Řízení automobilu od 17 let?
V České republice připadá na tisíc obyvatel 565 osobních vozů. Česko je tak jedenáctou nejvíce motorizovanou zemí Evropské unie a nachází se nad unijním průměrem. Vede Lucembursko, na opačné straně jsou Rumuni. Vyplývá to z aktuálních údajů Eurostatu.
V Evropské unii připadalo v roce 2020 na tisíc obyvatel průměrně 560 osobních automobilů. To představuje více než jeden automobil na každé dva obyvatele evropské sedmadvacítky. Česká republika se nachází mírně nad tímto průměrem, a to s 565 osobními vozy na každou tisícovku obyvatel Česka. Češi jsou tak jedenáctý nejvíce motorizovaný národ Evropské unie, vyplývá z aktuálních údajů Eurostatu.
Růst cen ojetin po dvou letech zastavuje. Na trh se ale dostávají méně kvalitní auta
I přes rekordní inflaci v Česku i dalších evropských státech se téměř dva roky trvající růst cen ojetých vozidel zastavuje. Z průzkumů společnosti Carvago vyplývá, že se vyrovnává poměr nabídky a poptávky na trhu, ale také přibývá méně kvalitních ojetin. Některé modely však dokonce zlevňují.
Vůbec nejvíce motorizovanou zemí Evropské unie je Lucembursko, kde na tisíc obyvatel připadá 682 osobních vozů. Ze států bývalého východního bloku vede Polsko (664), kterému v celounijním pořadí patří pomyslná bronzová pozice. „Autoland“ Německo je ve sledovaném žebříčku až osmé s 580 auty na tisíc obyvatel, Česko tak za ním zaostává jen o 15 vozidel.
Největší skok učinilo Rumunsko
Žebříček motorizace zemí Evropské unie uzavírá Rumunsko, kde vůz vlastní jen 379 osob z tisíce. Druhou osobními automobily nejméně vybavenou zemí sedmadvacítky je Lotyšsko (390), třetí Maďarsko (403). Naši východní sousedé disponují 447 osobními vozy v přepočtu na tisíc obyvatel, Slovensko je tak šestou nejméně motorizovanou zemí.
Z českého pohledu je rovněž pozoruhodný vývoj motorizace v čase. Z údajů Eurostatu vyplývá, že se vybavenost Čechů osobními automobily od roku 1993 více než zdvojnásobila. Zatímco před téměř 30 lety připadalo na tisíc obyvatel 274 vozů, v roce 2020 to bylo o 106 procent více.
Na auta se dělají pořadníky jak za socialismu. Pořízení vozu raději odložte, radí ekonom
S inflací se bude Evropa potýkat ještě dlouho. Čeští spotřebitelé by měli přibrzdit a pořizovat si jen to, co opravdu potřebují, nákup auta je nyní lepší odložit, radí ekonom Martin Thienel. V ranním pořadu Nový den na CNN Prima NEWS upozornil, že zdražování jen tak zřejmě neskončí, na druhou stranu se ale podle něj mohou Češi aktuálně radovat ze silné koruny, která jim přihraje levnější dovolenou nebo nákupy v zahraničí.
Největší motorizační skok za posledních 30 let zaznamenalo Rumunsko. Tamní počet osobních vozů se ze 70 na tisíc obyvatel zvýšil na 379. To představuje zvětšení relativní velikosti vozového parku o 441 procent. Naopak nejpomaleji motorizace postoupila v Lucembursku, kde se počet osobních vozidel v přepočtu na tisíc lidí z 529 v roce 1992 zvýšil na již zmíněných 682. Jde o nárůst o necelých 29 procent, což lze ale vysvětlit vysokou výchozí úrovní motorizace země.
Češi jezdí vraky
Již méně lichotivě pro Českou republiku ale vyznívá porovnání stáří vozového parku. Češi jsou v této statistice na pátém nejhorším místě v rámci EU. Podle údajů Asociace evropských výrobců automobilů dosahovalo průměrné stáří aut v Česku v roce 2020 15,6 roku. Průměr Evropské unie přitom činí 11,8 roku.
Nejmladším vozovým parkem se může pochlubit opět Lucembursko, kde auta mají v průměru 6,7 roku. Pomyslné stříbro patří Rakousku (8,5 roku), bronz pak Irsku (8,6). Nejstaršími osobními vozy jezdí Litevci (17 let), následují Rumuni (16,9) a Estonci (16,7).
Česko také patří k zemím s nejvyšším podílem vozidel, která jsou starší deseti let. Z celkových šesti milionů osobních aut, která brázdí tuzemské silnice, jich přes 63 procent připadá právě na tuto „věkovou“ skupinu. V Lucembursku jezdí jen necelá čtvrtina vozidel starších 10 let. Na Slovensku je to méně než 55 procent.