Rasismus je nedílnou součástí filmu. Roli hraje i boj o Trumpa, říká Fuka

František Fuka byl hostem moderátora Pavla Štrunce v pořadu Štrunc

Štrunc 2020 (9)

Na seznam kontroverzních či nežádoucích filmů se kvůli možnému rasismu dostaly mimo jiné i světoznámé snímky Forrest Gump nebo Indiana Jones. Podle filmového publicisty a kritika Františka Fuky, který zároveň recenzuje na Radiu 1 kinematografické premiéry, byl rasismus ve filmu vždy a je jeho nedílnou součástí.

„Rasismus existoval, existuje a existovat bude. I jako součást filmového průmyslu,“ řekl v rozhovoru s Pavlem Štruncem publicista Fuka. Podle něj vadily lidem určité filmy odjakživa. „Například snímek Triumf vůle. To je ale historicky důležité dílo, podstatné i z pohledu řemesla. Přitom je to celé propagace nacismu,“ uvedl Fuka příklad dokumentu z roku 1935 o šestém říšském sněmu Národně socialistické německé dělnické strany (NSDAP).

Situace kolem Forresta Gumpa je absurdní

Filmový kritik se během rozhovoru v pořadu Štrunc vyjádřil také k tématu článku publikovaného na webu Variety.com, který na seznam deseti nežádoucích filmů zařadil i snímky Forrest Gump nebo Indiana Jones. „Nebyl jsem si jistý, zda ten článek není satira. Forrest Gump ukazuje absurditu rasismu a americké historie. Takže jestli to máme brát takto, tak bych argumentoval, že u nás máme zakázat Schindlerův seznam, protože je v něm spousta hákových křížů a film se vyžívá v tom, jak je fajn zabíjet Židy,“ vysvětlil svůj postoj Fuka.

Dále promluvil i o tom, že se ve světě dějí stále absurdnější věci, ze kterých by si ještě před lety dělal legraci, ale dnes jsou součástí reality. „Už tu máme problém s Churchillem. Kdo je teď na řadě? Karel IV.? Nebo třeba na Karlově mostě stojí socha stereotypního Turka, který drží křesťany.“ Podle něj je ale každý film i každá kauza produktem své doby, a normy toho, co je ve společnosti obvyklé a tolerované, se s postupem času mění.

Majitelé velkých společností v Americe si myslí, že pomohou k nezvolení Trumpa

Problém s rasismem ve filmech je prý intenzivnější i proto, že se snímky distribuují globálně. „Když se Netflix nebo HBO rozhodnou něco zablokovat, projeví se to během jednoho dne u miliardy lidí,“ okomentoval současnou situaci Fuka. Sám publicista se situací ohledně blokování filmů spíše baví. „Je naprosto v pořádku, že mně bude něco připadat jako dobrý vtip, a někomu jinému bude totéž připadat jako odporný rasismus,“ řekl muž, který má rád černý humor a současné dění okolo filmů mu přijde bizarní.

Zásadní roli v americké filmové distribuci a otázce rasismu hraje podle Fuky také politický názor. Většina šéfů velkých společností se totiž staví spíše k levici. „Oni si třeba myslí, že tím, co v tyto měsíce udělají, i za cenu nižších příjmů, pomohou k tomu, aby Donald Trump nebyl znovu zvolen americkým prezidentem,“ vysvětlil.

Žádná ženská bradavka

Během rozhovoru kritik také uvedl několik paradoxních příkladů, jaká omezení mají filmy dnešní doby, aby se ně mohli dívat teenageři. „V jednom snímku může být podle amerických norem třeba slovo „fuck“ maximálně jednou a nesmí tam být vidět ženská bradavka. Ale například když někomu vybouchne hlava, to je v pořádku,“ popsal v pořadu Štrunc František Fuka. Také dodal ještě několik příkladů, které za rasismus rozhodně nepovažuje. Jedná se podle něj třeba o situaci, kdy se běloch nalíčí za černocha, nebo když někdo prohlásí, že černí páchají více zločinů než bílí, pokud je to samozřejmě pravda.

Česko není Hollywood

Česká kinematografie ale prý není v otázce rasismu zdaleka tak omezující jako například Hollywood. „Když chce u nás někdo vyjádřit ve filmu politický názor, tak prostě může. Naši režiséři jsou také spíše levicoví, ale pokud by někdo natočil krajně pravicové dílo, neměl by s tím žádný problém,“ uzavřel Fuka, podle kterého je na médiích, aby v případě kontroverzních snímků vysvětlila lidem, co je menšinový a špatný názor.

Tagy: