Rasismus je nedílnou součástí filmu. Roli hraje i boj o Trumpa, říká Fuka

Na seznam kontroverzních či nežádoucích filmů se kvůli možnému rasismu dostaly mimo jiné i světoznámé snímky Forrest Gump nebo Indiana Jones. Podle filmového publicisty a kritika Františka Fuky, který zároveň recenzuje na Radiu 1 kinematografické premiéry, byl rasismus ve filmu vždy a je jeho nedílnou součástí.

„Rasismus existoval, existuje a existovat bude. I jako součást filmového průmyslu,“ řekl v rozhovoru s Pavlem Štruncem publicista Fuka. Podle něj vadily lidem určité filmy odjakživa. „Například snímek Triumf vůle. To je ale historicky důležité dílo, podstatné i z pohledu řemesla. Přitom je to celé propagace nacismu,“ uvedl Fuka příklad dokumentu z roku 1935 o šestém říšském sněmu Národně socialistické německé dělnické strany (NSDAP).

Situace kolem Forresta Gumpa je absurdní

Filmový kritik se během rozhovoru v pořadu Štrunc vyjádřil také k tématu článku publikovaného na webu Variety.com, který na seznam deseti nežádoucích filmů zařadil i snímky Forrest Gump nebo Indiana Jones. „Nebyl jsem si jistý, zda ten článek není satira. Forrest Gump ukazuje absurditu rasismu a americké historie. Takže jestli to máme brát takto, tak bych argumentoval, že u nás máme zakázat Schindlerův seznam, protože je v něm spousta hákových křížů a film se vyžívá v tom, jak je fajn zabíjet Židy,“ vysvětlil svůj postoj Fuka.

Dále promluvil i o tom, že se ve světě dějí stále absurdnější věci, ze kterých by si ještě před lety dělal legraci, ale dnes jsou součástí reality. „Už tu máme problém s Churchillem. Kdo je teď na řadě? Karel IV.? Nebo třeba na Karlově mostě stojí socha stereotypního Turka, který drží křesťany.“ Podle něj je ale každý film i každá kauza produktem své doby, a normy toho, co je ve společnosti obvyklé a tolerované, se s postupem času mění.

Majitelé velkých společností v Americe si myslí, že pomohou k nezvolení Trumpa

Problém s rasismem ve filmech je prý intenzivnější i proto, že se snímky distribuují globálně. „Když se Netflix nebo HBO rozhodnou něco zablokovat, projeví se to během jednoho dne u miliardy lidí,“ okomentoval současnou situaci Fuka. Sám publicista se situací ohledně blokování filmů spíše baví. „Je naprosto v pořádku, že mně bude něco připadat jako dobrý vtip, a někomu jinému bude totéž připadat jako odporný rasismus,“ řekl muž, který má rád černý humor a současné dění okolo filmů mu přijde bizarní.

Zásadní roli v americké filmové distribuci a otázce rasismu hraje podle Fuky také politický názor. Většina šéfů velkých společností se totiž staví spíše k levici. „Oni si třeba myslí, že tím, co v tyto měsíce udělají, i za cenu nižších příjmů, pomohou k tomu, aby Donald Trump nebyl znovu zvolen americkým prezidentem,“ vysvětlil.

Žádná ženská bradavka

Během rozhovoru kritik také uvedl několik paradoxních příkladů, jaká omezení mají filmy dnešní doby, aby se ně mohli dívat teenageři. „V jednom snímku může být podle amerických norem třeba slovo „fuck“ maximálně jednou a nesmí tam být vidět ženská bradavka. Ale například když někomu vybouchne hlava, to je v pořádku,“ popsal v pořadu Štrunc František Fuka. Také dodal ještě několik příkladů, které za rasismus rozhodně nepovažuje. Jedná se podle něj třeba o situaci, kdy se běloch nalíčí za černocha, nebo když někdo prohlásí, že černí páchají více zločinů než bílí, pokud je to samozřejmě pravda.

Česko není Hollywood

Česká kinematografie ale prý není v otázce rasismu zdaleka tak omezující jako například Hollywood. „Když chce u nás někdo vyjádřit ve filmu politický názor, tak prostě může. Naši režiséři jsou také spíše levicoví, ale pokud by někdo natočil krajně pravicové dílo, neměl by s tím žádný problém,“ uzavřel Fuka, podle kterého je na médiích, aby v případě kontroverzních snímků vysvětlila lidem, co je menšinový a špatný názor.

Tagy:

Hlavní zprávy

Poprask na cenách Emmy. Moderátor se vysmál Meghan a Harrymu, diváci ho kritizovali
USA

Ceny Emmy ovládl seriál Koruna z prostředí britské královské rodiny, který celkem proměnil jedenáct nominací. Moderátor cen Emmy Cedric the Entertainer, který celým večerem provázel, si pak neodpustil několik narážek na rozhovor prince Harryho a jeho manželky Meghan u Oprah Winfreyové. I ten totiž byl v jedné z kategorií též nominován, svou šanci však neproměnil.

Politická debata s Hamáčkem, Vondráčkem, Ondráčkem i Okamurou. Jak chtějí řešit migraci?

CNN Prima NEWS ve středu od 20:15 odvysílá další ze série předvolebních debat Speciál 360°: Hlas lidu. Před publikem se v sále střetne čtveřice zástupců politických subjektů kandidujících ve sněmovních volbách. Ve dvouhodinové debatě budou tentokrát diskutovány zejména otázky bezpečnosti a migrace. Do předvolebního pořadu byli pozváni politici z řad ANO, SPD, KSČM a ČSSD.

Exkluzivní průzkum: Zájem o očkování stagnuje. Vakcínu odmítají voliči SPD a Volného

Všichni, kteří se chtěli očkovat, jsou již očkovaní, vyplývá z exkluzivního průzkumu agentury STEM pro CNN Prima NEWS. 69 procent z 1 014 dotazovaných už dostalo alespoň jednu dávku a pouze 3 procenta to ještě mají v plánu. Vakcínu odmítají především voliči SPD, Volného bloku a koalice Trikolóra-Svobodní-Soukromníci. Mezi hlavními důvody jsou obavy z vakcíny nebo pochybnosti o užitečnosti očkování.

Teplého počasí si budeme užívat ještě dva týdny. Začátkem října se výrazněji ochladí

Příští dva týdny bude teplo s denními maximy kolem 18 stupňů Celsia. Nebude však příliš pršet a ani v noci by teplota neměla klesat pod bod mrazu. Počátkem příštího měsíce se ale začne ochlazovat a ve druhé polovině října by mohlo přibývat i srážek. Vyplývá to z dlouhodobé předpovědi pro období od pondělí 20. září do 17. října, kterou vydal Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ).

ANO vede Česko ke krachu, tvrdí Fiala. Za koalici Spolu slibuje zastavit zadlužování

Zastavit zadlužování bez zvyšování daní, garantovat prozápadní orientaci České republiky, digitalizovat státní správu či vyřešit rychlou výstavbou krizi na trhu s byty. To vše by chtěla prosadit koalice Spolu (ODS, KDU-ČSL, TOP 09), pokud by se dostala do vlády. V pražském Slovanském domě to při pondělním zahájení závěrečné části kampaně před říjnovými volbami do Sněmovny řekl lídr koalice Petr Fiala.

Domácí zpravodajství

Exkluzivní ukázka z knihy znásilněné Nely: Připadala jsem si nechutná, nemohla jsem dýchat

Nelu Moravcovou před čtyřmi roky brutálně znásilnil a málem zavraždil její soused. O dva roky později se pokusila o sebevraždu skokem z okna. Dnes si mladá žena zařizuje novou budoucnost a plánuje vydat knihu, ve které líčí nejen hrůzy, které prožila, ale poodhaluje i další kapitoly ze svého života. Promlouvá o svém boji s anorexií i o tom, čím si prošla během hospitalizace v nemocnici.

Horká fáze předvolebního vysílání: CNN Prima NEWS uvádí nové pořady i superdebaty s diváky

CNN Prima NEWS startuje horkou fázi předvolebního vysílání a uvádí celou řadu nových pořadů a formátů, jejichž společným tématem jsou blížící se volby do Poslanecké sněmovny. Od 30. srpna nabízí každý všední den speciální volební blok, dále mimořádná vydání pořadu 360° s diváky ve studiu, dvě superdebaty s lídry stran a v neposlední řadě moderní volební studio v den voleb samotných.

Topolánek: Zeman má vyvinuté škodící centrum. V kampani mi chybí humor a nadsázka

Bývalý premiér Mirek Topolánek v pořadu Interview na CNN Prima NEWS předpověděl, že současný předseda vlády Andrej Babiš (ANO) bude ve funkci i po říjnových volbách. Odůvodnil to dřívějšími vyjádřeními prezidenta Miloše Zemana. Současná hlava státu je momentálně v nemocnici, podle Topolánka je jasné, že Zeman není zdravotně v pořádku, přesto podle něj stále dokáže škodit.