Byl to fenomenální jezdec, který to ale se svou soutěživostí a nekompromisností nezřídka přeháněl. Netflix ve středu pustil do světa dokument o sedminásobném mistrovi světa ve formuli 1 Michaelu Schumacherovi. Snímek se z velké části zaměřuje na to, jak se Němec dokázal vydrápat na úplný vrchol, ačkoliv neměl nejlepší finanční zázemí. Etapě po vážné nehodě na lyžích se věnuje minimálně. Slzy příbuzných ale prozrazují, že k normálnímu životu má nyní „Schumi“ daleko.
„Nikdy jsem nevinila Boha z toho, co se stalo. Byla to prostě smůla, ale víc smůly mít v životě nemůžete,“ říká v závěru dokumentu Schumacherova manželka Corinna. „Samozřejmě, že mi Michael každý den chybí. A nejen mně, celé rodině. Každému se po Michaelovi stýská. Ale Michael je tady. Jiný, ale tady. A to nám dává sílu,“ dodává.
Vypovídá to o tom, že pro legendárního pilota byla nehoda ve francouzských Alpách fatální. V nebezpečném seriálu formule 1 závodil s tříletou přestávkou 20 let a celou dobu absolvoval bez újmy. Paradoxně se mu stalo osudným až lyžování. Náraz do skály sice přežil, ale pravý Schumacher už je – zdá se – pryč.
Film je chronologicky uspořádaný. Začíná tedy v 70. letech, kdy Schumacher jako čtyřleté dítě poprvé usedl na motokáru poháněnou motorem z mopedu. Díky otci Rolfovi, který byl správcem motokárového okruhu, se mohl neustále zdokonalovat. Nicméně rodina neměla moc peněz a každý sport s odérem benzínu je nákladnou záležitostí.
Proto dokument obnáší starší rozhovor s Michaelem, ve kterém vzpomíná, jak musel lovit ojeté pneumatiky z popelnic. I přes to, že neměl špičkové vybavení, dokázal ostatní závodníky porážet – prostě vyhrával i se šunty. Ke všemu si směrem do budoucna pěstoval neuvěřitelný cit, když dokázal bravurně „zkrotit“ i horší motokáru. To ho vycepovalo.
Finanční trable dokonce dospěly až tak daleko, že na domácím juniorském šampionátu musel jezdit za Lucembursko. Kvalifikování se na akci v německých barvách stálo více peněz, navíc musel čelit větší konkurenci a nechtěl riskovat, že by se na šampionátu nepředstavil a přišel o možnost se ukázat. Proto se na chvíli proměnil v Lucemburčana – tato země totiž neměla žádného zástupce a cestu měl otevřenou.
Na tomhle místě bych mohl zemřít
„Neměl jsem nic, myslel jsem, že zůstanu u motokár,“ podotýká Schumacher. Na to, že měla pozdější ikona motosportu hluboko do kapsy, vzpomíná i manažer Willi Weber, který se závodníka ujal v roce 1988. Právě on ho prodal do formule 1, donutil stáj Jordan, aby mladému pilotovi dala v sezoně 1991 šanci.
To už byl Schumacher ženatý – dokument ukazuje i dosud nezveřejněné záběry ze svatby. S Corinnou se dali dohromady ještě před tím, než se stal slavným. „Nikdo nemohl tušit, co se stane,“ vzpomíná Schumacherova manželka.
Hned při premiéře v belgickém Spa Schumacher ohromil, bylo jasné, že se do seriálu dostal megatalent. To začala plnohodnotně dokazovat sezona 1992, ve které se pomalu stával celosvětovou celebritou už coby stálý jezdec stáje Benneton.
Neustálá pozornost ale Michaelovi příliš nevyhovovala. „Chtěl vést normální život, byl plachý,“ říká Jean Todt, který později prožil se Schumacherem fantastická léta ve Ferrari. „Bylo těžké poznat Michaela, držel si odstup,“ uvádí bývalý pilot Mark Webber a Corinna zmiňuje: „Velmi podezřívavý člověk.“
Značná pasáž snímku je věnovaná i tragickému incidentu, který potkal Brazilce Ayrtona Sennu. Jeho nehodu v San Marinu měl Schumacher „z první ruky“. Trojnásobného mistra naháněl až do chvíle, kdy Senna v zatáčce Tamburello vyletěl z trati a naletěl do zdi.
Závod se dojel, Schumacher vyhrál, ale nijak neslavil. Věděl, že stav soupeře je vážný, ale nevěřil, že by měl zemřít. „Ne, bude to mistr světa. Vynechá dva tři závody a vrátí se,“ říká Schumacher v dokumentu. Pak musel uvěřit. „Bylo to něco…šíleného,“ přiznává své pocity.
Dodává, že se následně bál sednout za volant: „Najednou vidíte spoustu věcí jinýma očima. Když jsem před závodem na Silverstonu projížděl okruh silničním autem, říkal jsem si: Na tomhle místě by ses mohl zabít.“
Nebyl čas na dobré večeře
Strach nakonec překonal a po smrti Senny se stal jedničkou královny motorsportu – s Benettonem vyhrál dva mistrovské tituly. Corinna se vrací k tomu, jak velký perfekcionista její manžel coby závodník byl. „Všechno plánoval na minuty. Vstávat tehdy a tehdy, 15 až 20 minut v koupelně. Jednu noc, když jsme byli v japonské Suzuce, mi došlo, že se mi v žádném případě nepovede usnout. Takže jsem půl noci proseděla na záchodě, abych ho nevzbudila, aby se dobře vyspal,“ popisuje.
Tím, že se svým týmem už dokázal dosáhnout na nejvyšší metu, chtěl novou výzvu, novou motivaci, začal se projevovat jeho bojový duch. Zájemců bylo spoustu, ale uspělo Ferrari, ve kterém tehdy dělal poradce Niki Lauda. Právě on na Schumachera zatlačil ve stylu: „Ve Ferrari bys byl výjimečný jezdec, který po jejich slabých letech bude vyhrávat závody, v McLarenu by vyhrával každý.“
Schumacher tedy podepsal smlouvu s nejstarší stájí s obrovskou fanouškovskou základnu. Měl oprášit starou slávu. Jenže, jak říká jeho tehdejší týmový kolega Eddy Irvine: „To auto byla katastrofa.“
Proto Michael zůstával s mechaniky do noci v garáži, podílel se na tom, aby vůz vzkvetl. „V té době jsme si nikdy nevyšli na dobrou večeři,“ konstatuje Corinna. Ale když už šel někdy upustit páru, manželka říká, že si to uměl užít náramně: „Na večírky přicházel první a odcházel poslední.“
Každopádně Ferrari stále nezvládalo dosáhnout na vítězství v šampionátu. A to Schumachera užíralo. Svoji soutěživost a nekompromisnost často přeháněl, jak se ohlíží různé osobnosti z formule 1. Zazní i to, že slovo chyba pro někoho, kdo je kozoroh, neexistuje. Proto byl často německý pilot přesvědčený o tom, že neudělal nic špatně, i když pravda byla často jinde.
Za své chování na trati byl dokonce v roce 1997 vyloučen ze zbytku sezony. Zároveň ale všichni zmiňují, jak dokázal být Schumacher milý člověk, jakmile opustil kokpit. Pozitivní energii přenášel na všechny, dokonce i na kuchaře.
Měli bychom si hodně co říct
Trvalo to, Jean Todt coby šéf Ferrari už začínal lehce pochybovat, jestli byla sázka na Schumachera správná. Ale od ročníku 2000 začal jezdec důvěru splácet a naplno demonstrovat vynikající jezdecké schopnosti. Když přišel první titul s italskou stájí, měl pocit, že nikomu nic nedluží a jezdil svobodně – což ho posunulo na jinou úroveň. Šampionát vyhrál pětkrát v řadě, nikomu nedal ani špetku naděje.
V roce 2006 se rozhodl dát rodině více času, proto ukončil kariéru. Podle Corinny ale nevydržel sedět na gauči, pořád musel něco dělat. Když se rodina vydala do Dubaje a rozhodla se okusit adrenalin, „Schumimu“ nestačil jeden seskok padákem. Dal jich v jeden den třeba i 24.
Přece jen mu ale nakonec chyběl i motorsport. Proto se rozhodl do formule 1 vrátit, ale okusit ji zase trochu jinak – chtěl pozvednout nový tým Mercedes. Po sezoně 2012 a ve 43 letech přišel definitivní konec.
Když se ke konci blíží i film, přichází záběry na francouzské lyžařské středisko Méribel. Právě tam se Schumacherovi a jeho nejbližším změnil život.
„Krátce před tím, než se to stalo, mi řekl: Sníh není optimální. Můžeme odletět do Dubaje a tam si skočit s padákem,“ popisuje osudnou dovolenou Corinna a se slzami v očích dodává: „Děláme, co můžeme, aby Michaelovi bylo lépe. Aby prostě cítil naši rodinu, naše pouto.“
Dojatě se ke svému otci vyjadřuje také Mick Schumacher, který od letošního roku vrátil slavné jméno do formule 1. „Vzpomínám, jak jsme jezdili na motokáře na louce. Vybavuje se mi, jak jsme jezdili na voze, který táhnou poníci. Spoustu věcí. Od té nehody samozřejmě zážitky, okamžiky, které spousta lidí s rodiči prožívá, tu už nejsou. Nebo jen v menší míře. A to je trochu nefér. Myslím, že s tátou bychom si teď rozuměli jinak. Už jen proto, že mluvíme stejným jazykem – jazykem motorsportu. Měli bychom si hodně co říct. Říkám si, jak by to bylo skvělé. Vzdal bych se kvůli tomu všeho ostatního,“ říká syn.
Veřejnost se ale ani v dokumentu nedozví podrobnosti o tom, jak probíhá léčba pravděpodobně nejlepšího jezdce všech dob. Ale z výpovědí nejbližších je patrné, že ke zlepšení a návratu do normálního života má Schumacher daleko.