že management společnosti příslušné kroky podnikl proto, aby si připravil půdu pro pomoc státu. Norská vláda tím pádem bude ochotna aeroliniím poskytnout záruky za 2,7 miliardy norských korun (bezmála 7 miliard českých korun). Ty by měly letecké společnosti pomoci překlenout následujících dvanáct měsíců, kdy Norwegian Air počítají s provozem pouze sedmi letadel. Do konce roku 2022 by se pak jejich počet měl zvýšit na 110 až 120, ale i tak se již zřejmě nevrátí na 150 letounů, kterými aerolinie obsluhovaly cestující před nástupem koronavirové krize. Pokud ale poptávka po letecké přepravě poroste rychleji, než se dnes zdá, mohl by návrat k normálu proběhnout rychleji, dodali zástupci Norwegian Air.
Podle Heleny Horské jde o příklad modelu, kdy majitel společnosti nestojí jen s nataženou rukou a čeká na státní podporu. Agentura Reuters navíc uvedla, že Norwegian Air jsou pro Norsko vzhledem k jeho geografii cennou leteckou společností. „V případě Smartwings toto neplatí. Nejsou ani významným zaměstnavatelem, ani nelze očekávat, že by jejich krach způsobil citelné ekonomické ztráty,“ řekla Horská.
Záchranu Lufthansy žádá i rakouská vláda
Na druhé straně je celkem obvyklé, že vlády ekonomicky vyspělé části světa domácím leteckým společnostem pomáhají. A to včetně těch, které se zaměřují primárně na charterové lety v době letních dovolených. Hlavní ekonom společnosti Czech Fund Lukáš Kovanda zmiňuje vládu australského státu Queensland, který v současnosti podniká kroky k záchraně kolabující letecké společnosti Virgin Australia. „Zvažuje nouzový kapitálový vstup, záchranný úvěr, garanci, či jinou formu finanční pomoci,“ řekl CNN Prima NEWS. Podobně zvažuje pomoc vlajkovému dopravci Icelandair islandská vláda.
V problémech se ocitla jedna z největších leteckých společností světa, německá Lufthansa. Spolková vláda zvažuje možnost získání čtvrtinového podílu na jejích akciích. Tuto variantu obhajuje spolkový ministr financí Olaf Scholz. Záchrana Lufthansy má navíc nadnárodní rozměr. O to, aby aerolinie nešly ke dnu, žádá také rakouská vláda pod vedením kancléře Sebastiana Kurze. Součástí německé skupiny je totiž také rakouská letecká společnost Austrian Airlines. Kurzova vláda její záchranu podmiňuje tím, že německý stát kapitálově vstoupí do Lufthansy.
Švýcarský parlament už začátkem května schválil vládní finanční injekci v objemu necelých dvou miliard švýcarských franků (skoro 50 miliard korun) leteckému sektoru jako celku. „Z tohoto balíku půjdou dvě třetiny ve formě záruk dopravcům Swiss a Edelweis, které jsou rovněž součástí skupiny Lufthansa,“ dodal Kovanda.
Kuriozitou jsou německé aerolinie Condor, které jsou reliktem zkrachovalé cestovní kanceláře Thomas Cook a v současné době jsou prakticky bez majitele. I těm německá vláda poskytla záchrannou půjčku v objemu přes půl miliard eur (více než 15 miliard korun). Záchrannou finanční injekci si s vládami vyjednala také francouzsko-nizozemská společnost Air France-KLM. „Zde půjde asi o deset miliard eur v podobě půjček a garancí,“ uzavřel Kovanda. Vláda nenechává letecké společnosti ladem ani v USA. Tam je situace specifická ještě tím, že jim nově pomáhá i Federální rezervní systém (americká centrální banka) odkupem podnikových dluhopisů.
Jakou variantu nakonec zvolí česká vláda pro záchranu Smartwings (rozhodne-li se jim pomoci), bude známo v nejbližších dnech až týdnech. Určitý zvrat ale přineslo pondělní vyjádření ze strany Smartwings, podle něhož společnost nikdy o majetkový vstup státu neměla a ani nemá. „Smartwings žádá stát v situaci, do které se v souvislosti s pandemií COVID-19 nedostala vlastní vinou, pouze o úvěr nebo garanci za úvěr u komerční banky,“ sdělila redakci CNN Prima NEWS mluvčí aerolinek Vladimíra Dufková.